A
Anoniem
Guest
Ik werk op een middelbare school op de laagste niveaus van het vmbo, 14 tot 17 jarigen, en ik hoor over de meest vreemde excessen. Alcohol gebruik onder jongeren is inderdaad schrikbarend er zijn groepen kinderen die elkaar opstoken om dronken in de klas te zitten en dan kijken of de leraar het ziet, dit gebeurt ook met allerlei soorten drugs, sommigen van mijn leerlingen hebben daar veel meer verstand van dan ik. Iets "nieuws" zijn de rainbow of lollypopparties waar meisjes met verschillende kleuren lippenstift jongens pijpen voor de mooie kleureffecten . Ik word er akelig en misselijk van. Er gebeuren echt dingen waar de buitenwereld geen weet van heeft. Ik denk dat veel ouders hier niets van weten maar het verbaast me wel dat veel ouders ook totaal geen grip meer op hun kinderen hebben. Als je midden in de nacht door de politie wordt thuisgebracht, lijkt het mij dat je de komende maanden 's avonds niet meer buiten komt. Als je een boete moet betalen, neem je maar een extra krantenwijk. Veel kinderen leren geen verantwoordelijkheid meer van de ouders en daarbij verbaast het me soms hoe laat sommige kinderen nog op straat zwerven. mijn buurmeisje van 14 kwam om 5 uur 's ochtends thuis. Ik denk niet dat mijn buren weten op wat voor feest ze geweest is en wat ze daar heeft gedaan. Mijn buren praten veel met haar over veilige sex, kopen condooms voor haar enz. Op zich snap ik dat je over veilige sex wilt en moet praten met je kinderen maar veel ouders vergeten te zeggen dat je een eigen keuze hebt, dat je niets hoeft te doen omdat anderen het doen, dat je de baas bent over je eigen lichaam en op je 14e echt nog zeeen van tijd hebt.
Ik weet dat sommige kinderen echt niet luisteren en extreem puberen en gewoon losslaan maar ik zie ook dat veel kinderen dingen doen om aandacht te krijgen van hun ouders die ze anders niet krijgen. Negatieve aandacht is ook aandacht. Veel kinderen hebben het gevoel dat hun ouders totaal geen interesse hebben in wat ze doen en veel kinderen zijn ook heel veel alleen. Zodra de kinderen naar de basisschool gaan, werken beide ouders full-time en als de kinderen thuis komen zijn ze alleen. Afgezien van het feit dat er dan absoluut geen controle is op wat de kinderen doen (wat dacht je van zichzelf in allerlei aparte posities laten zien op het internet, elkaar pesten op msn etc, etc.), hebben kinderen van die leeftijd ook nog aandacht nodig al doen ze soms alsof dat niet zo is.
Ik denk niet dat je als ouder er alles aan kunt doen om je kinderen voor dit soort dingen te behoeden maar er voor je kinderen zijn, normen en waarden bijbrengen en gewoon op sommige momenten heel duidelijk zijn in wat wel en niet mag, helpt absoluut. Kinderen vragen om regels, dat zie ik elke dag, ook een 16 jarige wil weten wat hij/zij kan verwachten.
Zo, sorry, iets afgedwaald maar het houdt me momenteel erg bezig omdat het zo schreinend is af en toe.
Ik weet dat sommige kinderen echt niet luisteren en extreem puberen en gewoon losslaan maar ik zie ook dat veel kinderen dingen doen om aandacht te krijgen van hun ouders die ze anders niet krijgen. Negatieve aandacht is ook aandacht. Veel kinderen hebben het gevoel dat hun ouders totaal geen interesse hebben in wat ze doen en veel kinderen zijn ook heel veel alleen. Zodra de kinderen naar de basisschool gaan, werken beide ouders full-time en als de kinderen thuis komen zijn ze alleen. Afgezien van het feit dat er dan absoluut geen controle is op wat de kinderen doen (wat dacht je van zichzelf in allerlei aparte posities laten zien op het internet, elkaar pesten op msn etc, etc.), hebben kinderen van die leeftijd ook nog aandacht nodig al doen ze soms alsof dat niet zo is.
Ik denk niet dat je als ouder er alles aan kunt doen om je kinderen voor dit soort dingen te behoeden maar er voor je kinderen zijn, normen en waarden bijbrengen en gewoon op sommige momenten heel duidelijk zijn in wat wel en niet mag, helpt absoluut. Kinderen vragen om regels, dat zie ik elke dag, ook een 16 jarige wil weten wat hij/zij kan verwachten.
Zo, sorry, iets afgedwaald maar het houdt me momenteel erg bezig omdat het zo schreinend is af en toe.