Derde kind ja of nee en wat zijn de gevolgen?

<p>Hallo iedereen, ik ben al even lid maar ik ben nooit actief lid geweest. Maar nu zit ik zelf een beetje in de knoop. Ik heb twee prachtige gezonde kinderen (een zoon van 7 en een dochter van bijna 4). Ik heb mijn laatste zwangerschap nooit als mijn laatste beleefd en die kinderwens is nooit echt verdwenen maar.... Ik ben bang voor alles wat het met zich meebrengt: wij zijn terug aan het genieten aangezien de kinderen zelfstandiger zijn en de gedachte van terug naar de slapeloze nachten, flesjes, pampers,... schrikt me een beetje af). Toch wil ik graag een groter gezin. Ik heb zelf veel broers en zussen. Een groot struikelpunt vind ik de praktische kant (klinkt misschien dom). We hebben maar drie slaapkamers. Als het een meisje wordt kan ze bij haar grote zus slapen maar de kamer is niet groot, hoe zit het dan wanneer de kleinste wakker wordt.... En als het een jongen is dan is het leeftijdsverschil tussen de twee te groot om ze samen te leggen dus heb ik dan een kamer te weinig.... Ik moet dan een nieuwe auto kopen. Hoe zit het met hobby's, vakantie, het financiële,... Ik heb maar twee handen dus hoe gaat dat dan.... Gaat er altijd één zich buitengesloten voelen? Allemaal vragen die door mijn hoofd zwieren....</p><p>Ik weet dat sommige van jullie het juist moeilijk hebben met zwanger worden en dit klinkt als een luxe probleem maar ik hoop erop iemand te vinden die dezelfde situatie meemaakt of meegemaakt heeft... Kunnen jullie mij jullie raad en/of mening geven?</p><p>Dank jullie wel!</p><p>Tracy</p>

Alles wat je opnoemt als opstakels lijken groter dan ze zijn. Als de 3e er is denk je ooohhh waar heb ik over getwijfeld ? hier precies zo nl. En dat hoor ik vd meeste...
Ik weet niet wat voor auto je rijdt. Maar als het alleen voor het vervoeren van je kinderen is en jouzelf? 2 op de achterbank 1 op de voorstoel. Als we met het gezin gaan pakken we de auto van Mn man. 
Ben nu overigens zwanger van nr 4 en nu moet die auto er wel echt komen ? maar alles is op te lossen. Ooit eens gelezen dat een moeder zei als de baby er is denk je nooit was ik maar niet voor de 3e gegaan. Je kunt over 10 jaar wel denken hadden we toen de stap voor de 3e genomen, nu is het te laat... 

Wat je als eerst zegt dat je tijdens je laatste zwangerschap het gevoel had dat het niet je kaatste zal zijn dat had ik ook.
ik heb jaren lang opgesomd waarom niet een auto de financiën een groot leeftijdsverschil tussen de andere kinderen mijn man was al wat ouder en ik kon nog wel even doorgaan.
maar het gevoel dat ik nog niet klaar was bleef me toch telkens inhalen. Nooit de stap durven zetten en toen was ik ineens toch ongepland zwanger. Dat was enorm schrikken achteraf fijn want ik denk niet dat we het anders gedurfd hadden on de beslissing te maken om voor een derde te gaan.
We komen net terug van vakantie nou dat was echt geen gezicht ons kleine autootje volgeladen 3 kids op de achterbank niet echt ideaal maar goed ook dat lukte ? ik ben zo blij dat het ons is overkomen ik had die beslissing zelf niet durven maken doordat ik eigenlijk mezelf allemaal smoezen opsomde omdat ik het gewoon zo spannen vond! Ik ben zo blij met ons derde cadeautje! Ik was vaak verdrietig en ik kon het niet los laten dat ik nooit meer zwanger zou zijn en nooit meer zo’n klein hummeltje rond zou hebben kruipen. Ik heb echt het gevoel dat ons gezin compleet is! 
Wat vind je man eigenlijk? Die van mij was pertinent tegen want we hadden toch al 2 gezonde kinderen. Dat zorgde ervoor dag ik alle tegens maar bleef opsommen. Nu zijn we samen zo blij met de baby!
Succes met al je struggles!

