Dik zijn.... iets met zwanger zijn.....

Ja herkenbaar. Heel wisselend trouwens. De een vind mij dik, de ander weer veel minder. De een denkt dat je moet bevallen, terwijl de ander denkt dat je nog heel lang moet

Ik heb zelf gemerkt dat een reactie als ‘bedankt, lief van je’ het beste werkt. Ze staan dan echt even met hun mond vol tanden. Vervolgens gewoon doen alsof er geen vuiltje aan de lucht is. Kom nou…

Ik kreeg juist steeds te horen dat mijn buik zo bescheiden was. Dat deed mij ook pijn omdat ik trede zwangerschap erg trots was op mijn buik en dat hij echt groter was dan de eerste voor mijn gevoel. Bij de eerste kreeg ik ook te horen dat mijn buik bescheiden was. Dat maakte me ook onzeker, was daardoor bang dat de baby niet groot genoeg zou zijn. Onzin. Twee keer bevallen van kerngezonde dochters. Laat je niet gek maken hoor! Je bent vast prachtig zwanger!

Op een of andere manier wordt je lichaam "openbaar bezit" als je zwanger bent. Zo ervaar ik het in ieder geval. Echt super raar en ben het er totaal niet mee eens. Mensen menen plots dat ze een mening over je lichaam mogen vormen en dit te pas en te onpas mogen delen. Hardop ook nog! Ik heb het gelukkig pas 1x meegemaakt, maar blijkbaar zijn er ook nog mensen die vinden dat ze plots aan je lichaam mogen zitten zonder te vragen. Op mijn werk snapten zowel collega's als cliënten niet dat ik het niet prettig vond als er wat over mijn lijf gezegd werd. Ik ben absoluut niet dik en heb een relatief kleine buik voor mijn termijn (morgen 36 wkn, ter schets van de situatie: met 18 weken was er nog niks te zien en dit is zwangerschap nummer 3). Maar voel me wel al de hele zwangerschap dik, omdat ik moeite heb met de verandering van mijn lijf. Als ik dat uitspreek, word ik raar aangekeken en krijg ik allerlei argumenten waarom ik absoluut NIET dik ben en dat ik zo mooi zwanger ben. Super leuk, die complimenten, maar daar ben ik niet naar op zoek. Af en toe zou ik gewoon willen dat men mijn gevoel erkent... Ik vind het al zwaar genoeg met 2 kinderen rondlopen. Laat mij af en toe dan ook mijn gevoel hebben haha.

Zo onbeschoft nog net niet van vrienden of familie, maar wel vanuit de proffesionals nogal veel van zo’n momenten. In het zkh de gyns/verloskundigen enz. Ongelofelijk hoe onzeker je van zo’n opmerkingen kan worden! Gewoon erg bot, en zelfs soms snauwend/beschuldigend dat ik een grote buik had dus 1+1= ik zal wel te veel eten en de baby word te dik/groot/zwaar. Oh jee u moet echt ingeleid worden. Of: ik ga u ook even inplannen bij de diëtiste. Eh nee, dat kun je vragen! Nou bleek het achteraf allemaal vruchtwater enz te zijn. Baby viel zelfs best klein uit en ik was in 1 bevalling 20 kilo lichter. Maar ondertussen wel doordat die dokters enz dat zeiden niet echt genoten van mijn buik, ik schaamde me en werd bang gemaakt erdoor! Pakte mijn kind teveel, krijg ik een joekel? Maakt de ervaring dat je een wondertje in je hebt groeien echt stukje kapot he? Dus aub NIET NAAR LUISTEREN! want achteraf had het me geen ene drol geïnteresseerd of mijn mupje wel eentje van 5 kilo was geweest ofzo!! Zo heeft niemand recht om een gesprek te starten of voeren. Basta. En je kunt nog altijd terug zeggen: tja in mijn buik zit een wondertje, kun jij niet zeggen van je hoofd he? ?

Bedankt voor de reacties fijn in te weten dat er meer idioten op de wereld zijn haha.

Ja tis bizar hoe "publiekelijk domein" je wordt, ik zeg vaak als ze iets negatiefs zeggen dat het niet aardig is maar het blijft vermoeiend.

Iedereen nog een fijne zwangerschap jullie zijn allemaal mooi zwanger ??

Ik kreeg het volgende te horen in de supermarkt van een vaag bekende: ik zie dat je een meisje krijgt, je weet toch wel waarom he? Toen ik blijkbaar vragend keek… Meisjes stelen je schoonheid, kreeg ik als antwoord. Ik wist niet meer hoe ik het had. Ik had inderdaad rond de 14 weken flink wat puistjes gekregen, helaas. Ik geloof dat ik zonder iets te zeggen ben weggelopen. Was compleet verbouwereerd. Gelukkig waren de puistjes na een behandeling stukken minder en heeft hij uiteindelijk wel gelijk gekregen. Maar wat heeft die opmerking mij onzeker gemaakt. Super trots op mn minibuikje ( ik vond het al heel wat, maar zag eruit alsof ik teveel gegeten had) en dan zo iets te horen krijgen.

Terug
Bovenaan