De Vader

hoi meiden,

ik heb even een vraagje.... Ik ben met mn vriend naar het stadhuis geweest om een erkennings formulier te halen maar is dit eigenlijk genoeg. Mijn vriend denk namelijk dat mocht er ooit iets fout gaan tussen ons, gaan we niet vanuit maar toch, heeft hij met dit formulier dan recht om zijn kind te zien of moet hij alleen betalen (zoals hij dat noemt).... Weet iemand raad of een side waar ik iets hierover kan vinden om hem gerust te stellen???

thanks
charl
 
hoi charl
ik denk dat je dan ff terug moet gaan naar het gemeentehuis (stadhuis) en het daar nog ns ff moet na vragen. je kan eens op de site: www.postbus51.nl kijken...maar ik weet niet precies of het daar bij staat.

ik zit eigenlijk met dezelfde vraag...
en weet jij misschien of je het kindje jouw achternaam kunt geven terwijl de vader toch erkend?!
groetjes van sandy
 
Sandy,

Ik heb navraag gedaan bij mijn gemeente omdat wij ook niet getrouwd zijn en mijn vriend ook nog eens de Amerikaanse nationaliteit heeft.

Wij moeten een verklaring overleggen dat hij ongehuwd is, anders mag hij niet erkennen (ik weet niet of dit standaard is of dat dit is omdat hij niet-nederlander is). En vervolgens schrijven ze dit:

Zodra uw vriend de verklaring heeft, verzoek ik u beiden bij de cluster Burgerlijke Stand in het Stadhuis het een en ander te komen regelen. Omdat u de Nederlandse nationaliteit bezit, is voor uw kind het Nederlandse recht van toepassing. Dit houdt in dat u kunt keizen voor de geslachtsnaam van de moeder of de vader. Hoewel erkenning ook na de geboorte kan, is het , juridisch gezien, raadzaam alles geregeld te hebben voordat de vrucht geboren is.


Mij lijkt dus dat zowieso met twee nederlandse ouders het nederlandse recht geld en de moeder kan kiezen welke naam het kind krijgt.

Je zou het bij je gemeente kunnen navragen.

groetjes, jane
 
Toen ik zwanger wilde worden van mijn nieuwe vriend was ik nog met een ander getrouwd (dat was zijn schuld hoor, ik was al drie jaar met zijn goedkeuring bij hem weg maar hij hield de boel erg op). Mijn advocaat wist er alles van. Ik weet nog wel, dat al je jouw achternaam aan jeuliie kindje wilt geven, dat je dat van tevoren moet regelen. Misschien moet je de jurofoon eens bellen.
 
Hoi Charl,

Mijn vriend en ik zijn ook niet getrouwd, wonen wel samen (maar weer niet officeel) en verwachten tussen nu en 3 weken ons eerste kind.

We zijn inderdaad naar het gemeentehuis gegaan en hij heeft de "ongeboren vrucht" (zoals dat dan heet) erkend. We hebben laten vastleggen dat het kind mijn achternaam krijgt (ivm het raar klinken van zijn achternaam bij de door ons gekozen voornaam, hihihi) maar dat is slechts persoonlijk dus.

We zijn ook bezig met een aanvraag voor ouderlijk gezag, dwz dat wij allebei evenveel te zeggen krijgen over het kind. Bijvb als ons zoontje geopereerd moet worden kunnen we beiden beslissingen nemen, en niet alleen de moeder (ik dus, tja 't is even wennen he?).

Ik heb een hele handige folder gekregen op het gemeentehuis "gezag, omgang en informatie" van het ministerie van justitie. Hierin staat alles goed uitgelegd. Je kunt hem bestellen via www.postbus51.nl of 0800-8051 (of www.justitie.nl).

Ik hoop dat je hier iets aan hebt!
Groetjes,

Lein
 
mijn vriend heeft ons toen nog ongeboren dochtertje erkend als zijn kind maar het ouderlijk gezag heeft je man of vriend niet automatisch, jij als moeder wel. Dit moet je apart regelen danwel via een huwelijk of via geregistreerd partnerschap of bij de notaris natuurlijk.

groetjes sandra
 
Ouderlijk gezag kun je regelen zodra het kind geboren is. We hebben ook net de erkenning geregeld bij de gemeente en gelijk een aanvraagformulier voor het gezag meegekregen. Dat moet dus worden ingevuld en samen met een uittreksel van het geboorteregister, een uittreksel van de gemeentelijke basisregistratie (deze twee uittreksels kunnen gelijk worden verkregen bij de geboorteaangifte), een verklaring dat de voogdijaanvragers niet bekend zijn bij het curateleregister(hiervoor hebben we ook een aanvraagformulier meegekregen, dit kan trouwens al wel voor de geboorte worden aangevraagd) en een kopie van rijbewijs of paspoort van de voogdijaanvragers.
Bij het erkennen kun je trouwens bij het eerste kind kiezen welke achternaam het kind krijgt. Volgens mij krijgen volgende kinderen van dezelfde partner automatisch de achternaam die het eerste kind ook heeft gekregen.
 
Terug
Bovenaan