Discussie bv: programma "dossier 2300" van RTL4 , kinderen van 5 jaar nog aan de borst?

Je verlegt je grenzen.... niet alleen met borstvoeding, maar ook met kunstvoeding. Ik ken ook kinderen die tot na hun tweede verjaardag (ver na tweede verjaardag) nog steeds een fles kunstvoeding krijgen voordat ze gaan slapen. Niet omdat het echt "nodig" is, maar omdat die kinderen het lekker vinden, een traktatie zeg maar!

Zo is dat vaak ook met borstvoeding, je gaat door omdat je kind het zo fijn vindt, zo lekker vindt, een vast ritueel, een vast rustpunt. Vaak wordt het in tv programma's afgeschilderd alsof de moeder het zelf persé wil... het wordt een beetje in het absurde getrokken. Je bent pas "nieuwswaardig" als je het anders doet dan anderen.

Voor diegenen die het gemist hebben, maar toch graag nog willen zien... de aflevering staat op de vernieuwde site van http://www.borstvoeden.net

Ik heb mijn oudste tot 2,5 jaar borstvoeding gegeven, niet alleen vanwege de allergieën, maar vooral omdat wij daar samen zo van genoten. Voor haar de smaak, de troost, de geborgenheid, voor mij dat prachtig mooie koppie zo innig genietend in mijn armen. Mijn jongste is nu ruim 1,5 jaar oud en drinkt nog bij mij, aan haar drinkgedrag te merken, is ze nog lang niet van plan om te stoppen.

Ik denk dat als je zulk soort documentaires bekijkt, dat je dan in gedachten moet houden dat deze kinderen niet gedwongen worden om te drinken! Ze vinden het fijn, vertrouwd en compleet normaal om nog bij hun moeder te drinken. De meeste kinderen en moeders doen het rond de leeftijd van twee jaar niet meer zo vaak buitenshuis, gewoon puur omdat de kinderen er dan vaak ook niet om vragen. Ze vragen er vaak om als ze wat moe zijn, zich niet zo lekker voelen, of gewoon als ze een rustpuntje en knuffelmomentje met mama willen hebben.

Ik heb het mijn kinderen buitenshuis nooit verboden, soms probeer ik ze wel af te leiden omdat de nood dan niet zo hoog is en ik er op dat moment zelf niet zo op zit te wachten (in de rij voor de kassa bijvoorbeeld...) Maar als ze er echt behoefte aan hebben en ik ben nog niet binnen een bepaalde tijd thuis of op een rustig plekje, dan krijgen ze gewoon waar ik sta of zit.

Groetjes Nynke

ivm allergieën wilde ik absoluut 6 maanden voeden, daarna zag ik het wel.
Maar nu doordat ik er meer van weet, wil ik nog sterker de 6 maanden volmaken (hoef nog maar 1 maandje) en dan door tot de 2 jaar als het lukt en als m'n ukkie ook wil. Maar ik denk vanaf een jaar toch wel meer alleen binnenshuis. Maar dat weet ik ook nog niet, zie wel hoe het dan gaat!

Hallo,
even een stukje van www.babyinfo.nl

Moedermelk geen bescherming eczeem

11 januari 2007

Kans op eczeem even groot als bij flesvoeding

Hoewel borstvoeding natuurlijk heerlijk is om je kind te (kunnen) geven, blijkt het uit onderzoek niet zo te zijn dat je kleine minder kans op eczeem heeft. De Universiteit van Maastricht heeft onderzocht in hoeverre moedermelk bescherming biedt en kwam tot de conclusie dat eczeem in de eerste drie maanden na de geboorte zelfs iets váker voorkomt onder borstgevoede kinderen.

Het blijkt ook dat van de gevolgde baby’s op eenjarige leeftijd meer dan een vijfde last van eczeem heeft. De kans erop is met of zonder borstvoeding even groot. Maar na correctie van een aantal andere factoren, zoals levensstijl van de moeder, allergie in de familie en een vroege introductie van vast voedsel, hadden baby’s die minstens zeven maanden borstvoeding hadden gehad iets minder last van eczeem.

