Diarree van de diksap?

Hoi Allemaal,

Ik heb dit ookal gepost in het forum voor 2-3 jaar, maar nog geen reactie op gehad. Dus ik post het ook hier, misschien dat hier iemand er wat van weet.


Wij hebben een zoontje van net 2 jaar die zo af en toe opeens heftige diarree heeft, zonder dat hij ziek is of zich lamlendig voelt of wat dan ook. Dit heeft hij zo eens in de zoveel tijd. Ik heb het niet precies bijgehouden wanneer. Het is vaak maar 1 luiermoment (inclusief romper, kleding etc) en daarna is er niks aan de hand. Soms volgt er een uur later nog zo'n diarree luier. Nu proeberen wij elke keer te bedenken waar het aan kan liggen. Het is nooit iets met het eten denken we want wij hebben zelf nergens last van en het is ook niet zo dat hij altijd vlak ervoor gegeten heeft of hetzelfde als een vorige keer. Nu denken we dat het aan de diksap kan liggen. We hebben om die reden een tijd lang geen diksap gegeven, maar alleen water en melk maar eigenlijk vindt hij dat niet zo heel lekker en we gunnen hem ook wel af en toe iets van limonade natuurlijk. Dus zijn we dat weer gaan geven. Toevallig had hij vandaag meer dorst en vroeg hij regelmatig om drinken en gaven we ook wat meer diksap en ja hoor, weer twee keer diarree. Niet meteen na het drinken overigens. En hij is dus helemaal niet ziek. Zou het echt aan de diksap liggen? Heeft iemand hier ervaring mee?


Groeten, Sara
 
Hoi Sara,

wij kregen van het CB het advies om in tijden van buikgriep limonades en sappen te vermijden met appel en / of sinaasappel erin. Deze zouden nl. de diarree kunnen verergeren. Je zou eens kunnen proberen om je zoontje een diksap te geven zonder appel of sinaasappel. Krijgt hij nog diarree, dan zou hij kunnen reageren op de suikers in de limonade. Ook deze zijn een geduchte diarree-veroorzaker (volgens het cb).

Hopelijk heb je hier wat aan!

Groetjes, Marijon

P.S. onze zoon vindt thee met een smaakje (zonder suiker) ook erg lekker.
 
Klinkt als de beruchte peuterdiarree.
Wordt veroorzaakt door diksap en andere appelsaphoudende drankjes vooral als kinderen verder onvoldoende vetten in hun eten krijgen.

Oplossing: geen diksap maar water of thee laten drinken, volle zuivel geven, voldoende boter op brood en vet door het warme eten.
 
Hoi.

Ik heb hier een beetje hetzelfde probleem als jij. Ze heeft het vooral alleen maar op het kdv soms ineens. Dacht eerst altijd nog mogelijk door doorkomende tanden? Nu had ik van het weekend ook nog eens het idee door rozijntjes? Krijgt ze thuis bijna nooit? Maar op het kdv soms wel? Weet wel dat kinderen daar ook aardig heftig op kunnen reageren? Krijgt hij dat?

Maar mocht het diksap zijn, weet iemand dan ook of het ook kan zijn dat ze dan niet reageren als het niet volledig appel is? Heb meestal rode fruit diksap, maar daar zit ook altijd nog iets van Appel in? Thuis hebben we dat namelijk en daar gaat het wel goed?
 
Hoi allemaal,

Bedankt alvast voor de tips. Wat we nu in elk geval gaan doen is diksap kopen of roosvicee zonder appel, maar een andere smaak. Verder hebben we wel al een klein theepotje gekocht en kinderthee. Ik wist niet eens dat dat er was, maar in de supermarkt vond ik biologische kinderthee (kabouterthee of sprookjesthee o.i.d. heet het). Ik heb het zelf ook getest en het is wel lekker. Hij krijgt het nu een paar dagen, de ene keer drinkt hij wel een deel van de thee en de andere keer laat hij het helemaal staan, dus het is nog even zien of hij er echt voor zal gaan. Hij vindt het idee dat hij een eigen theepotje heeft wel heel leuk, dat hebben we namelijk heel duidelijk aan hem laten zien ('thee van mama en papa, thee van Leon'). Verder geven we nu ook wat vaker van die soja sapjes als afwisseling, alpro heet het, het zit in kleine pakjes, met banaan en bosvruchtensmaak. In verschillende supermarkten te koop.

Wat betreft zijn eten, hij vindt boter heel lekker op brood dus dat neemt hij wel, hij eet sowieso veel boterhammen, en in het avondeten zit echt genoeg vet, dus dat is het niet.

Hij lust gek genoeg geen rozijntjes (speelt hij alleen maar mee als hij ze krijgt), dus die kunnen het ook niet zijn.

Tot nu toe heeft hij nog geen diaree meer gehad, maar ik vind het nog te vroeg om te zeggen of dat nu al komt omdat we die appel en sinasappel diksap niet meer geven. Ik hou jullie wel op de hoogte!

Groetjes, Sara
 
Hoi Sara,

bij de Super de Boer verkopen ze "Dixap" in verschillende smaken, ook smaken zonder appel en sinaasappel. En van de Wicky-pakjes is er ook een smaak zonder appel (ik geloof die met aardbei). Onze zoon vindt drinken door een rietje helemaal fantastisch, dus af en toe een pakje Wicky (is eigenlijk verdund sap) is voor hem feest.

Groetjes, Marijon
 
Terug
Bovenaan