@ de verschillende mama's hier met kindjes die net naar school gaan

Het is dan wel het zomer 2006 forum, dus die heerlijke peuters van ons hoeven nog lang niet naar school. Maar er is hier ook een fiks aantal mama's met kindjes van rond de 4 jaar.

Aangezien ik nu wel heel dicht tegen het definitief naar school gaan van Gijs aan zit en er echt een weer een wereld voor me open gaat ben ik heel benieuwd hoe jullie het ervaren of wat je ervan verwacht.

Vooralsnog gaat het wennen hier heel goed, hij vind het echt het einde op school. Maar als ik dan vraag wat hij gedaan heeft, zegt hij net zo makkelijk: 'niks'. En de persoonlijk benadering van het kdv is er natuurlijk niet meer. Zo'n juf heeft wel wat anders te doen dan mama;s uitgebreid informeren over het reilen en zeilen van al die kleuters haha. Ook de BSO bevalt hem goed. Gisteren zei hij dat hij Pluto (zo heet de groep) het allerleukst vond omdat ze daar zoveel dino's hebben waar hij de hele tijd mee mag spelen. Zó lief en overzichtelijk dan weer, de wereld van een 4-jarige.

Maar goed, ik ben gewoon heel benieuwd hoe het jullie vergaat / vergaan is. En het lijkt me ook leuk om hier wat ervaringen uit te wisselen, Zo heb ik de eerste keer oefenen aan een vriendin gevraagd wat eigenlijk usance is in de tussendoortrommeltjes......... Ik noem maar wat praktisch haha.

Groetjes
Susan

Hey Susan,

Welkom in de wereld van de basisschool. Mijn dochter gaat sinds augustus naar de basisschool. Geloof me, het werkt echt heel anders dan de BSO. Ten eerste moet je 's morgens op tijd zijn!!! Dat valt een moeder die nogal chaotisch is 's morgens niet altijd mee. En idd, al die trommeltjes en drinkbekers die je moet vullen...! Weet niet of ie ook gaat overblijven, maar Juli blijft maandag en dinsdag over dus dan moet ze ook eten en drinken voor tussen de middag meenemen.

Wat je in de trommeltjes doet moet je natuurlijk zelf weten, maar bij ons is het in ieder geval woensdag-gezonddag, dus dan moeten ze iets van fruit meenemen. Soms als ik echt haast heb douw ik ook een gezonde koek in d'r fruittrommeltje, maar normaal eet ze dan fruit.

Dat gesprekje met de juf heb ik in het begin heel erg gemist. Ik ging dan  af en toe zelf maar vragen hoe het gaat en of ze leuk mee komt.

En dan krijg je opeens dat ze met vriendjes af willen spreken!!! Ook zo iets.
Vorige week zijn er 2 meisjes uit haar klas voor het eerst komen spelen. Was heel gezellig natuurlijk, maar terug bij iemand gaan spelen durft ze nog niet goed.

Ennieweej, kan je er nog uren over door vertellen, maar daar zit je vast niet op te wachten. Tis een heel andere wereld, maar ook wel een leuke. Toen Juli een week op school zat kwam ze al thuis met getekende poppetjes, terwijl ze dat daarvoor nog niet kon.

Succes!!

Tessie

Hoi,

Kevan is al iets ouder hij is al 6. Maar is net door de verhuizing naar een andere school gegaan.
Hij ging eerder met veel plezier naar school, had daar echt 2 maatjes, het waren ook echt de 3 musketiers. Heeft het wel even moeilijk op sommige momenten en heeft geen zin om te gaan. Hij heeft al aardig wat vriendjes gemaakt, al bij een jongetje thuis gespeeld direct in het begin al zat net een weekje op zijn nieuwe school.
Maar goed, zodra hij hier eenmaal een tijdje mee draaid komt dat vast wel goed.