(Bron: NRC Handelsblad)

Een baby aan de borst is een ontzettend lief gezicht en moedermelk (kunnen) geven ís ook bijzonder. Maar zoals uit dit onderzoek blijkt: het biedt dus niet de voordelen tegen het ontwikkelen van allergieën, zoals altijd is aangenomen. Maakt dit voor jou verschil in je keuze voor geven dan wel langer doorgaan met het geven van borstvoeding?
op het Cb hier, hebben ze dat altijd al tegen mij gezegd.
Maar ook bij de tweede ga ik weer BV proberen, maar niet om de gezondheidsredenen van het kind, maar puur omdat het nu eenmaal kan en ik het fijn vind als het allemaal lukt. En zodra ik maar te veel stress ondervind, dan stop ik er mee, het moet wel leuk blijven!
FV is ook gezond en prima!

quote: sjana1 reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('04-02-2007 16:12:19'));

Hallo,
even een stukje van www.babyinfo.nl

Moedermelk geen bescherming eczeem

11 januari 2007

Kans op eczeem even groot als bij flesvoeding

Hoewel borstvoeding natuurlijk heerlijk is om je kind te (kunnen) geven, blijkt het uit onderzoek niet zo te zijn dat je kleine minder kans op eczeem heeft. De Universiteit van Maastricht heeft onderzocht in hoeverre moedermelk bescherming biedt en kwam tot de conclusie dat eczeem in de eerste drie maanden na de geboorte zelfs iets váker voorkomt onder borstgevoede kinderen.

Het blijkt ook dat van de gevolgde baby’s op eenjarige leeftijd meer dan een vijfde last van eczeem heeft. De kans erop is met of zonder borstvoeding even groot. Maar na correctie van een aantal andere factoren, zoals levensstijl van de moeder, allergie in de familie en een vroege introductie van vast voedsel, hadden baby’s die minstens zeven maanden borstvoeding hadden gehad iets minder last van eczeem.

(Bron: NRC Handelsblad)

Een baby aan de borst is een ontzettend lief gezicht en moedermelk (kunnen) geven ís ook bijzonder. Maar zoals uit dit onderzoek blijkt: het biedt dus niet de voordelen tegen het ontwikkelen van allergieën, zoals altijd is aangenomen. Maakt dit voor jou verschil in je keuze voor geven dan wel langer doorgaan met het geven van borstvoeding?
op het Cb hier, hebben ze dat altijd al tegen mij gezegd.
Maar ook bij de tweede ga ik weer BV proberen, maar niet om de gezondheidsredenen van het kind, maar puur omdat het nu eenmaal kan en ik het fijn vind als het allemaal lukt. En zodra ik maar te veel stress ondervind, dan stop ik er mee, het moet wel leuk blijven!
FV is ook gezond en prima!

Hoi Sjana,

Ik schrik er eerlijk gezegd erg van, dat je consultatiebureau blijkbaar zeer onjuiste informatie over borstvoeding geeft aan ouders. Als jouw consultatiebureau dat inderdaad uitdraagt, zijn zij duidelijk niet op de hoogte van de aanbevelingen van de Inspectie voor de Gezondheidszorg en dat is een hele slechte zaak. De Inspectie voor de Gezondheidszorg heeft namelijk het IGZ-bulletin "Voeding van zuigelingen en peuters" uitgebracht waarin de uitgangspunten voor de voedingsadvisering voor kinderen van 0 tot 4 jaar worden beschreven. Dit bulletin is bedoeld voor hulpverleners in de gezondheidszorg die te maken hebben met de voeding van pasgeborenen, zuigelingen en peuters, met als doel eenduidige advisering aan ouders en verzorgers over voeding van hun jonge kinderen. Overigens is er begin dit jaar een nieuwe versie van dit bulletin uitgebracht, waarin o.a. het volgende staat vermeld:

Borstvoeding heeft in vergelijking met kunstvoeding een gezondheidsbevorderend effect op zowel het kind als de moeder. Daarbij geldt dat hoe langer de duur van de borstvoeding is, hoe groter de bescherming voor bepaalde ziekten. Voor de kinderen is er overtuigend bewijs voor de afname van de incidentie en ernst van infecties van het spijsverteringskanaal, middenoorontsteking, koemelkallergie, obesitas en hoge bloeddruk. Borstgevoede kinderen krijgen waarschijnlijk minder last van astma, piepen op de borst en eczeem. Bovendien bevordert borstvoeding de intellectuele en motorische ontwikkeling.

