Depressie of een dipje?!

Hoi meimams,

Het is voor opa's en oma's zo leuk om een kleinkind te hebben, dat ze zich niet altijd goed voorstellen hoe het voor je kleine is om van arm naar arm te gaan, en ook niet hoe het voor jou is. Ze bedoelen het allemaal erg goed.

Breng gerust ter sprake dat je je er niet prettig bij voelt en dat je merkt dat je kleine er heel onrustig van wordt. Zorg ervoor dat als je naar hen toe gaat, je baby goed uitgerust is dus even tegen een stootje kan. Laat hem gerust van arm tot arm gaan, maar zeg resoluut na een half uur, zo, nu is het bedtijd, of iets dergelijks. Je kunt hiervoor iedere aanleiding gebruiken van je kind, een jengeltje, een geeuw of wat dan ook.

Wat je depressie betreft: je kunt dat makkelijk ervaren door je hormoonwisselingen, slaaptekort, nieuwe leven etc. Ook de pil kan invloed op je humeur hebben.
Geef hier gerust aan toe door meer tijd voor jezelf op te eisen. Niks moet.
Bij mijn oudste kind, nu bijna 5, zag ik er als een berg tegenop om weer te moeten werken na 10 weken. Het speelde steeds door mijn hoofd. Soms worden dingen groter in je gedachten als je er teveel mee bezig bent.
Ik denk dat je je zo druk maakt om je schoonouders, omdat je je te weinig de baas voelt over jezelf en je baby. Onthoud: een baby kan nog niet zeggen wat hij wel of niet fijn vindt, dus jij bent zijn spreekbuis. Kom echt voor je kind op, dat kun jij als moeder het beste!

Heel veel sterkte en lucht gerust je hart op het forum, want dat helpt,

Irene

Lieve meiden....

Het kan ook nog anders....
Mijn "lieve" schoonmoeder..... heeft ons kleintje al welgeteld... 0 x vast gehad en ze is donderdag 9 weken oud...
Ze is twee keer geweest... 1 x in het ziekenhuis maar toen was ze net geboren en toen was het veel te druk en kyra lag lekker te slapen. Toen we een paar dagen later thuis waren kwam ze ook langs.... Toen had ze *$#%&)($&% een koortslip! jullie snappen natuurlijk wel dat ze niet eens in de buurt van de kleine is geweest want als ik dat van te voren had geweten was ze niet eens binnen gekomen. Toen zei ze nog als de koortslip weg is kom ik wel langs.... Nou ze moet nog komen.
Laatst hadden we wel een verjaardag alleen omdat ze toen kyra wakker maakte vertikte ik het om haar de eer te geven om kyra vast te houden. Kyra lag namelijk nog in de maxi cosi en ik dacht ach.... als ze nog ff slaapt vind ik het wel prima. Zie ik haar er wel bij staan maar dacht niets aan de hand. Toen begint kyra te schreeuwen dus ik kijk die kant op zie ik haar haar handen weg doen en snel weg lopen.....
Toen ik later met kyra op de bank zat had ze nog het lef om te vragen of ze haar vast mocht houden..... Heb doodleuk gezegd.... NEE ik wil dat ze gaat slapen.....

Dus.... er zitten natuurlijk altijd twee kanten aan.

groetjes,

Frieda

hoi hoi
vervelend zeg die verhalen over schoonfamilies.
Gelukkig kan ik daar niket over mee praten. Mijn schoonmoeder, vader en zusje zijn heel lief. Als ze komen en Vera (8weken vandaag)  slaapt accepteren ze dat. Ze gaan wel even kijken, maar laten haar gewoon liggen.
Ik kan het ook rustig zeggen als ik niet wil dat ze wordt opgepakt. Mijn man is daar wat makkelijker in en wil haar wel aan iedereen geven. Nu moet ik wel zeggen dat Vera een heerlijk makkelijk kind is die graag bij mensen op schoot zit.
Waar ik wel soms moeite mee heb is dat mijn schoonmoeder of zusje haar pink in de Vera's mond stoppen. Ik weet dat ze daar rustiger van wordt, maar doe het liever zelf od laat het aan mijn man over.
Meestal pak ik haar dan ook wel over hoor.

sterkte allemaal met de schoonfamilie.
liefs daan

Hallo allemaal...

wou julllie  laten weten dat mijn schoonmoeder overleden is en dat dan deze verhalen voor mij erg pijnlijk zijn. Ik wou dat mijn schoonmoeder onze kleine meid nog even kon zien...

Chantal

Goh wat een herkenning! Bij mijn oudste zoon had ik precies hetzelfde. Lucas, prematuur, was ook zo prikkelbaar. Schoonmoeders (en de rest van de schoonfamilie) wilde heb heel de tijd wel even vasthouden. Elke keer bij hen langs gaan op visite was voor mij ook zo'n stresspunt. Ik ben eigenlijk ook best depri geweest van hen. Sommige opmerkingen die ze plaatste hebben mij enorm gekwetst. Nu bij Finn, nu 9 weken oud, is het heel anders en veel fijner! Wij wonen nu niet meer in dezelfde stad (scheelt een hoop stress). Mijn man wil niet meer zo vaak die kant op. Vorige keer heeft mijn schoonmoeder niet eens gerookt in het bijzijn van mijn kinderen (gelukkig want ze weet dat ik er zo op tegen ben). Helaas hebben mijn zwager en schoonzussen dat fijne moment verpest om gelijk te gaan roken toen ze binnen kwamen... (Ik was helemaal perplext, kreeg geen woord uit mijn strot en mijn man was net zo!)

De relatie met mijn schoonmoeder is nu alleen maar beter sinds ik haar niet vaak zie en ook de kans niet heb om haar tegen het lijf te lopen in de stad.

Maar jij bepaalt hoe er met je kind wordt omgegaan en niet een ander. Trek je mond maar gewoon open, of laat je man van te voren even bellen met de mededelingen/eisen aan het bezoek. Dan kunnen ze zich er alvast op voorbereiden. En geef je kind misschien 1x aan je schoonmoeder (dus bepaal zelf wanneer je haar geeft en hoe lang)

Succes!

Chantal,

Vervelend dat jouw schoonmoeder dit niet meer kan meemaken. Het was vast een heel fijn mens!

Groetjes Anoesj

Terug
Bovenaan