Ik herken het wel een beetje hoor. Zeker in dat eerste jaar dat ik nog aan het ontzwangeren was. Ik was nog zo bezig met de bevalling en de eerste maanden, voor je het weet is dat eerste half jaar voorbij. Voor anderen is het allemaal al oud nieuws. Maar voor mij was het allemaal nog zo vers. En je knippert een keer en ze wordt 1. Ik kon daar echt wel even van huilen. Dat ik de geschiedenis nog even vast wilde houden ofzo.
Nu ben ik 35 weken zwanger van de tweede en de eerste wordt bijna 2. Dit is ook mega snel gegaan. En als ik eraan denk dan steekt het wel. Veel op de zwangerschap gefocust, maar de oudste was er ook. En andersom. De zwangerschap is deze keer minder bijzonder en er is minder tijd om er intensief mee bezig te zijn. Juist door de oudste. Moest ik er niet meer van genieten? Ik ben gewoon nu al bezig met de gedachte of het verantwoord is om met 40/41 jr nog een derde te willen, omdat die jonge jaren zo voorbij vliegen. Dat parkeer ik wel omdat ik ook mega hormonaal ben haha!
Maar tegelijk vind ik de leeftijd 1-2 jaar wel veel leuker! Die babytijd vond ik maar zwaar. Nu kletst ze lekker, we kunnen dingen samen doen, ze loopt en helpt enzo. Ik zie er ook wel tegenop om die eerste 6 maanden weer te moeten doen. Sinds mn oudste echt haar eigen persoontje wordt is dat gevoel van geschiedenis vast willen houden wel iets gesleten. Maargoed. Als ik erover nadenk hoe snel het gaat en dat ze straks gewoon volwassen is, of ik mee mag maken dat dat gebeurt... Dan stromen zo de tranen weer hoor. Sinds mijn eerste bevalling jank ik sowieso sneller dan voorheen ?
Hoe ik ermee om ga?
- fotoboekjes maken met alle belangrijke momenten en die zo af en toe terug kijken
- bedenken hoeveel leuker het elke dag wordt. Dat deze leeftijd leuker is dan jonge baby zijn. En dat er nog heel veel leuke momenten komen die dan weer mogelijk zijn. Straks dagjes weg, vakanties met kinderen die dat volledig meemaken. Zelfs volwassen: ik doe superleuke dingen met mijn moeder. Elke leeftijd heeft wat leuks.
- soms gewoon even lekker nostalgisch zijn en haar knuffelen met tranen in mn ogen
- niet teveel werken, er zoveel mogelijk zijn. Want eerlijk? Mn werk is echt nummer 2 geworden. Vind het niet zo belangrijk meer. Mijn grootste hobby is mijn dochter en straks 2 dochters