de overheid en kinderopvang

leuk om al deze betrokken reacties te lezen.

Ik ben lid van de oudercommissie van een Catalpa kinderdagverblijf bij ons in de buurt. Bij ons is de prijs ook net verhoogd naar 6,35 en wij betalen ook uren waar we geen gebruik van maken... best lullig als je erover nadenkt.

Wij hebben nu beide meiden 1 dag   per week op het kdv en staan op de wachtlijst voor een 2e dag. Ik werk als salarisadministrateur en verdien niet beroerd, maar heb wel al nagedacht over evt stoppen. Ik wil graag (niet om Rouvoet een plezier te doen, maar toch) een groot gezin met drie of   vier kinderen. Gezien mijn leeftijd (slechts 33) voel ik toch een druk om niet te lang te wachten met uitbreiden. Ik heb me wel al afgevraagd of het nog wel loont om te werken. Ik doe het niet voor de sociale contacten. Ik zou me ook niet ongelukkig voelen als Fulltimethuisblijf moeder (alsof je als werkende moeder niet fulltime moeder bent?!)

Als de kosten boven de baten uitsteigen zou ik wss wel stoppen met werken. Ik werk voor de extra centjes. Momenteel heb ik een baan waar ik het erg naar m'n zin heb, dus de dat verlegd de grens om wel te blijven werken toch wel moet ik zeggen.

Maar goed, in het kort, ik vraag me ook af of de overheid wel echt wil dat we werken...

liefs

Esther, trotse mama van Rêve en Leyla

Kinderopvang!

Als ik mijn gang zou gaan zou ik hier een klaagzang van drie pagina's kunnen schrijven. Over de kosten, over een niet functionerend kinderdagverblijf (waar de kindjes gelukkig weinig last van hebben) en over een ouderraad die idd niet veel in te brengen heeft.

Wij zijn als ouderraad met grote tegenzin akkoord gegaan met de prijsverhoging naar 6,10. Volgens de kosten zou het zelfs iets meer moeten zijn maar de directie wil niet over het bevroren tarief heen (het enige positieve wat ik over de directie kan noemen).

Maar wij hebben wel gezegd dat er iets in de kwalitiet moet veranderen omdat we anders volgend jaar niet akkoord gaan. Ik weet alleen niet of dit echt invloed heeft of ze het wel of niet mogen doen.

Er zijn bij ons heel veel wisselingen in leidsters, daar kunnen we als ouderraad dus niets tegen doen. De directie is zeer egocentrische en maakt (volgens eigenzeggen) geen fouten, alles ligt aan een ander maar echt nooit aan haar).

Nou ik kan nog wel ff doorgaan, maar dat doe ik dus niet want dan wordt dit echt het langste berichtje ooit geplaatst.

Gelukkig gaat Lukas met heel veel plezier er naar toe en heeft hij een schat van een leidster (maar elke keer als ik hem ophaal ben ik bang dat zei zecht dat ze ook weggaat).

Oeps ga ik weer door. Ik stop ermee

Annemieke

Rebecca gaat naar een kdv waar het uurtarief 6,10 blijft.
En we betalen echt per uur.
Je spreekt van te voren af hoelaat je je kindje brengt en ophaalt en dat blijft dan zo, daar betaal je voor. En een keertje langer, dat kan.
Het is niet zo dat je elke keer een andere tijd kan brengen en halen.
Je kan bijv. om 17:00 je kindje ophalen, dan betaal je niet tot 18:00 of 18:30.
Spreek je af dat je altijd je kindje om 14:00 wilt ophalen dan betaal je ook niet voor de hele middag.
Errug handig!!!
Je betaald dus niet per dagdeel, maar per uur, waar je begin en eindtijd aangegeven hebt.
Het is overigens een kleinschalige opvang (max. 6 kids), professioneel, gediplomeerde leidster, en zeer goede kwaliteit.
Er zitten er meer in Nederland, maar er zijn er niet zoveel.
Heb zelf 3 jaar op kdv gewerkt, maar was absoluut niet tevreden. Ik zou mijn kindje er nooit heenbrengen en dat doe ik dus ook niet.
De opvang waar Rebecca nu heen gaat, ben ik ontzettend tevreden over, heb er zelf ook al 2 dagen gewerkt als invalster.
Tja...en die kosten. Ik maak me er niet druk om en dat hoeft ook niet in ons geval.
Kunnen we het op den duur niet meer betalen, dan blijft Rebecca thuis bij mij.