Al die leuke werkjes die ze maken, de meeste probeer je te bewaren maar na ruim 2 jaar al op school te zitten en een verhuizing ga je de leukste dingetjes eruit zoeken.
En als je vraagt,"kevan wat heb je vandaag gedaan op school"is het standaard antwoord...gespeeld. haha dat is nu nog steeds zo hoor. je moet alles eruit trekken.

Wat kevan mee naar school neemt is altijd een pakje drinken en een "gezonde" koek of fruit. Ze mogen dus geen koek met een hoop suiker er bijvoorbeeld op, chocola of van die koekjes met van die soort smarties erop. Dus liga in allerlei soorten en smaken, ontbijtkoek en kapitein koek zitten regelmatig in zijn tasje.
Overblijven hoeft nu niet meer omdat hij hier in Apeldoorn op donderdagmiddag nog vrij is, terwijl dat in deventer ziet zo was. Volgend jaar moet hij wel omdat hij dan naar groep 3 gaat.

Vandaag heeft hij zijn eerste rapport gekregen van de nieuwe school, en ik ben zó trots op hem, dat hij het al zo goed doet in de nieuwe groep, kon wel even een traantje weg pinken. Mijn kleine jongen heeft het afgelopen jaar ook zoveel voor zijn kiezen gekregen...Mijn toppertje!

Liefs Kim

Lieve Tessie en  Kim,

Wat is dit toch een fijn forum, zucht... Dank vast voor het delen en Tessie: ik kan hier echt tijden over doorlezen al ken ik jou en Juli helemaal niet. Komt zeker omdat ik er zelf zo heel erg mee bezig bent en het zo leuk is dat anderen dat herkennen en in jullie geval alweer net een stapje verder zijn. Dus, vertelvertel!!

En Kim, die kanjer van jou zeg........ zo klein (toch, ook 6 is nog maar klein!) en dan al zoveel meegemaakt! Hij doet het goed en boft met een mama als jij, die hem daarin zo goed begeleidt, petje af voor jou!

Bij Gijs op school blijven alle kindjes verplicht over op maandag, dinsdag en donderdag. Op woensdag en vrijdag is er alleen 's ochtends les. Dus dat wordt inderdaad nog wat met boterhamtrommels, tussendoorhapjes/drankjes en bekers melk haha. Hij gaat op maandag en dinsdag ook nog naar de BSO (buitenschoolse opvang) dus hoe dan ook: heel veel veranderingen in korte tijd.Manman, en dat op tijd komen inderdaad. Nu is het hier (zeker met dit weer) alweer een tijdje in de ochtend voordat iedereen gewassen en gestreken is op de dagen dat ik niet werk, maar dat zit er ook al niet meer in.

Nogmaals, leuk en fijn om te lezen hoe jullie het ervaren, dus keep them coming!
Groetjes
Susan

Hé hallo Suzan!!!!
Leuk om te lezen dat het oefenen nog steeds super gaat + de bso ook, nou wat wil je nog meer, hahaha...bijna is het dan zover dat je mannetje "echt" naar school gaat.
Tja, 's morgens is het hier na een half jaar nog steeds rennen en vliegen.
Roos heeft alle tijd van de wereld en mama maar stressen om de dames  gewassen, gekleed en gevoerd op tijd in hun jasjes te krijgen en snel op de fiets naar te school te racen.
Maar het lukt ons iedere dag weer dus.......
Er staat wel tegenover dat Roos het geweldig vindt, ik lekker tijd samen met Linde heb, dat er gezellig kindjes komen spelen etc....
Gisteren nog met tranen in mijn ogen op school gestaan, Roos had maandviering, gemiddeld één keer per maand hebben een aantal groepen een optreden voor de rest van de school, ouders en opa's en oma's.
Dus ongeveer één keer per jaar zijn de groepen aan de beurt, Roos had gisteren haar eerste en oooohhhh wat ben ik trots.
Daar stond ze dan, mijn  kleine meisje eerst als vis en later dansend op het podium, alsof ze dat iedere week deed, zooooo geweldig om te zien.
Nu is ze weer helemaal hieper de pieper want morgenmiddag is  het carnaval op school!!!
Roos verteld overgens  bijna  niets van wat ze doet op school, en als ik het vraag  is haar antwoord altijd "dat weet ik niet meer?"  Schijnt bij de leeftijd te horen.
In Roos haar trommeltje zit altijd fruit en drinken, de lunch tijdens het overblijven wordt op school verzorgt, dus samen tafel dekken, boterhammen smeren, eten, drinken, opruimen en nog even lekker spelen. Ze vindt het geweldig en ik ook, op en neer + eten in een uurtje is wel erg krap.
Ik ben erg benieuwd hoe Gijs het vindt om hele dagen naar school te gaan.
Maar dat vertel jij ons vast wel, gezellig!!!
Ik ga weer stoppen en  de outfit van Roos voor morgen klaarmaken.

