Discussie; Hoe 'straf' jij je kind??

hoi,

heb er eerlijk gezegd nog niet zo over nagedacht.ik ben in iedergeval ook niet van het slaan, dat vind ik meer een teken van onmacht.
ik denk dat ik robin straks in de gang zet....gelukkig is het nu nog niet nodig, hij luistert aardig goed als ik nee,nee zeg.
maar hij heeft me ook al een keer uitgelachen toen ik boos was geweest, probeer dan maar eens serieus te blijven hahaha
verder hoop ik dat ik consequent kan blijven, maar dat zal de tijd leren....

groetjes danielle

Tja, moeilijk. Ik heb geen oudere kinderen en mijn kleine Emre is pas 9 maanden. Hij mag van ons niet aan het wijnflessenrekje komen in de woonkamer en dat is nu juist iets waar hij telkens op afvliegt als ie hem ziet! Ik roep dan zijn naam, waarop hij meestal wel omkijkt en vervolgens kijk ik heel strak en zeg ik nee, dat mag niet Emre. Hij neemt me nog niet serieus, hij begrijpt het volgens mij nog niet, want hij begint gewoon te lachen en het wordt een spel voor hem. Ik probeer hem dan ook af te leiden met wat anders.

Verder heb ik regelmatig programma ´s gezien van de Nanny en ben ik van plan om die tactieken toe te gaan passen. Ik zit, net als iedere ouder, vol goede voornemens en strakke plannen, maar heb als onervaren ouder geen idee hoe het allemaal in werkelijkheid zal zijn .

groetjes Mie

Goed onderwerp!! grappig is dat ik een hele poos als begeleider in de jeugdhulpverlening heb gewerkt bij een groep uit huis geplaatste kinderen van 2 tot 9 jaar. er woonden   er 9, allemaal zonder beperkingen, bahlve dan natuurlijk dat ze vaak een boel ellende hadden meegemaakt. Altijd was ik of één van mijn collega's aanwezig om voor ze te zorgen (ook 's nachts en in het weekend). We hadden eens per week een vergadering om te bespreken hoe we met ieder kind om gingen, ze vertoonden natuurlijk wel afwijkend gedrag, sommigen heel uitdagend anderen juist extreem sociaal wenselijk. Kortom, als pedagogisch medewerker heb ik vrij veel ervaring opgedaan met allerlei pedagogische technieken.
Een eigen kind is natuurlijk wel even wat anders, dat is niet te vergelijken!! Daar ben je de hele dag en voor de rest van je leven bij en hou je onmenselijk veel van (zoals jullie weten ).
Toch hoop ik dat ik veel van wat ik van mijn werk weet ook toe zal kunnen passen bij Lukas. Ik merk dat ik dat ongemerkt al heel erg doe. Inderdaad van die 'simpele' dingen, die gewoon heel erg goed werken, Zoals op ooghoogte tegen een kind praten, Uitleggen dat iets niet mag en wat er gaat gebeuren als het kind het toch doet (bijvoorbeeld, ik zeg het je nu, doe je het nog een keer ga jij naar de gang tot mama jouw boterham gesmeerd heeft) en je natuurlijk houden aan de consequentie. Als je hem dan op de gang zet weet het kind ook waarom en wist ie ook dat ie het kon verwachten, en hoe lang de periode op de gang duurt. Ik heb gemerkt dat dat heel goed werkt (is nu bij Lukas natuurlijk nog helemaal niet van toepassing, maar goed).
Wat ik nog meer een hele sterke stelregel voor mezelf als moeder vind is:
met straffen stop je een bepaald gedrag, met belonen leer je het kind iets nieuws aan.
Dus als ik wil dat Lukas iets niet meer doet, wil ik hem uitleggen waarom en een alternatief bieden (belangrijk!), en hem belonen als hij dan dat andere gedrag laat zien. Dat kan ook door een complimentje ofzo, als kinderen dingen echt lastig vinden is zo'n stikkerkaart inderdaad een goede.
Vaak, daar let ik nu al op, geef je je kind aandacht als ie iets doet wat niet mag, maar bijvoorbeeld niet als ie lief zit te spelen, gewoon omdat je dan ff je handen vrij hebt. Ik probeer er nu al op te letten dat ik hem juist dan een complimentje geef of een aai over zijn bol. Dan leert ie dat ie niet per see stout hoeft te zijn voor aandacht.

