Dilemma, vertellen op het werk

Lekker voor je houden hoor. En zorgen  dat je dat vaste contract krijgt. 
Je bent hun niks verplicht  om te vertellen pas na een aantal weken.
En anders heb jij straks  stress doordat ze je geen vaste aanstelling hebben gegeven.  Dan kun je zorgeloos met verlof en je krijgt doorbetaald.

Nog steeds  helaas is hier een soort tabboe over dat veel werkgevers de contracten van zwangere niet verlengen . Hun denken vaak ook aan hun eigen dus ik zou ook lekker aan je eigen  denken ?

Toen ik zwanger was en het aan mijn werkgever vertelde, hadden wij een aantal weken later een gesprek. Met de mededeling dat mijn contract niet verlengd zou worden omdat ik zwanger was en mijn werkgever daar “slechte ervaringen mee had.” Mag niet maarja bewijs maar dat het gezegd is en dat dat de reden is. Ik zou het niet zeggen je bent het ze niet verschuldigd en de kans is groot dat je dat contract niet krijgt als je eerlijk bent. 

Buiten je contract verlenging zou ik het sowieso niet zo vroeg vertellen. Ik zou minimaal op de eerste echo wachten, maar bij voorkeur ook niet veel eerder dan bij 12 weken. Als je het vervelend vind hoe het over komt, zou ik het extra laat vertellen, en niet vlak na het tekenen van het contract. 

Hoi!
Zeker voor je houden! Ik ben vandaag 39 weken zwanger en sinds 5 december met verlof. Had 31 januari a.s. een vaste aanstelling moeten krijgen, maar alles veranderde langzaamaan toen ik, wegens werken met röntgenstraling, het wel moest vertellen. Heb 20 december j.l. per aangetekende brief te horen gekregen dat mijn contract ineens niet verlengd wordt. Had de dag voor mijn laatste werkdag voor mm verlof nog een functioneringsgesprek en daar bleek niets uit dat mijn contract niet verlengd zou worden.
Bovendien hoef je officieel pas 3 weken voor je ingang van je verlof aan te geven dat je zwanger bent.
Dus mijn advies: hou het voor je!
Verder: geniet van je zwangerschap.
Liefs Maaike

Contract verlenging of niet, gewoon nog even lekker voor je houden. Vertel het pas met 12 á 13 weken op je werk, er kan nog zo veel gebeuren!

Mijn ervaring hier mee: 
Ik werk zelf op een chemische fabriek dus ik moest het noodgeswongen meteen vertellen ivm aangepast werk. Overigens werd er heel positief op gereageerd door zowel mijn baas als collega's (op een enkeling na maar die zijn gewoon raar :p). Er werd gelijk een mailtje rond gestuurd dat ik ivm zwangerschap aangepast werk zou hebben. Iedereen op mijn werk (groot bedrijf!) wist dus meteen dat ik zwanger was, dus ik kreeg veel felicitaties. Helaas twee weken na deze bekendmaking kreeg ik een miskraam (6 weken zwanger). Dit wist niet gelijk iedereen, mijn naaste collega's en baas natuurlijk wel, maar dit is toch niet iets wat je aan de grote klok gaat hangen. Dus ná mijn miskraam kwamen er nog steeds mensen naar mij toe om mij te feliciteren met mijn zwangerschap. Ik kon het zelf goed rationeel inzien maar ik kan mij voorstellen dat het heel vervelend en verdrietig kan zijn.
Ik ben van mening dat er open over een miskraam gepraat mag worden, dus daar ligt het niet aan. Maar voor jezelf zou ik het toch gewoon even geheim houden tot je zeker weet dat alles goed is (na de termijn echo). 

En wat betreft dat contract: zwanger of niet dit heb je gewoon verdient! En super fijn voor JOU dat je in ieder geval vóór je bevalling een vast contract hebt! :) 

Geniet van je zwangerschap! 

Terug
Bovenaan