Groetjes, Marianne

hai mama's,

Ik ben hier ook zó pissig over.
Delano gaat sinds vorige week naar het kdv 20 uur in de week, omdat er niemand meer in mijn directe omgeving meer op hem wil/kan passen. Stond vanaf maart ingeschreven, nu eindelijk een plekje en dan de boel gaan verhogen. Bij mij gaat het van 6.10 naar 6.34, betekent dus dat ik 20 x 24 cent per week uit eigen zak moet betalen en  ik al  moet rond zien te komen van een minimaal inkomen. Het komt erop neer dat  ik kan beter thuis blijven zitten en een bijstandsuitkering aanvragen want dan ga ik er nog eens op voorruit ook!!

groetjes Kim

ps.  alles gaat hier zowiezo veranderen want ik ga verhuizen en samenwonen met mijn lieve vriend begin volgend jaar

Wat een uurprijzen zeg!!!
Ik schrik er echt van!

Wij hebben net een brief gekregen van de nieuwe prijs.
En ik durf het bijna niet te zeggen..
Maar hier word ie 5.14 per uur voor een hele dag.
En Merel gaat ook een halve dag en dat word 5.90 per uur.
(dus hier wel verschil tussen hele en halve dagen)

Kan net zo goed voor de prijs zie ik Merel een hele dag doen ipv een halve dag!
Hmmm.
Keertje bereken.

Waar ik wel benieuwd naar ben wat het gaat kosten straks met 2 kindjes.

De rijksnorm is 6.10. Er zitten er echt veel boven!!
Wij mogen niet klagen merk ik wel.

Hey Dani,

je hebt harstikke gelijk hoor!!
Gezien wij geen ouderraad hebben kunnen wij alleen verhogen na aantoning van argumentatie. Omdat wij willen fuseren met een professionele instantie doen wij precies wat de overheid zegt, op dit moment dan.

In 2010 zullen wij niet meer bestaan als deze tendens doorzet. Gun de leidsters echt wel hun verhoogde salaris maar het moet bij de ouders vandaan komen, het geld.

Ook ik heb de de vragenlijst ingevuld en als opmerking erbij geplaatst dat kdv in onze gemeente niet kan blijven bestaan met de huidige voornemens...

Nou ja,behoorlijk wat kopzorgen om de leidsters aan het werk te houden, de clienten aan te houden en kwaliteit te blijven garanderen, een hele klus in je vrije tijd...

Ik hoop dat iedereen ff invult of het nu je partij is of niet!

Liefs Renske

Hier gaat deprijs naar 6,20 per uur, en net wat Esther zegt ook wij betalen voor uren die we niet gebruiken.
Met ingang van dit jaar zijn de tijden verruimd, daar wordt door de ouders minimaal gebruik van gemaakt, maar alle ouders hebben wel een uur per dag extra voor hun kiezen gekregen. Da's toch al een aardige stijging, terwijl dat de leidsters veelal toch gewoon al een half uur eerdre naar huis kunnen, omdat er geen kinderen meer zijn.

Wij zitten per kind op 143 uur per maand, da's dus per kind nu netro 14,30 erbij.

Ik ben trouwens heel blij dat we de BSO voor de twee oudste op heb kunnen zeggen, want dat hadden we voorheen ook via Catalpa, en als ik die verhoging hiervoor lees, dan zou dat ook een flinke stijging geweest zijn.

Overigens zou deze stijging voor mij geen reden zijn om te stoppen met werken. Immers de periode dat je opvang nodig hebt is natuurlijk veel kleiner dan de periode dat je nog kan werken (ik mag nog zo'n 25-30 jaar) , en laten we wel wezen als je er nu uitstapt dan maakt dat het in de toekomst weer lastiger om in te stappen, en veelal ook tegen een lager salaris, dus dan kost het je op een andere manier geld.

Neemt niet weg dat ik me wel kan voorstellen dat iemand stopt met werken, maar dan zijn er waarschijnlijk andere redenen te bedenken waardoor je dat toch al zou willen.

Miep

PS: Esther, zat net aan je te denken, mail je binnenkort weer.

Terug
Bovenaan