Discussie: Moeders moeten hun bevallingsverlof delen met vaders!

Zo, even in m;n lunchpauze m'n eigen mening droppen:
Ik vind absoluut dat vaders ook een bepaalde vorm van bevallingsverlof moeten krijgen; die 2 daagjes die via de wet geregeld zijn stellen echt niks voor. Ze zouden minstens 3 weken moeten krijgen, zodat de moeder na de kraamtijd (kraamverzorgster weg) niet meteen in een gat valt. Er zijn dan nog zoveel dingen waaraan je als ouders moet wennen en je weg in moet vinden, daar kunnen en willen de vaders ook hun steentje aan bijdragen!
Alleen vind ik niet dat de moeder dan verlofweken moet inleveren; die 3 maanden (uitgaande van 1 mnd zwangerschapsverlof + 3 mnd bevallingsverlof) vind ik al te kort. Zeker als je borstvoeding geeft, waarbij wordt aangeraden dat zeker 6 mnd te doen, is het een heel gedoe dat je dan moet gaan kolven tijdens werktijd. Maar ook voor flessen-moeders is het prettig om nog wat langer thuis te mogen blijven. Bij mij zijn de heftigste hormoon- en ontzwangersignalen pas na een maandje of 9 gaan liggen, dus verlof tot 6 maanden zou geen overbodige luxe zijn!
Het voorstel van KT over het verdelen van 6 mnd verlof vind ik ook wel een goed idee. Inderdaad, indienen maar!

Jacoline.

quote: KT reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('18-10-2007 10:03:01'));

Hoi,

Ja, vaders moeten meer verlof hebben, maar dat mag niet ten koste gaan van het verlof van de moeder. Die heeft tenslotte echt tijd nodig om bij te komen van de bevalling, de gebroken nachten en moederschap in zijn algemeenheid.

Ik stel voor om in totaal 6 maanden zwangerschapverlof in te stellen. Hoe de ouders dat indelen moeten ze zelf weten. Alleen de moeder 6 maanden, alleen de vader 6 maanden, ieder 3, moeder 4, vader 2 etcetera. Zo kunnen ook één-ouder gezinnen 'profiteren' van deze uitbreiding en hebben thuis-blijf mama's er ook wat aan.

Groetjes, KT

Ja, kan ik me helemaal in vinden! Superidee! Mijn man was in de luxe positie dat hij heel veel vakantiedagen had en dat hij ook 4 weken vrij mocht nemen (met veel moeite dat wel). HEEEEEERLIJK was dat, om samen te kunnen genieten die 1e 4 weken. Bovendien moest ik herstellen van de keizersnee en aangezien de kraamhulp al na 10 dagen pleite was, was zijn hulp ideaal.

groetjes
Mie

Mannen inderdaad langer verlof, maar niet ten koste van het verlof van de moeders. Verlof is ook voor lichemelijk herstel en 6 maanden zou inderdaad  geen overbodige luxe zijn.
En daarnaast vind ik het voor  een kindje van 10-12 weken te vroeg om zonder de moeder/vader te zijn...ze zijn nog zo klein dan.

Leuke discussie van een leuk onderwerp, maar laten we wel wezen als we het totale verlof moeten verdelen over de vader en de moeder dan zullen we toch practisch gezien op wat problemen stuiten.

Als eerste zullen veel mannen wel willen, maar zgn niet kunnen, nu is het al zo dat veel mannen als er gesproken wordt over ouderschapsverlof, dat er gezegd wordt, dat kan niet want mijn baas accepteert dat niet. Dat probleem krijg je hier ook, ook al wordt het een wettelijk recht.

Stel de werkgever wil hier wel normaal aan meewerken en uiteraard ziet de vader dat ook zitten, dan zal de vader vaak al voor het einde van het verlof van de moeder ook het verlof willen opnemen, maar wat als de moeder gewoon die periode nodig heeft om te herstellen. Dan roept men ja maar het verlof is op, dus dan val je terug in de ZW.   En sommige bedijfsartsen willen je dan maar wat makkelijk weer aan het werk sturen.

En hoe zie je dat zitten als je als moeder gewoon je tijd wil uitzitten en paps eist zijn 'deel'op. Moet je dus gaan onderhandelen met hormonen in je lijf.

Misschien zou een mooi alternatief zijn, het totale verlof blijft 16 weken voor moeders, paps krijgt 4 a 5 weken verlof, wil hij ze niet dan krijgt moeders het erbij. Andere insteek. Bij de moeder gaat er niets af, maar als er geen vader is, of als de vader er geen gebruik van wil of kan maken, dan hefet de moeder langer verlof.

Miep

Ik kan me wel in het voorstel van Miep vinden. Zowieso vrouwen zonder partner langer verlof geven, minimaal een half jaar of zo totdat de late voeding /de nachtvoeding er af zijn.

Die 2 dagen voor papa vind ik te kort, m'n man heeft 2 wk vakantie genomen gelijk na de bevalling maar ik had er liever nog 2 wk bij gehad of zo. Ik was net een beetje op de been,  smeert de kraamhulp hem. En wat is er dan prettiger dan dat je hubbie bij je is? Samen wennen aan het nieuwe ritme, de nachtelijke voedingen en uiteraard wat hulp voor je huishouden en hij kan ook wennen aan de kleine.  Na die 2 wk dacht hubbie en ik dat ik supermama was; nachtvoedingen deed ik allemaal, het huishouden (neeejj, geen hulp vragen ), en de kleine leren kennen. Pffff, nee, doe minimaal maar een  maand thuis en maximaal 2 maand of zo. Daarna had is hem ws achter het behang geplakt, te veel met hubbie is ook niet goed !

ik zou ook kiezen voor een half jaar ouderschapverlof waarbij jezelf kunt kiezen hoeveel je als vader en moeder kunt opnemen.
stuur het idee maar op naar het kabinet

echt ideaal!!!

eeeh ik zie hierboven als reactie verlof tot dat de laatste voeding/nachtvoeding eraf is, en als die er nou met 8 weken al af is? wat dan?

Miep

quote: Miep34 reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('23-10-2007 11:55:44'));

eeeh ik zie hierboven als reactie verlof tot dat de laatste voeding/nachtvoeding eraf is, en als die er nou met 8 weken al af is? wat dan?

Miep

Dan moet je verplicht ergens tussen drie en vier  een keer je bed uit  ! Ook zonder nachtvoeding is het prille moederschap vermoeiend genoeg lijkt me.

KT

Terug
Bovenaan