Diarree van de diksap?

Hoi Dirks mamma,

ik heb de etiketten van de flessen uitgebreid bestudeerd en er zijn toch zeker diksappen, waar géén appel aan toegevoegd is. Als dat wel zo zou zijn, zou dat op de etiketten vermeld moeten worden.

Groetjes, Marijon
 
Hoi Sara,

ik heb even in onze kast gekeken en daar heb ik nog een Dixap van het merk Covelt staan. Er zit 400 ml sap in, dat gemaakt wordt van 4 kilo fruit. In deze smaak zit 84% peer,10% kweepeer en 6% perzik. Verder is er niks aan toegevoegd. Ik geloof, dat het ongeveer 4 euro kost bij de Super de Boer.
Je kunt ook kijken op www.covelt.nl Daar kunnen ze je vast wel vertellen welke sappen 'veilig' zijn voor de darmpjes van je kind.

Groetjes, Marijon
 
Hier alvast een stukje van hun website met de uitleg, waarom appelsap diarree kan veroorzaken:


Diarree

Veel kleine kinderen waarderen de smaak van appelsap. Sommige kinderen kunnen er geen genoeg van krijgen. Geef ze in dat geval appeldiksap. Want helder appelsap, zo is uit onderzoek gebleken, is veelal de boosdoener bij diarree onder peuters. Dit wordt veroorzaakt door de enzymen die tijdens de productie aan het appelsap worden toegevoegd. Deze enzymen (o.a. tannine) zorgen ervoor dat er meer sap uit de appels geperst kan worden. Van aangemaakt appeldiksap krijgen kinderen geen diarree, zelfs niet bij ruime hoeveelheden sap.
 
quote: MCJ8121 reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('24-06-2009 13:00:26'));

Hier alvast een stukje van hun website met de uitleg, waarom appelsap diarree kan veroorzaken:
Diarree
Veel kleine kinderen waarderen de smaak van appelsap. Sommige kinderen kunnen er geen genoeg van krijgen. Geef ze in dat geval appeldiksap. Want helder appelsap, zo is uit onderzoek gebleken, is veelal de boosdoener bij diarree onder peuters. Dit wordt veroorzaakt door de enzymen die tijdens de productie aan het appelsap worden toegevoegd. Deze enzymen (o.a. tannine) zorgen ervoor dat er meer sap uit de appels geperst kan worden. Van aangemaakt appeldiksap krijgen kinderen geen diarree, zelfs niet bij ruime hoeveelheden sap.



Ai dat klopt niet hoor! Bij peuterdiarree moet je alle appelsap laten staan, ook de  appeldiksap. Appelsap uit een pak is namelijk niets meer dan aangelengde appeldiksap (lees de kleine lettertjes maar, meestal staat er 'bereid uit appelsapconcentraat' - dat is een ander woord voor diksap).

Wat de Coveltdixap betreft heb je helemaal gelijk: dat is veel zuiverder en natuurlijker dan de veel verkochte merken. Maar het is ook vrij moeilijk te vinden!

De meeste mensen kopen hun diksap van het merk van grote kunstvoedingsfabrikanten of huismerk. En daarvan krijgen kinderen even hard peuterdiarree (of nog harder, als het te zoet wordt aangemaakt).
 
Terug
Bovenaan