liefs Daniëlle.  

Hoi hoi mijn oudste dochter melissa hier op de foto

gaat net vanaf de zomervakantie naar de kleuterklas.
Ik dacht eerst ooooooo nee he dat wordt drama want ze moet dan wel elke dag natuurlijk en aangezien ze van uitslapen houd dacht ik dat wordt nog wat.
Maar vanaf dag 1 gaat het helemaal super met der!
Van de week net een rapportbesprekingkje gehad en ze waren goed over haar te spreken deed goed mee kon zichzelf goed redden.
Dus mama was natuurlijk super trots op haar!!
Ik denk trouwens dat wij als mama's er meer moeite mee hebben dat je kleine meid ineens alle dagen van huis is als dat ze het zelf erg vinden.
Ik hoop dat het met gijs ook goed zal gaan op school.

Liefs corina

Hoihoi,
Het is inderdaad een hele andere wereld hoor!
Giovanni zit al in groep drie dus hier een ervaren mama met schoolgaand kind!
Ik vond het in het begin best moeilijk dat hij naar school ging,al vond hij het zelf prachtig,en nog steeds trouwens!
Ik had even de tijd nodig om te wennen aan de stilte in huis en zo,ik miste hem écht!
Giovanni komt wel tussen de middag thuis en dat is wel rennen en vliegen,om twaalf uur haal ik hem op en om één uur moet hij er weer zijn,pfffff.
Je leeft ook veel meer op de klok vind ik,en je zit de halve dag op de fiets,haha.
Op dinsdag blijft hij over en moet ik hem boterhammetjes en drinken meegeven.
Hij wil zelf iedere dag wel overblijven,hij vindt het reuze gezellig!
In zijn tas gaat de ene dag liga of kapitein koek en de andere dag fruit,en een pakje drinken uiteraard.
Meid,het went écht wel hoor,je moet je draai gewoon even vinden,net als Gijs natuurlijk.
Het is toch een hele verandering.
Hij gaat het vast heel leuk vinden op school!
Groetjes Tanja

Hoi ,

Mijn zoontje wordt in juli 4 jaar en gaat in augustus voor het eerst heen.
Ik vind het nu al reuze spannend. En zie ook best een beetje op tegen het op tijd klaar zijn in de ochtend, want daar ben ik nog steeds niet zo'n ster in!

Ik vraag mij af of jullie allemaal in de gelegenheid zijn om jullie kroost in de ochtend naar school te brengen.
Ik wil graag doorgroeien op mijn werk en moet dan om 7 uur van huis.
Dit zou betekenen dat mijn zoon eerst naar de voorschoolse opvang moet, 's middags overblijven en dan ook nog naar de BSO tot 17 uur. En dan 3 dagen in de week.

Persoonlijk vind ik dat eigenlijk te veel, voornamelijk doordat het eigen 4 keer verschillende opvang is op 1 dag.

Eigenlijk ben ik dus gewoon een beetje boel nieuwsgierig hoe jullie dit doen.

Groetjes,

Angela

Terug
Bovenaan