Wanneer je graag correcte, volledige en wetenschappelijke informatie over borstvoeding wilt hebben is het aan te raden om contact op te nemen met één van de borstvoedingorganisaties ( www.borstvoeding.nl ).

Weet je trouwens misschien ook of jouw consultatiebureau borstvoedinggecertificeerd is? De Stichting Zorg voor Borstvoeding verzorgt de certificering van instellingen die graag het WHO/UNICEF certificaat willen behalen. Een overzicht van de gecertificeerde instellingen kun je hier vinden: ZvB-gecertificeerd  (het consultatiebureau valt onder de JGZ).

M.b.t. het op Babyinfo.nl geplaatste artikel heb ik grote twijfels over de echtheid ervan. Op de site van de Universiteit van Maastricht is er namelijk helemaal niets over te vinden, evenals op de site van het NRC. Op de laatstgenoemde site is overigens wel een uitgebreid artikel te lezen over het Moedermelknetwerk, waarin ook eczeem nog even wordt aangehaald: NRC-Moedermelknetwerk. Er wordt in het op Babyinfo.nl geplaatste artikel ook helemaal geen nadere uitleg gegeven over het onderzoek, zoals de duur ervan, de groepen die erbij betrokken waren (is er bijvoorbeeld  ook gekeken naar exclusief borstvoeding), de onderzoekers die erbij waren betrokken etc. etc.
Bovendien wordt Babyinfo.nl zwaar gesponsord door kunstvoedingsfabrikanten, waardoor de motieven achter de  berichtgeving over borstvoeding dubieus kunnen zijn.

Je geeft aan, dat je bij de tweede weer borstvoeding wilt proberen. Hoe is het geven van borstvoeding aan je eerste kindje gegaan?

Groetjes van Yvonne, contactpersoon Vereniging Borstvoeding Natuurlijk

Hoi
Ik maak me er niet druk om wat het CB zegt over BV en FV hoor en of ze CB-gecertificeerd zijn. Vind ik persoonlijk niet zo belangrijk. En het is toch niet om te schrikken, zoals jij het omschrijft? Zelf vind ik dat erg overdreven, baby's worden prima groot op de fles, het is niet levensbedreigend...
Ik snap natuurlijk dat jij het graag promoot, das je werk (toch? of doe je dit erbij?)
De BV bij mijn eerste kindje was niet echt makkelijk. Ik heb hele vlakke tepels, ook piepklein (hi hi), maar ze zijn eigenlijk altijd helemaal vlak, of deels ingetrokken. Ik voedde dus met tepelhoedje, en we oefenden 3 keer per dag zonder, maar na 7 weken lukte het hem nog niet. Hij werd ook steeds helemaal woest en ging krijsen...
Mijn zoontje had een verkort tongriempje, dit heb ik zelf ontdekt vrijwel direct na de geboorte (mijn man had het ook, die is op zijn 4e geholpen). De VK en de huisarts deden er heel laconiek over. De ha, zei we wachten wel tot hij gaat praten... Ik ben toen na een tijdje weer naar de huisarts gegaan, heb gezegd dat ik niet op problemen ga wachten, maar ze juist wil voorkomen. Daar had ik een punt, hij gaf me gelijk en stuurde me door naar de KNO-arts. Deze zei dat ik er goed aan had gedaan, want mijn zoontje zou last krijgen met vast voedsel, en misschien met praten (dat hoeft niet) en het was ook misschien een reden dat de borst niet gewoon lukte (én vlakke tepels én een verkort tongriempje). Het tongetje zat toch echt helemaal vast...
Dus hij is geholpen.
Maar na 10 weken ben ik gaan afbouwen met borstvoeding, wilde nog twee voedingen blijven geven. (BV moeilijk te combineren met werk, geen ruimte en geen tijd) Ik had plotseling niks meer, ging fanatiek kolven, had dan wel weer wat, dan weer niet...werd er gek van, was alleen maar bezig met voeden en kolven. Was niet echt goed voor mij, en uiteindelijk ook niet voor mijn zoontje.
Toen was volledige FV een keuze. En dat vond ik toen wel eventjes jammer, en had het er wel  eerst wat moeilijk mee, vond het gewoon fijn BV ondanks geknoei met tepelhoedjes (hij dronk overigens goed de borst leeg, en  soms kolfde ik nog voor de zekerheid een beetje)  Maar algauw vond ik dat prima.
Dus ik heb besloten dat ik het mezelf en mijn kind niet weer zo moeilijk ga maken. Ik wil gewoon goede hulp en advies bij de BV, is het na 6 a 7 weken nog niet goed, dan ben ik er gauw uit, dan wordt het de fles. Want het heeft geen zin om je kraamtijd en de tijd erna je zo druk te lopen maken, het beinvloedt dan te veel.
Ook de VK heeft nu gezegd dat ze niet goed gehandeld heeft, en er voortaan bij alle bevalling van haar clienten allert op zal zijn, en zéker bij mijn tweede kindje.

