De niet zo prettige pretecho

Pfff, het zit er weer op voor vandaag.

Vanochtend om 9.00 uur zaten we zenuwachtig in de wachtruimte van het echocentrum van het KWZ. De echo werd gedaan door dr. Pistorius en er zat ook nog iemand bij om mee te kijken. Heel grondig hebben ze alle orgaantjes bekeken, het hoofdje, het gezichtje, het lijfje, de ledematen...

De conclusie blijft dat het kindje een redelijke groeiachterstand heeft ten opzichte van de 'marge'. Wel is het kindje in proportie. Dus zowel het lijfje, als de armpjes, als de beentjes als het gewicht van het kindje blijven achter.

De kans dat we een kindje krijgen met een chromosomale afwijking, danwel een afwijking in het skelet is hiermee toegenomen. In week 14 hebben we een NT-meting laten doen en daar kwam uit dat de kans op een kindje met een afwijking rond de 1 op 5000 lag. Nu gingen we naar huis met het bericht dat de kans op een gezond kindje 98 tot 99% is. Dit is een grote kans... maar de kans dat het niet goed is, is wel toegenomen ten opzichte van de eerdere berichten.

De dokter gaf aan dat er een mogelijkheid was tot verder onderzoek (vruchtwater punctie), maar raadde ons dat niet aan. We hebben dan ook besloten om dit niet te laten doen. Wel komen we over vier weken terug voor weer een echo. Hopelijk komt daar dan uit naar voren dat ons kindje gewoon vrolijk haar eigen groeicurve volgt, zonder dat er een verontrustende stilstand in de groei is opgetreden.

Het is fijn dat er verder geen enkele aanleiding is gevonden om ons zorgen te maken. Alle organen doen het prima en het kindje ziet er verder kerngezond uit. Dus nu start het grote plaatsen, verwerken en rustig blijven.

Ik ga even een rondje door de regen wandelen. Even gedachten op orde. Daarna een grote pot thee. De kleien muppet is op dit moment druk aan het trappelen in mijn buik en dat stemt me vrolijk. Ik wil genieten van deze zwangerschap. Ik ben tenslotte maar één keer zwanger van dit eerste kindje. Geen twijfel en geen zorg mag dat van me afnemen. En hoe het kindje ook ter wereld komt, er wordt ontzettend van gehouden.

Dankjewel voor jullie berichtjes en voor het duimen.

Liefs,
Melian
 
Meid wat ontzettend vervelend! Maar super knap hoe je er mee om gaat. Ik duim en bid mee dat jullie kindje gewoon lekker zijn/haar eigen groeicurve volgt! Heel veel sterkte met het plaatsen van al deze gebeurtenissen en al is het virtueel, wij staan allemaal voor je klaar om je een luisterend oor te bieden en je te steunen! Liefs, Suus
 
Lieve Melian,

Wat fijn dat je meteen een berichtje op het forum plaatst. Ik was zó benieuwd! Was in gedachten bij je en ook bijna letterlijk, want ik werk op De Uithof.

Blijf je vooral aan de gedachte vasthouden dat 98 tot 99 % zó ontzettend veel is! De kans is dus het grootste dat jij net als ik een klein hummeltje krijgt dat haar eigen eigenwijze lijn volgt in de curve.

En gelukkig is verder alles goed met de organen en het hartje etc.

Het worden misschien even vier spannende weken tot de volgende echo. Maar, blijf goed voor jezelf zorgen en vooral genieten. Het blijft zó bijzonder! En hou vast aan de gedachte dat ze helemaal gezond ter wereld komt. Nog een paar maanden en dan kun je gaan genieten van je wondertje!

En ik heb hetzelfde als jij hoor! Ik heb nu al zo'n binding met het hummeltje en houd er al zielsveel van. En geniet van het getrappel in je buik. Want, je bent inderdaad maar één keer zwanger van je eerste kindje (bij mij is het ook de eerste).

Blijf ons op de hoogte houden!

Veel liefs, Marieke
 
hoi melian,

wat rot voor jullie! ik weet helaas wel een beetje hoe je je voelt : (
bij 20 wkecho is er schisis vastgesteld.
ik moest een week later naar het erasmus en toen hadden ze een groot vermoeiden dat het kindje ook down zou kunnen hebben op de 3decho te zien. oogjes staan verder uit elkaar als normaal,oortjes lager als normaal en een gaatje in het hart konden ze niet uitsluiten. Het enige wat positief was dat het kindje geen 'klompvoetjes'bleek te hebben. Nogal wat tekenden voor down dus: ( na heel wat onderzoeken en 3 (hel!)weken later is het gelukkig toch uitgesloten...nu ben ik dankbaar dat het alleen schisis is...ik heb er wel voor gezorgd dat ik zo snel mogelijk antw kreeg op mijn vragen ook al moest ik daarvoor 4x per week naar het ziekenhuis!ik heb toen niet gewerkt, mijn hoofd stond er niet naar en ik had er weinig tijd voor. Ik ben blij dat ik voor mijzelf heb gekozen in die periode en ben gedurende de onderzoeken met een zakelijke instelling mijn antw gaan zoeken! heel veel s6 en ik hoop dat alles goed komt!
 
Hey meis! Vanuit het Groningse een dikke knuffel, want hoe je je best ook doet: het gaat je niet in de koude kleren zitten! Inderdaad genieten van het getrappel! ;-)

Sver had ook een achterstand va 30 weken en hebben ze vanaf toen ook extra in de gaten gehouden. Geboren met 2110 en 46, is niet groot, maar groot genoeg en is nu helemaal gemiddeld.... (zagen gisteren zijn eerste shirtje van lief, tjeempie wat klein!).

Dus: geniet, maar blijf ook alert op de bewegingen. En een klein meiske is echt helemaal niet erg (zelfs wel lekker, en groot worden ze echt snel genoeg)

We blijven hier wel een beetje duimen voor een rustig vervolg en veel geniettijd! Knuffs
 
Ha meiden,

@Suzanne: Dankjewel!!

@Marieke: We waren dan inderdaad bij jou om de hoek! Dankjewel voor je lieve berichtjes.

@Linda Gill: Ik kan me zo voorstellen dat je een hele spannende tijd achter de rug hebt.Ik hoop dat de schisis goed te herstellen is en dat het niet tot te veel problemen zal leiden. Fijn dat inmiddels is uitgesloten dat er meer aan de hand is.

@Bettie: Wat lief dat je reageert en een geruststelling om te lezen dat Sver ook een ukkie was (hij ziet er kerngezond en heerlijk uit.. hele leuke foto van jullie op Noorderzon ;-)). Ons meisje schopt en draait, hikt en wurmt erop los, dus ik vertrouw er maar op dat ze zich thuis en prettig voelt daarbinnen.

Inmiddels is de rust weer enigszins wedergekeerd. Het lopen in de regen op woensdag was heerlijk. Die avond hebben de man en ik ook nog uitgebreid gepraat en zo hebben we alles een beetje in perspectief kunnen plaatsen. We gaan ervan uit dat alles goed is. In de tussentijd wordt ze goed in de gaten gehouden en proberen we ons niet te veel zorgen te maken en te genieten van de zwangerschap. Wanneer we meer nieuws hebben, laat ik het weten.

Liefs,
Melian
 
Terug
Bovenaan