De R niwet kunnen uitspreken

Hoi allemaal,
Vandaag voor het eerst naar logopedie geweest en er is besloten om toch elke week langs te komen. Idd is het zo dat ze tot 6(!!) jaar moeite kunnen hebben met de R. Dit is ook de laatste letter die ze meestal leren. Maar omdat mijn dochter al geruime tijd goed praat, had ze die R ook al onder de knie 'moeten' hebben. Het is een motorische aangelegenheid. En zij loopt wat motoriek betreft goed, misschien zelfs voor, dus is ze ook wel aan die R toe.
Zij vond het overigens hardstikke leuk dat ze naar de praat-juf moest. En ook haar klasgenootjes vonden het juist interessant.
Ik moet nou met haar gaan oefenen door te gorgelen met water om de huig te stimuleren.
Ben benieuwd.
Sil
 
Succes ermee. Maar wel raar dat ze de R met de huig moet leren. Lijkt me pijnlijk praten als je zo de R uit moet spreken altijd? Kan ze de R niet leren met het puntje van de tong tegen de boventanden aan?
 
Je hebt 2 verschillende soorten R; de huig-R en de punttong-R. De eerste wordt door de meeste mensen gesproken, omdat deze ook het makkelijkste is. Vaak is het ook een kwestie van aanleg. En aangezien ik en haar vader allebei de eerste spreken, krijgt zij die ook aangeleerd. Ook vanwege het feit, dat wat ze van de R al uit kan spreken, dit ook een huig-R is!
Dus vandaar..en het is echt niet pijnlijk ofzo hoor...
Sil
 
oke hihi, het lijkt me dat je er een schorre keel van krijgt ;-)
Als je in Friesland zo'n huig R spreekt in het Fries klinkt dat echt vreselijk. Dus in Friesland (onder de Fries-sprekenden) bestaat die R bijna niet. Maar wel goed om te horen dat de logopedist dat eerst uitzoekt welke er gesproken wordt in de familie.
 
Oh, vandaar dat je je afvroeg of het niet pijnlijk was...
Wel grappig dat het zo verschilt per gedeelte van het land.
Ik ben benieuwd hoe m'n dochter het gaat doen. Ik hou je op de hoogte.
Sil
 
Onze zoon is bijna 4,5 jaar. Hij heeft een hele uitgebreide woordenschat en maakt hele goede en lange zinnen. Wat dat betreft is zijn spraak zeer goed ontwikkeld.

Maar hij kan de "r" ook nog niet uitspreken. Hij vervangt deze letter altijd voor een "h". Ik heb eens gesproken met een logopediste en die zei dat het op deze leeftijd heel veel voorkomt en dat ik me absoluut geen zorgen hoefde te maken. Wat ze wel positief vond, is dat hij de letter "h"er voor gebruikt, want dat is ook een klank vanuit het achterste van de mond. Je zou kunnen gaan gorgelen, zei ze. Maar voordat hij 5 jaar is, moest ik er geen aandacht aan besteden.

Groetjes...
 
We zijn nu 2 keer geweest en mevrouwtje zegt de R al! Ze had dus net even dat zetje nodig. In haar dagelijkse spreektaal is het nog even lastig, omdat het zo'n automatisme is geworden om de L te zeggen.
Maar als ze er bewust mee bezig is, spreekt ze hem duidelijk uit.
Sil
 
Terug
Bovenaan