Depressie?

Hoi Brenda!

Ik las je stukje(s) en ik wil heel graag even reageren!

Het moederschap is niet niks, alles verandert..je thuissituatie, je gevoel, de relatie met je man, enzovoorts! Dat moet niet onderschat worden!

Ik heb het er ook best moeilijk mee gehad, de komst van Minoes deed onze wereld werkelijk schudden! Ik stond van het ene op het andere moment héél anders in het leven..voelde me niet meer zo zeker, werd héél erg bezorgd, twijfelde  vaak of ik alles wel goed deed, had het gevoel dat ik n te klein lichaampje had voor alle moederliefde die ik voelde, kon niet meer gewoon naar t journaal kijken (als een kindje onrecht wordt aangedaan, kan ik er nachten niet van slapen..waardeloos!) en ga zo maar door!  

Daarnaast voelde ik me ook niet altijd gelukkig en herken ik het gevoel dat je niet mag klagen, dat je moet lachen en gelukkig moet zijn..maar dat is natuurlijk onzin! Wees eerlijk en schaam je niet, het is toch belachelijk dat er zo'n taboe op rust! Ik geloof er heilig in dat iedere moeder (en vader) schrikt van de impact die het ouderschap op je heeft, dat echt niet iedereen het altijd leuk en makkelijk heeft en dat echt niet iedereen meteen zn gevoelsleven op orde heeft na zo'n grote verandering! Maar op de één of andere manier wordt hier nooit over gesproken!

Toen Minoes 3 maanden was viel ik met een klap van mn roze wolk, ik wist niet hoe ik het had! Kon alleen nog maar huilen en wist niet waar ik het zoeken moest (ik voelde me bang, ongelukkig, onzeker, twijfelend, etc.). Toen ik mijn verhaal deed op de na- gym van de zwangerschapsgym keken die meiden me met grote ogen aan en  héél, echt héél  langzaam  kwamen toen de verhalen dat ook zij het wel herkenden..waardeloos! Ik vond het zo raar dat men er niet over durfde te praten!

Tijdens die dip ben ik met de wijkverpleegkundige gaan praten en dat heeft me heel, heel, heel goed geholpen! Ik voelde me opeens echt begrepen en kreeg te horen dat ik echt niet de enige was!!

Ik denk dat het zeker heel belangrijk is dat je er met  iemand over kunt praten (iemand die je echt vertrouwd en die bereid is echt naar je te luisteren (en niet 1 keer, want dat is te weinig, denk ik..je moet echt een aantal keer bij iemand aan kunnen kloppen). Vind het al heel goed dat je een stukje op het forum hebt geplaatst en er zo over kunt praten.Hoop dat je ook wat aan mijn verhaal hebt gehad!

Ik wens je heel veel sterkte en vergeet nooit..het gaat weer over!!

Heel veel liefs,
Jacomien
 
quote: bren82 reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('06-03-2006 13:43:12'));

De verzorging van die kleine komt ook grote deels op mijn nek.
Want die 2 tellen die hij per dag met die kleine besteed is niks.
Denk weleens, ,jy wilde toch ook kinderen.
Heb natuurlijk dan nog het huishouden en me werk.
En als er iets gedaan moet worden thuis of iets dergelijks dan doet gekke  brenda het wel even.
Misschien neem ik wel te veel dingen op me nek maar ja partner werkt fultime.
Dus die wil ik(gekke brenda) dan zoveel mogelijk ontzien.





Luister meid, moeder zijn is ook een full time baan! Je bent constant met je kind bezig, ook al zit hij/ zij alleen maar in de box te spelen toch zit je op te letten! Jij bent degene die hem/haar het flesje geeft overdag en verschoont en badderd!
En 's avonds komt je man thuis moe van het werk omdat hij fulltime werkt en wil niks doen, maar jij bent ook moe van jou fulltime dag! Jij maakt schoon, jij zorgt voor je kind en je werkt ook nog eens! Je moet jezelf niet uitsluiten, jou werk ik vele malen zwaarder dan dat van hem want jij bent er 24 uur per dag mee bezig!!!

Mannen kunnen zich er ook veel makkelijker vanaf zetten heb ik gemerkt, want zij gaan wel lekker met hun vrienden voetbal kijken bv. om ontspanning te hebben maar als jij weg gaat dan vraag je je constant af hoe het thuis gaat!

Ikzelf zit ook best met de problemen die jij hebt alleen mijn man is wel bereid om te luisteren maar ik klap ook 9 van de 10x dicht en het komt er pas uit als de emmer al is overgelopen! En ik heb helaas geen vrienden meer sinds mijn zwangerschap, ben de eerste uit mijn vriendenkring met een kindje en op de een of andere manier hebben zij het behoorlijk af laten weten!
Ik ben er wel voor mezelf achter gekomen dat wij wat meer tijd nodig hebben voor ons 2tjes en dat ik ook zeker tijd voor mezelf nodig heb, al is het maar 1x per week! Dus mijn tip voor jou is ook: ga naar de knutselclub of ga naar de sportschool, even met je gedachten ergens anders!

Heel veel succes en laat even weten hoe het gaat!
Groetjes Saskia mv Lisette (17-2-2005)

 
Ondanks dat de meeste mannen (helaas nog steeds) fultime werken, blijven ze óók fulltime vader, net zoals fulltime moeder! Dus vind ik het geen reden om de zorg ook ná het werk aan je vrouw over te laten. Je doet je kind te kort en ook je vrouw...en ze doen zichzelf te kort. Bovendien, eens een huishoudelijk klusje doen na je werk moet ook geen ramp zijn...
Ook snap ik niet waarom vrouwen niet lekker 's avonds of op een ander tijdstip iets kunnen gaan doen. FF naar de kroeg of winkelen of naar vriendinnen....ik doe het wel, mijn leven is echt niks anders geworden hoor! ik maak me ook niet zo druk over hoe het thuis dan gaat, want ik vertrouw op mijn man. Die is ook niet dom...
Het hangt ook veel af van hoe jij als vrouw in elkaar steekt, dat heb je misschien niet altijd mee. Maar je kunt er wel aan werken, en ja moeilijk als je partner er niet over wil praten (zeker als jij het ook nog eens moeilijk vind), maar het is ook de makkelijkste manier. er voor weglopen. Dat hij je brief niet heeft gelezen... je kunt toch zeggen (ik weet het ik heb makkelijk praten...) het is heel belangrijk, ik wil dat je hem leest, zeker als je onze relatie wilt redden... ofzo. Je komt dus wél te kort, je zegt zelf: er mist iets.
Ik weet het, ik zit niet in die situatie, ben misschien een ander persoon (met een man die ook een dag in de week niet werkt en voor kind zorgt) dus zo makkelijk als ik het hier allemaal even zeg, dat is het natuurlijk niet!
Ik zou wél deskundig hulp vragen als ik jou was.
Heel veel succes meid!
 
Terug
Bovenaan