De juisteverloskundige

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen met verloskundigen.

Ik ben door het ziekenhuis(gynaecologie en voortplantingsgeneeskunde) doorverwezen naar de verloskundige omdat zij geen risico's zien en verwachten.

Afgelopen week heb ik daar de eerste echo gehad en de intake was gisteren omdat ze daar twee avonden voor hebben.

De verloskundigepraktijk bestaat uit 3 verloskundigen waarvan ze graag willen dat je ze alle 3 leert kennen omdat ze de bevalling allemaal kunnen doen als ze dienst hebben.

Tijdens de echo had ik 2 verloskundigen 1 die de echo deed omdat ze de opleiding echoscopie doet de ander om te begeleiden. Hoewel ik leren en ontwikkelingen helemaal voorsta voelde het raar om ineens iemand in een gebied te hebben die geen ervaring heeft en probeert de binnenkant van mijn baarmoeder op een scherm te krijgen met alle gerommel vn dien. Gisteren kwam ik binnen voor de intake en was een van de dames er van de avond ervoor en nu weer een nieuwe verloskundige die stage liep omdat ze bezig was met afronden van de opleiding verloskunde.

De intake zelf liep natuurlijk vreemd omdat zij een lijsje afwerkte maar ik een heftige historie heb waar ik eigenlijk uitgebreid over wilde praten en ni tegenover een meisje zat wat nergens antwoord op kon geven en de verloskundige ernaast continue antwoord zat te geven.

De vertrouwensrelatie die je hier zou moeten aangaan komt in mijn beleving niet goed van de grond. Nu heb ik eigenlijk, ondanks dat ze echt hun best doen en alles in overleg met mij gaat, het gevoel dat het een beetje een houtje touwtje gedoe wordt. Ik wil volledige aandacht nu mijn zwangerschap eindelijk echt lijkt te lukken en baal eigenlijk enorm van de stagiaire die de lijstje afwerkt en absoluut (nog)geen gevoel heeft voor zaken.

Ik ga dit de volgende keer bespreken en aangeven dat ik graag met 2 van de dames van de praktijk wil schakelen.

Wat zouden jullie doen? Hoe zouden jullie je hierbij voelen? Zie ik het wellicht verkeerd?

kan me voorstellen dat je je nog niet echt "thuis"voelt daar. Als het zo blijft voelen, ga dan naar een andere praktijk, je moet je wel veilig voelen bij je vk. Zij is tenslotte degene die je 9 maanden begeleid.
Ik heb voor de vierde keer dezelfde vk, zij zijn met z'n tweeen en ben er dus vrij zeker van dat 1 van hen de bevalling uiteindelijk zal doen, al kunnen ze dat niet helemaal garanderen.
Het voordeel van een kleine praktijk, vind ik dat je meer een band krijgt met je vk. Toen ik de mijne belde reageerde ze superenthousiast en das gewoon leuk

groetjes Jacqueline

Je kan ook gewoon aangeven dat je vind dat je stagiaire te weinig meeleeft? Dat lees ik in je verhaal... Ze toont weinig begrip voor je situatie omdat ze alleen maar haar lijstje afwerkt en ik persoonlijk vind dat je overal over moet kunnen babbelen met je vk, zolang als jij nodig denkt te hebben. Jij moet genieten van deze zwangerschap en er rust in vinden dat zij jou gaan begeleiden..

Ik kan niet zeggen of jij het verkeerd ziet, maar wat iemand ook voelt, gevoelens kunnen niet verkeerd zijn, want jij voelt ze zo. Doen waar je je goed bij voelt zou ik zeggen!

Ik persoonlijk heb ook een super vk, die mij bij de eerste ook heeft begeleid. Zij werkt alleen, al is haar assisitente ook verloskundige (en haar partner) Toen ik daar van het weekend kwam was het eerst een dikke vette knuffel en een mega zoen op mijn wang. Dat vond ik nog eens een warm welkom!

Meid zou het gewoon met de vk bespreken, jij moet je lekker voelen bij degenen die je gaan begeleiden..

Ik vind t ook lastig hoor om de juiste vk te kiezen...denk dat ik ga voor die van mijn zus. Zijn ook 3 dames..

Succes

Ik zou het ook maar direct op tafel gooien. Want je volgende controle is pas (doorgaans) over 4 weken en zit je nu dus de aankomende weken dat dit door je hoofd spookt.

Bij ons in het dorp is maar 1 vk praktijk met 2 verloskundigen. Waarvan er een een MAN is, over onwennig gesproken. Ik had hem overigens niet bij mijn laatste bevalling, toen had de vrouw dienst.

Tja, ik ben ook niet zo dol op stagiaires.. bij mijn bevalling had ik gezegd dat ik er geen stagiaire bij wilde en dat vond de vk helemaal prima (had wel een stagiaire van de kraamhulp, maar dat is toch weer heel anders). Ik vond die stagiaire van de vk ook niks, net als jij. Ik zag nu dat de praktijkhoudster haar in dienst heeft genomen! En dat mijn superverloskundige van de vorige keer er niet meer werkt.

Mijn eerste afspraak over twee weken is met de praktijkhoudster, prima vrouw, dus dan zullen we wel zien. denk dat ik de oud-stagiaire nog een kans geef (veel keus heb ik niet denk ik) en anders zal ik wel aangeven dat ik haar liever niet meer heb... maar vrees dat ik met de bevalling weer geen keus heb - het is net wie er dienst heeft.

En, mocht er dan weer een stagiaire zijn in de praktijk, dan mag die er weer niet bij zijn.

Voor jou: zou vooral duidelijk zijn in wat je wil, het is jouw zwangerschap en jouw bevalling!

Meid, ik snap je situatie wat betreft stagaires.
Ik heb zelf een lelijk litteken overgehouden aan een co-assistent die een ingreep niet goed uitvoerde... Ik werk zelf ook in de zorg, en veel mensen zeggen dan, ja iedereen moet t toch leren als ik bijv aan kom met een stagaire, en dat is ook waar natuurlijk.
Daarintegen ben jij de klant, jij bepaalt wat er moet jou gebeurt en door wie, klinkt lullig maar je betaald er goed voor hoor.
Ik sta natuurlijk niet in jouw schoenen, maar het advies dat ik zou willen geven, leg het op tafel... Geef aan dat je zelf gezien je voorgeschiedenis liever een meer ervaren iemand hebt, het is logisch dat de stagiere nog volgens een lijstje werkt en op jouw specifieke vragen -nog- geen antwoord heeft, zij zal je dit echt niet kwalijk nemen, (als ze dat wel doet is ze niet proffesioneel).
Vanuit opleidingsoogpunt denk ik dat de verloskundige in jouw geval het hele gesprek beter had kunnen overnemen, dat had jou meer vertrouwen gegeven, en de stagaire had op de achtergrond kunnen meeluisteren en leren, want gezien je voorgeschiedenis ben je toch zoals dat heet een "interessante casus".

Ik hoop dat je hier iets mee kunt, het is zo ontzettend belangrijk om je prettig en op je gemak te voelen. Succes!

Terug
Bovenaan