Groetjes
Dus ik ga er gw

Hoihoi
Ik heb het programma ook gezien en vond het eerlijk gezegd een raar gezicht,ik vind het op die leeftijd niet meer echt kunnen om borstvoeding te geven,maar das mijn mening!Je zag ook dat het oudste kind het puur deed ook omdat de kleinste het deed,ok als je je kindje dan soms voor de gein laat proeven,maar om zo n kleuter nog aan je borst te laten hangen vind ik geen gezicht,plus ze hebben het dan echt niet meer nodig!En dan al helemaal niet in het openbaar,mag je gerust doen hoor moet iedereen zelf weten maar je kunt dan gerust commentaar verwachten denk ik.Maar ja iedereen zijn mening

groetjes kim mama van dylano

quote: sjana1 reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('06-02-2007 15:07:02'));

Hoi
Ik maak me er niet druk om wat het CB zegt over BV en FV hoor en of ze CB-gecertificeerd zijn. Vind ik persoonlijk niet zo belangrijk. En het is toch niet om te schrikken, zoals jij het omschrijft? Zelf vind ik dat erg overdreven, baby's worden prima groot op de fles, het is niet levensbedreigend...
Ik snap natuurlijk dat jij het graag promoot, das je werk (toch? of doe je dit erbij?)

Hoi Sjana,

Het gaat erom, dat het cb blijkbaar foutieve informatie over borstvoeding geeft. Niet alleen aan jou, maar aan al die moeders die dat cb óók bezoeken. Dat kan niet de bedoeling zijn. En als dat de achterliggende gedachte van het cb is ("Och, het is toch niet zo belangrijk, zoveel verschil zit er niet tussen borstvoeding en kunstmatige zuigelingenvoeding") dan zal dat ongetwijfeld ook gevolgen hebben voor de begeleiding die zij bij borstvoeding geven. Die combinatie, informatie en begeleiding, kan een borstvoedingsperiode maken of breken.

Ik doe dit inderdaad "erbij" . De VBN is een vrijwilligersorganisatie, die al bijna dertig jaar actief is in Nederland. Contactpersonen van de VBN hebben, met hun eigen borstvoedingservaring als basis, een opleiding gevolgd via hun organisatie en geven wetenschappelijk verantwoorde informatie over borstvoeding. De VBN laat zich bijstaan door een medisch adviescollege, dat o.a. bestaat uit een neonatoloog, een verloskundige, een kinderarts, een huisarts, een apotheker en een gynaecologe.

Groetjes van Yvonne, contactpersoon Vereniging Borstvoeding Natuurlijk

Terug
Bovenaan