dekbedje voor baby

Hoi!

Ik heb het wel gevraagd in de babyspeciaalzaak waar we de babykamer hebben gekocht. De verkoper gaf toe dat ze de bedjes opmaken met een dekbedje omdat dat mooier staat, maar ze raden het wel af om zelf te gebruiken. hij raadde een velluxdeken aan omdat die ook ademt als hij nat wordt van bv. speeksel (in tegenstelling tot katoen). En volgens hem kan je dat dekentje gewoon in een dekbedovertrek doen. Kan de baby ook niet verstrikt raken in zijn lakentjes die tegenwoordig ook niet meer ingestopt mogen worden.
 
Hallo anoniem van 13.38,
Ik ben blij dat ik nu een verklaring heb over de babysterfte. Er wordt dus bedoeld de babysterfte tijdens de zwangerschap en geboorte. Dit bevestigt helaas nog meer mijn mening dat er te weinig onderzoek wordt verricht.
Maar goed, het gaat hier over dekbedjes. Ik gebruik het ook niet, ook nooit gedaan voor mijn eerste, alleen toen hij in het grote bed ging slapen (2 ½ jaar) en alleen in de winter, voor de rest gebruikt hij nog steeds één of twee deken. Voor de baby zal ik alleen dekens gebruiken van natuurlijke materialen (katoen of wol), want dat ademt het beste.
Groetjes Julia
 
hoi julia!

nog even een andere kijk op de zaak, over de sterfte van baby;s: prenataal onderzoek zal nooit voorkomen dat je kindje eventueel minder levensvatbaar is. Ze kunnen je zwangerschap eerder afbreken (dan telt het niet voor een gboorte en dus niet voor een gestorven baby) maar iets veranderen kunnen die tests vooraf niet. Dat is volgens mij de reden waarom in nederland een hogere babysterfte is: er worden minder abortussen gepleegd n.a.v. de prenatale onderzoeken.

Over dekentjes: er wordt in allerlei boeken ook afgeraden een wollen deken in een hoes te stoppen omdat dat ook minder goed zou ventileren. zelfde verhaal als dekbedjes als je t zo bekijkt.
 
Nee Liesbeth er worden niet minder zwangerschappen afgebroken n.a.v. prenatale testen. De babysterfte rondom zwangerschap en geboorte is juist hoger omdat in Nederland zeer WEINIG prenatale screening gedaan wordt. Dit wordt alleen vergoed voor vrouwen van 36 jaar en ouder. En aangezien relatief meer vrouwen beneden die leeftijd zwanger zijn.... vul zelf maar in.
Ik ben twee keer zwanger geweest en mijn verloskundige doet dus geen echo. Tenzij er een heel nadrukkelijke medische reden is. Met andere woorden als ik dus een zwaar gehandicapt kind bij me draag dat niet levensvatbaar is, dan sterft dat kind dus tijdens de geboorte of kort daarna, tenzij ik zelf een 'pret'echo heb laten maken voor veel geld en naar aanleiding van zo'n echo nog de mogelijkheid heb om de zwangerschap af te breken. Maar als je dus zelf die verantwoordelijkheid niet neemt, dan zit je na 9 maanden met de ellende als 't niet goed zit.
Verder is de leeftijd waarop Nederlandse vrouwen moeder worden behoorlijk hoog, waardoor ook meer risico op complicaties aanwezig is.
En zoals mijn verloskundigepraktijk zijn er helaas nog vele anderen die het woord echo eigenlijk niet kennen.
Jammer dat er niet meer gebruik van wordt gemaakt, want we leven niet meer 30 jaar geleden.
 
Volgens mij worden er juist WEL meer zwangerschappen afgebroken in ANDERE landen vanwege de prenatale screening. Dat bedoelt Liesbeth volgens mij. In Nederland heb je minder screening, want ze gaan er vanuit dat je 'beter' een zwangerschap kan voldragen zodat een kindje alleen sterft wanneer het echt niet levensvatbaar is. In andere landen breken ze het dan na de screening meteen af en doden het kindje alvast, waarna het niet meer bij de sterftes wordt opgeteld, wat belachelijk is want is een abortus dan geen sterfte? En zo krijg je een heel vertekend beeld. Geef mij maar de nederlandse manier, want met testen worden wel meer fouten gemaakt, en je zal maar een kindje doden die het had kunnen redden! Er gebeuren tenslotte nog steeds wonderen... Screening wordt helaas bijna alleen gebruikt om een keuze voor de dood te kunnen maken. Mensen die al weten dat ze het kindje laten komen wat er ook mee is, die kiezen ervoor om geen testen uit te laten voeren...
 
dekbedje niet voor baby, maar voor kindjes vanaf 2 jaar. Ledikantjes zijn vaak groot genoeg voor koters tot 4 jaar dus dan kun je het bedje nog 2 jaar opmaken met een dekbedje. Het staat inderdaad leuker, maar de veiligheid van je kindje staat voorop lijkt mij!
 
Een dekbedje is naar wat men zegt gevaarlijk. Als je toch een dekbedje wilt gaan gebruiken dan maak je het bedje toch voor de helft op. Je stopt de helft van het dekbedje onder het matras en je baby kan er nooit onder schieten. Dit deed de kraamhulp voor tien jaar geleden al bij mijn zus haar 1e baby.Ik ga straks ook gewoon een dekbedje gebruiken en maak het bedje voor de helft op.

Sucses.
 
Terug
Bovenaan