De R niwet kunnen uitspreken

Mijn dochter is in november 4 geworden en kan de r nog niet zeggen, ze zegt hiervoor
de l.
Na overleg met de juf, heb ik een afspraak bij de logopediste gemaakt. Hiervoor moest ik een verwijsbrief van de huisarts hebben. Daar zeiden ze weer dat het wel erg vroeg is voor een logopediste..
Iemand ervaring?
Sil
 
Met 4 jaar is de spraak nog niet uit-ontwikkeld. Even geduld hebben. Pas met 5 jaar is de spraakontwikkeling afgerond. Juist door logopedie krijgt het kind het gevoel iets fout te doen, wat de ontwikkeling misschien juist NIET ten goede komt. Mijn dochter is deze week net 4 geworden. Ze kan de sch- en sp-klanken nog niet uitspreken, maar dat komt vanzelf wel. Zeker weten. Zei ze tot voor kort nog 'gogel', nu zegt ze sinds een week wel 'vogel'. Verder spreekt ze uitstekend.  
 
Hoi,

Onze zoon (net 4) loopt nu bijna een jaar bij de logopedie. Hij kan de R ook nog niet goed uitspreken. Is vlgs de logopediste ook nog niet nodig. Pas als ze 5 zijn. De SCH klanken ook pas later.

Onze zoon had eerst problemen met de T. Dat is verholpen. Nu zijn we met ST, SP en andere aan S verwante klanken bezig. Want hij slaat de S soms over als beginklank. Maar we merken wel dat hij enorm vooruit gaat sinds hij iedere dag naar de basisschool gaat. Daar moet hij gewoon duidelijk praten, omdat ze hem anders niet begrijpen.

Maar als je twijfelt moet je gewoon een keer op consult gaan. Een logopedist kan goed beoordelen wat er nou echt nodig is aan spraakverbetering. Ze doen het d.m.v. spelletjes en testjes. Bij onze zoon moesten we ook aan zijn mondmotoriek werken. Veel bellen blazen, met rietjes blazen en andere leuke spelletjes. We zijn begonnen met 1x per week. Inmiddels gaan we nog maar 1x per 2 weken.

Groetjes, Cathy
 
Hoi,
Bedankt voor jullie reacties.
Het gaat er bij niet zozeer om dat ik geen geduld heb. Van mij hoeft het helemaal nog niet. Het is alleen zo, dat iedereen in haar klas het wel kan en zij er al regelmatig mee gepest wordt! En dan moet je die afweging maken; niks mee doen en dan wordt ze er mee gepest. Of wel naar logopedie.
Ik denk dat het wel mee valt dat het kind dan juist het gevoel krijgt te falen. Het wordt idd op een spelenderwijze manier gebracht. Verder zei haar juf dat een logopedist vaak een klein handigheidje heeft voor dit soort dingen en er misschien maar een paar keer voor nodig is.
Voorlopig staat ze nog op de wachtlijst en dan wacht ik het eerste consult maar af.
Misschien zegt ze hem wel tegen de tijd dat we aan de beurt zijn.
Groetjes Sil
 
Mijn dochter wordt door buurtkinderen ook gepest met de uitspraak. Ik heb haar geleerd te zeggen: "Je hoeft mijn uitspraak niet te verbeteren hoor, je begrijpt me zo ook wel." a.s. Maandag gaat ze voor het eerst naar de basisschool. Ben benieuwd hoe dat gaat. Hoop dat ze weerbaar genoeg is ;-)
 
Ook ik probeer haar te leren dat ze het pesten moet negeren. Maar ik vind dat toch makkelijker gezegd dan gedaan hoor. Het breekt mijn hart toch elke keer een beetje als ik het weer zie gebeuren.
Ik geloof wel dat mijn dochter het niet zo zwaar op pakt als ik en laat het haar ook zelf oplossen. Maar ik ben zelf ernstig gepest vroeger en weet wat de gevolgen daarvan kunnen zijn.
Ik wacht gewoon af wat de logopedist ervan zegt. Ik neem aan dat er geen afspraak wordt gemaakt als het volkomen normaal is dat ze hem nog niet zegt.
24 mei heb ik de eerste afspraak. Ik laat het wel weten wat er uit komt.
Sil
 
onze dochter gaat elke 3 weken naar de logopedie. ze had bij haar geboorte een te kort tongriempje en kon daardoor slecht de R zeggen.
op 13 maart is ze geopereerd en morgen moeten we weer naar de kno arts voor controle. woensdag moeten we naar de logopediste.
het gaat al een stuk beter.
dus kindjes die de R niet kunnen zeggen zouden een te kort tongriempje kunnen hebben (hoeft dus niet altijd) maar zou het wel ff checken.

conny
 
Terug
Bovenaan