Discussie: Moeders moeten hun bevallingsverlof delen met vaders!

A

Anoniem

Guest
Doen we er nog eentje, dames?

Uitleg: momenteel krijgen moeders ongeveer 1 maand zwangerschapsverlof + 3 maanden bevallingsverlof. Er gaan stemmen op om ook de vaders meer verlof te geven rondom de geboorte van hun kind. Nu hebben vaders wettelijk maar 2 dagen, om bijvoorbeeld hun kind aan te geven op het gemeentehuis. Hoe lang zou dat verlof voor vaders moeten zijn en is het eerlijk om die periode af te trekken van het verlof dat de moeder heeft? Dus het totale verlof zou verdeeld moeten worden tussen vader en moeder!

Veel plezier ermee en geen ruzie maken he?!

Jacoline.

hoi hoi,

ik had liever wat langer met mijn man gehad inderdaad,dan ik maar wat korter en hij wat langer!!!maar ja daar hebben we nu niks meer aan

ik denk alleen wel dat het dan lichamelijk wel goed met je moet gaan als je dan weer aan het werk gaat!!!ik had er zelfs na 10 weken nog moeite mee namelijk en ik werk in een mannenwereld dus op al teveel rekening houden met hoef ik niet te rekenen
maar ja ondertussen gaat het allemaal weer goed gelukkig

groetjes nienke

hoi hoi

ik vind ook dat vaders langer verlof moeten krijgen.
ik had mijn man echt nodig, maar die moest ook weer werken.
hij heeft wel vakantie gehad maar ja ook maar een week
alleen denk niet dat ze het van het verlof van de moeder moeten afhalen.
ik had zelfs twaalf weken verlof ( door een foutje) en heb die echt nodig gehad.ik heb een keizersnee gehad en wond   heelde  moeilijk.  en ook daarna had ik met het werk nog last van mijn buik Ik werk in de zorg

groetjes danielle

Hoi,

Ja, vaders moeten meer verlof hebben, maar dat mag niet ten koste gaan van het verlof van de moeder. Die heeft tenslotte echt tijd nodig om bij te komen van de bevalling, de gebroken nachten en moederschap in zijn algemeenheid.

Ik stel voor om in totaal 6 maanden zwangerschapverlof in te stellen. Hoe de ouders dat indelen moeten ze zelf weten. Alleen de moeder 6 maanden, alleen de vader 6 maanden, ieder 3, moeder 4, vader 2 etcetera. Zo kunnen ook één-ouder gezinnen 'profiteren' van deze uitbreiding en hebben thuis-blijf mama's er ook wat aan.

Groetjes, KT

Delen? Ik vind dat mannen ook meer verlof moeten krijgen en 12 wkn voor de moeder vind ik ook erg kort! De eerste periode is zo belangrijk dat ik vindt dat vader en moeder samen een goede basis moet kunnen leggen voordat ze weer aan t werk gaan!
Wij zijn in Nederland ook wel erg slecht bedeeld met het verlof... kijk maar 's naar deze link:
www.babysabbatical.nl/cijfers.html
Ik zou zeggen een half jaar om samen te verdelen!!

Groetjes L81

Ja leuk! De mannen ook wat verlof geven. Mijn man had het ook vast niet erg gevonden... Maar de vrouwen korter of langer?
Korter lijkt me niet goed, je moet zelf toch even wennen aan jenieuwe leven en erg bijkomen van de de hele bevalling.
En langer? Ik voelde me al snel weer prima en was blij dat ik na 12 weken weer aan het werk kon! Dus langer hoefde van mij deze keer niet.
Maar misschien is het een idee om je verlof wat meer te mogen verdelen? Dan begin je met 1 dag in de week werken en bouw je het langzaam weer op??

Hoi,

Leuk onderwerp weer Jacolien!!

Vaders moeten absoluut meer vrij zijn na de bevalling! Voor hun is het ook een hele emotionele tijd en ze moeten ook de kans krijgen om aan het kindje en hun nieuwe leven te wennen. Bovendien lijden mannen ook behoorlijk onder de slapeloze nachten, ookal hoeven ze er misschien niet uit ( die van mij niet trouwens, die hoorde Stijn echt niet)

Ik ben van mening dat het bevallingsverlof voor vrouwen deels bedoelt is om fysiek te herstellen, maar ook mentaal en natuurlijk te wennen aan alles en voor de borstvoeding. Voor mannen mag het hierdoor wat mij betreft wel korter zijn dan die van vrouwen. Mannen hoeven immers niet fysiek te herstellen en ook borstvoeding geldt voor hen niet. Maar mentaal absoluut wel. Dus voor de vrouwen gelijk houden aan nu, of langer en voor mannen ook minimaal 1 maand

Carina

quote: KT reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('18-10-2007 10:03:01'));

Hoi,

Ja, vaders moeten meer verlof hebben, maar dat mag niet ten koste gaan van het verlof van de moeder. Die heeft tenslotte echt tijd nodig om bij te komen van de bevalling, de gebroken nachten en moederschap in zijn algemeenheid.

Ik stel voor om in totaal 6 maanden zwangerschapverlof in te stellen. Hoe de ouders dat indelen moeten ze zelf weten. Alleen de moeder 6 maanden, alleen de vader 6 maanden, ieder 3, moeder 4, vader 2 etcetera. Zo kunnen ook één-ouder gezinnen 'profiteren' van deze uitbreiding en hebben thuis-blijf mama's er ook wat aan.

Groetjes, KT

Strak plan! Dien het maar in.
Sil

Terug
Bovenaan