Discussie bv: programma "dossier 2300" van RTL4 , kinderen van 5 jaar nog aan de borst?

Om de discussie over borstvoeding nog even langer te laten duren:

Ik heb vorige week een klein stukje van "Dossier 2300" op RTL4 gezien. Dit ging o.a. over een moeder die vond dat je je kinderen tot in elk geval 5 jaar borstvoeding zou moeten geven. Zij had (geloof ik) 3 kinderen. Zij zat buiten en om de beurt kwamen de kinderen bij haar voor een slokje. Ook de kleuters. Ik kreeg zelf een visioen van een melkkoe. Het zag er zo raar uit, een kind van 5 jaar nog bij zijn/haar moeder te drinken. Hoe zij het doet als ze op een openbare plek is, weet ik niet.

Hoe denken jullie hierover?

Liefs,

Ingrid

p.s. Zelf vind ik het erg raar om zo lang bv te geven. Tot hoelang iemand bv wil geven is natuurlijk een eigen keus, maar tot 5 jaar???

Hoi

Ik heb het programma niet gezien.

Ik weet niet of ik zelf een kind van 5 jaar nog borstvoeding zou geven.. De tijd zal het leren. Ooit heb ik geroepen dat ik nooit bv zou geven(ook dat ik geen kinderen wilde trouwens) en ondertussen geef ik 9 maanden met plezier borstvoeding. Ik heb geen einddatum oid, we gaan ermee door zolang we er ons alledrie(partner meegeteld) goed bij voelen. En is dat over 4 jaar nog zo, nou prima.

Maar wat maakt het uit? Als die mensen zich er zelf goed bij voelen is dat toch prima? Iedereen heeft zo zijn eigen manier van (op)voeden, en zolang er niet wordt mishandeld of verwaarloosd moet ieder voor zich weten hoe hij/zij met de kinderen omgaat.

Groetjes
Marijke

Ik heb er alleen voorstukjes van gezien maar ik kan me zelf niet voorstellen met een 5 jarige aan de borst ik denk dat er ook maar echt weinig moeders zijn die dat doen in de wstersebeschaving.
Ik geef 11 maanden bv en heb eigenlijk ook geen einddatum in zicht

quote: DaphneDaan reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('31-01-2007 20:23:19'));

Ik vind dat onnatuurlijk en niet normaal.

Wat vind je er niet normaal aan dan? je mag het best niet normaal vinden, maar leg dan iig uit waarom...

Als het onnatuurlijk was geweest, zou je dan niet denken dat moeder natuur ervoor had gezorgd dat een kind van 5 niet meer bij de moeder KAN drinken?

Ho ho, dames,

ik had deze vraag niet bedoeld om elkaar weer aan te vallen. Ik was gewoon nieuwsgierig hoe jullie hier over denken. Dat gehakketak op elkaar was niet de bedoeling. Gewoon elkaars mening respecteren zonder dat een ander daar verantwoording voor af hoeft te leggen.

Liefs,

Ingrid

Voor ik kinderen had en niet veel wist van bv, dacht ik dat een paar maanden alles was dat ze nodig hadden. Toen kreeg ik mijn eerste, begon vol goede moed en moest helaas al snel opgeven (zes weken) had graag tot vier maanden gevoed. Toen mijn tweede kwam, hoopte ik dat drie, vier maanden zou lukken. Tot mijn grote verbazing kwam die wens in vervulling en was het ineens niet moeilijk meer, dus door tot zes. Toen dacht ik, het gaat nu zo lekker, ik ga door tot negen maanden. En toen ik dat haalde, dacht ik dat ik de kv helemaal wou weglaten en dat hield in voeden tot een jaar, tot ze koemelk mag. Nu ze bijna een jaar is heb ik zoveel geleerd over bv, o.a. dat het ook een vorm van troost is, en dat hoe langer ik voed hoe gezonder het is voor mij, en dat kv (peutermelk) nu wordt geadviseerd tot ze twee jaar zijn ipv één jaar, dus lijkt het me beter voor minj meisje dat ik misschien langer dan een jaar doorga, misschien tot ze twee is.

Wat ik met dit lange verhaal bedoel is, dat je ideeen na verloop van tijd kunnen veranderen, ze passen zich aan aan veranderde omstandigheden, en ikzelf had nooit gedacht dat ik een jaar zou voeden, en nu ben ik daar toch aangekomen. Ik zie mezelf niet voeden tot drie of vier of vijf jaar, in elk geval niet 'live', maar wie weet, de volgende keer dat ik opkijk, kan ze best eens drie jaar oud zijn en heb ik nog steeds niet besloten te stoppen.

Ik heb ook veel gelezen over tandemvoeden en langvoeden, en het gaat bij peuters meer om af en toe een slokje dan om echt voeden, ze eten immers een normaal dieet. Dus ik denk dat buitenshuis voeden haast niet voorkomt of in elk geval niet broodnodig is met die leeftijd. Maar goed, je weet het nooit tot je er zelf in zit.

Een weetje trouwens: Melkgebit heet melkgebit omdat heel vroeger bv doodnormaal was tot de leeftijd dat het melkgebit begint uit te vallen. En is dat niet een jaar of vijf?

Heb het programma helaas niet gezien. Wel hoorde ik dat tot 5 jaar borstvoeding geven gemiddeld is over de hele wereld gezien. Als je dan bedenkt hoe weinig/kort er in de westerse landen borstvoeding gegeven wordt, zitten kinderen in andere landen misschien wel tot hun 10e aan de borst!

Ik heb bij mijn oudste tot 6 maanden borstvoeding gegeven, was het toen ook echt zat. Misschien dat ik het nu wat langer vol ga houden, tot na de zomervakantie ofzo, 's avonds en 's ochtends liggend voeden vind ik namelijk wel erg fijn.

Een kennis van me geeft borstvoeding tot het 2e jaar van haar kind, ivm allergieën. In zo'n geval vind ik het echt goed dat een kind zo lang borstvoeding krijgt. Maar eerlijk gezegd zou ik wel raar staan kijken als een peuter in het openbaar aan de borst zit, of om mama's 'tiet' vraagt.
Ach, ik denk dat we hier gewoon niks gewend zijn, misschien dat het ooit weer in de mode komt, net zoals het inbakeren weer helemaal terug is.

Terug
Bovenaan