DISCUSSIE; kinderen, alcohol en verantwoordelijkheid ouders

A

Anoniem

Guest
NIEUWE DISCUSSIE

Op dit moment is alcohol en jeugd een behoorlijk heet hangijzer. Er komen allemaal voorstellen zodat wij als maatschappij de jeugd kunnen behoeden. En dan denk ik; hoezo maatschappij? Waar zijn die ouders?

Dus hierbij de volgende stelling;

Als jouw 11 jarige zoon of dochter met een alcohol vergiftiging op de eerste hulp beland, heb je als ouder iets goed fout gedaan en zou je op cursus moeten én voor de financiele gevolgen op moeten draaien.

KT

Niet mee eens! (en nu een stukje van mijn achterste tong )
Ik zelf heb een afschuwelijke "verleden" met alcohol... opa en vader waren de zo gekende "week-end alcoholisten"
Hoe wel ik er zelf ook een hekel aan heb, ben ik zelf ooit ook die kant opgegaan...
Mijn vader wist écht niet waar hij mee bezig was, en wij 'mochten'niet drinken van mijn ouders.

Tóch heb ik het op mijn 14e op het zuipen gezet, en met tussen uren van school ging ik naar huis om het één en ander naar binnen te werken.
Dit heeft tot mijn 17e geduurd en ik was zo "helder" om er zelf een halt achter te zetten.
Sindsdien heb ik wel geteld mss 5x iets gedronken... (1 drankje per keer)
Maar voor mij is het klaar, ik begrijp niet wat mensen eraan vinden (nu dan)

Ik denk dat elke jongeren wel eens de neiging heeft uit te proberen, maar het gaat pas fout als het doorslaat (zoals bij mij) en niet altijd is het de "schuld" van de ouders. Die zien/horen ook niet alles, en ik werd erg beïnvloed door "vrienden" (speelt ook mee)

Groetjes Debby

ohhh, en ff aanvulling; het is beter om het kind voor de consequenties te laten opdraaien, en een dag/cursus bij de AA mee laten kijken ofzo.

Zo KT, da's wel een hele mooie!

Ik denk dat het ook een lastige is. Ik hóóp dat ik mijn kinderen zo opvoed dat ik daar nog steeds invloed op kan uitoefenen. Maar...ik weet ook dat het niet altijd aan de opvoeding alleen ligt.
Ik denk dat het een combinatie is van dingen; én de opvoeding, én het karakter van het kind (hoe beïnvloedbaar is hij/zij) én de vrienden waar ze later mee in aanraking komen.

Ik heb daarvan een heel goed praktijkvoorbeeld van meegemaakt; een moeder die vrij streng, maar rechtvaardig haar kinderen opvoed (ze heeft er 4) Ze brengt ze alle belangrijke normen en waarden bij. Bij 3 van de kinderen gaat het goed en komen goed terecht, maar 1 ervan heeft zelfs al in een jeugdgevangenis gezeten.
Dan kan je dit niet meer op de opvoeding alleen steken, want dan hadden ze alle 4 in de goot terecht moeten komen.

Ik denk dat je je als ouder wel heel erg bewust moet zijn van wat er fout kan gaan en ik hoop dat ik er altijd eerlijk met mijn kinderen over kan praten.
Nou vind ik 11 wel jong om een alcohol-vergiftiging te krijgen, maar ik was zelf ook 12 toen ik mijn eerste biertje dronk. Ik had alleen wel zo'n goede band met mijn moeder dat ik over dit soort dingen altijd eerlijk ben geweest en niks stiekem heb hoeven doen. En zij heeft mij zo ook kunnen vertellen wat de gevolgen ervan kunnen zijn
Ik hoop dan ook echt dat ik zo'n zelfde band met mijn eigen kinderen krijg.

Poehee, je hebt me wel laten nadenken zeg!
Sil

Ik ben het ook niet met KT eens.
Je kunt als ouder alles uit de kast trekken en je kind bijbrengen dat te veel drinken fout is/ niet kan...etc.
Maar dan nog kan het fout gaan...
Je kind is degene die uiteindelijk toch de keuze maakt...daar kun je als ouder niks aan doen.
Ik ben het met Debby eens dat ze dan ook zelf voor de kosten op mogen draaien.

Wel denk ik dat ouders er de laatste jaren te weinig aandacht aan besteden bij hun kinderen...

Maar daar in tegen heb ik "gehoord" dat "onze" generaties mama's juist weer lekker ouderwets streng zijn.... en terecht!

quote: debby mv BElanna reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('03-09-2007 14:55:10'));

Maar daar in tegen heb ik "gehoord" dat "onze" generaties mama's juist weer lekker ouderwets streng zijn.... en terecht!

Misschien komt het dan toch allemaal weer goed!

Pffff wel een moeilijke ja...Toen ik in de pubertijd zat, trok ik altijd met hangjongeren op.
Er werd gestolen, drugs gebruikt...etc.
Ik heb toen me ouders echt de stuipen om het hart gejaagd...
Het is wel zo...hun konden niet weten wat ik allemaal uitspookte...maar ik deed dus echt helemaal niks...ik deed niet mee aan die ongein...ze hebben vaak zat met een blowtje voor mijn neus gestaan...en andere verleidingen,maar ik heb er nooit iets mee gedaan.Toch komt het door de opvoeding denk ik...me ouders hebben me toch iets meeggeven...en anderzijds denk ik ook dat het aan het karakter van het kind ligt.
Een kennis van mij komt ook uit een een gezin waar dronken zijn bij de dag hoorde...zij drinkt dus geen druppel, en haar broer is alcoholist...dus ja.
Maar ik vind wel als een gezin drijgt te ontsporen dat daar het hele gezin bij betrokken moet worden...in de zin van gezamelijke therapie.

Groetjes Linda

Terug
Bovenaan