Ik hoop dat deze dingetje zo goed zullen werken dat we het daarmee gaan redden, of zou ik te optimistisch zijn ?? Ach uiteindelijk is ieder kind natuurlijk gewoon uniek en heeft een eigen aanpak nodig. Toch denk ik dat slaan gewoon nooit een slim idee is, tenzij de noodzaak erg groot is dat je iets voorkomt, bijvoorbeeld wat debbie zei, met die verwarming. Ik heb er nog goed vertrouwen in dat we het met de bovenstaande dingen gaan redden om Lukas groot te brengen. Consequent zijn, doen wat je beloofd en belonen is altijd beter dan straffen houden wij ons voor ogen!!

Nou, zoals jullie zien, ik ben vol ambities, maar ik kan me voorstellen dat als Lukas groter wordt je soms ook gewoon echt je geduld verliest. Dan wil ik hem wel uitleggen hoe dat komt, zodat hij het snapt (in kindertaal natuurlijk). Hij mag best weten dat mama soms ook moe of verdrietig kan zijn.

Ik lees net even mijn stuk door, wat een verhaal zeg, maar goed, ik vind die discussies ook een leuk idee

Nou Sandy, dat was idd een hele kluif om door te lezen, maar wel erg interessant.
Ik vind dat je een goede instelling hebt en daarmee ben je al een heel eind.
Het is idd zo dat kinderen uit je werk niet te vergelijken zijn met je eigen kind. Ik heb dat ook zelf ondervonden, toen ik na jaren in de kov gewerkt te hebben, ineens een beebje van mezelf had. Mijn goede voornemens werden en worden nog steeds, soms weg gezwiept door moedergevoelens.
Maar ik denk dat het veel scheelt als je al weet wat er van kán komen, als je bijv. niet consequent bent.
En als je bewust bezig bent met de opvoeding en er goed over nadenkt, zijn de eerste stappen al overwonnen.
Nog even over het beloningssysteem;
Het is natuurlijk niet zo dat ze voor elk dingetje wat ze goed doet, een sticker mag plakken. Dit gebeurt met mate en wordt bekeken per dagdeel en dan vooral bij de dingen waar ze moeite mee heeft.
Ik ben er idd ook erg voor om tussendoor te belonen met een complimentje of een kus of iets dergelijks.
Maar een beloningssysteem als stickers of knikkers is iets tastbaars en dat maakt het voor je kindje wat makkelijker om te snappen.
Snappie???
Sil

als ik nee zeg tegen aaron buigt hij zijn hoofd en begint sip te kijken en als hij het dan weer doet en ik zeg weer nee dan begint hij heel hard te huilen
dan zeggen wij meestal je hoeft niet te huilen maar dat mag gewoon niet,en dan leiden we hem af,hij is een heel gevoelig kindje en vind het heel erg als je boos op hem bent,ik denk dat ik hem straf door in de box te zetten en misschien ook wel met stemverheffing praten maar slaan???no way!!!!!!!!!!!!!
dat vind ik echt het ergste wat er is,ook al denk ik dat het echt onmacht is,maar ik hoop het echt niet te doen en als mijn man het doet dan mag hij pleithuize,hier in huis wordt niet geslagen!!!!
nou vraag je natuurlijk en een tikje dan??ja over de vingers,misschien en tegen de kont,kan nog net misschien en dan ligt het eraan hoe hard...
ik vind agressie het ergste wat er is en wordt er zelf bang van,ervaring uit het verleden dus ik wil het mijn kind niet aan doen...

leuk punt om van gedachte te wisselen!!!!!

groetjes nienke...trotse moeder van aaron(24-11-2006)

haha, ja he Sil, ik schrok  zelf een beetje van de lengte van mijn verhaal

Je moet me niet verkeerd begrijpen hoor, een stikkersysteem werkt juist super. Alleen het moet wel speciaal blijven heb ik gemerkt.  Wij hadden soms kinderen en die hadden met zoveel dingen moeite, dat ze zo'n uitgebreid stikkersysteem hadden, en dan merk je meteen dat het gewoon wordt, en het dus ook z'n werking verliest.

En inderdaad je eigen kind is een wereld van verschil!!! Dat zal jij als geen ander weten met al een ouder zusje . Maar wat je zegt is precies wat ik ook bedoel, in elk geval heb je inzicht in wat wel en niet handig is en dat kan je vaak al helpen. (en anders hebben we natuurlijk altijd dit forum nog .)

Vind het toch ook fijn om te lezen dat iedereen in de kern tegen slaan is!!

Terug
Bovenaan