Idd marj1982 hier is dat precies zo met de 4e nu. Was ook ongepland, maar was een grote wens... en nu zo dankbaar en blij. En is de rest maar bijzaak... 
soms hoor ik mensen weleens zeggen ja maar wat als ze straks allemaal gaan studeren? Tja wie dan leeft wie dan zorgt... wie weet is zelfs voor 1 kind dan een studie al onbetaalbaar. Maar de liefde  die je krijgt is zoveel waard ? 

Beste Marj1982,
Mijn man zit eigenlijk in dezelfde situation als mij. Hij zou graag nog een kleintje er bij willen en later met een volle kersttafel zitten maar hij Denny ook aan alles wat het met zich meebrengt. Hij heeft ook een beetje schrik dat ons geluk op is en dat een derde misschien niet gezond zal zijn... 
veel op en neer... 
dank jullie voor jullie meningen !! 
Tracy

Zelf kom ik uit een gezin met 3 kinderen en grappig genoeg hoor ik vaak dingen over 3 is toch onhandig (oneven aantal/buitengesloten voelen etc) maar ik heb dat als kind absoluut nooit ervaren. Dus wat dat betreft: maak je geen zorgen?

Hier ook altijd een groot gezin gewild. Ik had al snel naar de geboorte van de 2de het gevoel dat ik nog niet compleet was. Maar manlief wilde niet. Zag het niet zitten en had ook allerlei redenen waarom beter van niet.  Onze oudste waren 6 en 4. En in eens kwam manlief toch van zullen we er toch voor gaan. Vond het mega spannend. Was gelijk zwanger. Vond het heel leuk om het met de grote kids te delen. Samen dingen kopen.  Ze er echt bij betrekken. Ze vonden het zo leuk.  Nu een jaar verder en nooit geen moment spijt gehad. Echt een verrijking van ons gezin. Zo leuk hoe ze samen met elkaar om gaan. 
Wij zelf hebben ook weinig slaapkamers. Wel genoeg ruimte beneden enzo om te spelen. Oudste 2 slapen samen. Maar dat zijn 2 meiden dus dat gaat super. 
Paar maanden geleden kwamen we er achter dat we onverwachts weer zwanger waren van nummer 4. Toen even paniek dacht help hoe gaan we dat doen?  Want ja kamers hebben we niet over haha... Dus nu afgesproken dat we de eerste paar maanden de kleine bij ons laten slapen.  Tot dat ze wat beter slapen. E  dan zal ze samen gaan slapen met haar broertje voorlopig.  Niet ideaal jongen en meisje samen. Maar de eerste paar jaar kan dat prima. In de toekomst zien we wel hoe we het dan doen. Zeker als ze klein zijn hebben ze niet zoveel nodig. In de toekomst willen we gaan verbouwen. Zodat ze allemaal een eigen plekje hebben. En dat hoeft echt geen mega kamer te zijn. We denken vaak veel te groot. 
Auto hadden we al een 7persoons gelukkig dus dat was een meevaller haha.. 
Verder gaan we zien hoe het verloopt. Nog maximaal 5 weekjes en dan zullen we 4 kindjes hebben. Vind het heel spannend.  Maar weet dat het ook wel weer goed komt. Zo gezellig een goed gevulde tafel heerlijk. Zou het niet kunnen missen.

Wat leuk om hier al die positieve ervaringen te lezen! 
Ik heb een zoontje van 6 en een dochtertje van 3. De zwangerschap van onze dochter heb ik nooit beleefd als "de laatste". Ik heb altijd al gezegd dat ik graag 3 kids zou krijgen. Nu mijn man ook volledig achter een derde zwangerschap sta begin ik soms weer twijfelen. Vooral praktisch dan, een nieuwe auto, slaapkamer, leeftijdsverschil,.. ookal zijn deze dingen snel op te lossen. En klinkt het als een luxe probleem.. Het maakt me soms allemaal wat onzeker maar het neemt niet weg dat mijn gedachten niet kunne loslaten van een derde kindje. We hebben zelfs al eventuele namen. Als ik jullie hartversarmde berichtjes lees neemt het alle twijfels weer weg. Het zal volgende avonden weer een boeiend gespreksonderwerp zijn ?? 

Terug
Bovenaan