discussie over advies consultatiebureau

A

Anoniem

Guest
Hoi dames,

Allereerst de beste wensen. Vandaag had ik weer een afspraak bij het consultatiebureau met Olivia (12-06-2008). Daar zij de vorige keer verhoudingsgewijs weinig gegroeid was moest ik vervroegd komen. Weer was het gewicht een issue, zij is nu 7675 gram, net iets onder het gemiddelde. Dat vind ik een erg mooi gewicht, maar bij haar geboorte woog zij 3980 gram wat vrij zwaar is. Zij  groeit dus niet zo hard als andere kids gemiddeld doen en in eerste instantie vond de wijkverpleegkundige dat mogelijk zorgelijk. Maar daar ik vrij tenger ben en Olivia nog steeds op het gemiddelde zit, heb ik dit zorgpuntje van het consultatiebureau gelukkig van tafel kunnen halen. Het consultatiebureau zegt nu dat het haar bouw wel zal zijn.

Waar ik echter een vraag over heb, is het volgende. Olivia drinkt nog 5 keer per dag melk, wat veel te veel is volgens de wijkverpleegkundige. Verder  eet zij volgens haar te weinig vast voedsel. Ik geef haar om en om  potjes en vers voedsel, maar om het makkelijk te maken schrijf ik even de potjes hoeveelheid die zij eet, op. Olivia eet 1/4 potje fruit van Olvarit voor 4 maand, 1/4 potje groenten van Olvarit voor 4 maand een korstje brood of een rijstewafeltje voor 6 maand en ouder en een 1/4 van een liga voor 4 maand en ouder.

Ik ben zelf enorm trots dat ik na nog geen maand dat we zijn begonnen met vast voedsel dit er allemaal in krijg! Ze begon namelijk met een lepeltje fruit en groenten. Maar die vrouw van het consultatiebureau vindt dat ik de melk geforceerd moet afbouwen zodat ze meer trek krijgt. Haar redenatie is dat ze dan meer vast voedsel gaat eten. Ik heb enorme twijfels of a. het gaat werken (mijn meissie is vrij koppig) en b. het wel nodig is dat ze zoveel vast voedsel eet.

Ik twijfel of ik het advies niet beter naast me neer kan leggen.In mijn optiek komt het van nature ook goed en zal ze uit zichzelf wel een keer meer vast voedsel gaan eten en minder melk gaan drinken.  Hoe doen jullie dat met het al dan niet geforceerd afbouwen van melk en aanbieden van vast voedsel?

Groetjes,
Eefje

Hi!

Als het zo tegen je gevoel ingaat om de melk af te bouwen zou ik het niet overhaasten..... Als die regels over 'met zoveel weken moeten ze dit en dat wegen en moeten ze zus en zo doen' bleh wordt er ook moe van. Ik zou zeggen ga gewoon op je gevoel af en laat je neit gek maken door het constanatie-bureau!

inderdaad, laat maar kletsen. Volg je gevoel! Je meisje is toch gezond?
Ik ben ook altijd een beetje terughoudend met wat ik vertel over o.a. de voeding van m'n kindjes (of over dat m'n dochter nog uit een flesje dronk toen ze 1 1/2 was). Ze hebben al zo snel hun commentaar klaar! Wat mij betreft hoeven ze niet alles precies te weten hoor; zolang het goed gaat met m'n kindjes vind ik het best en zoek ik het zelf wel uit.

Nee hoor, lekker je moedergevoel volgen en trots blijven op je meisje!

Hoi,

Lekker doen wat jou het beste lijkt, het is tenslotte jouw kindje maar ik ben het wel eens met het consultatie buro dat het weinig vast voedsel is als ik zie wat mijn zoon van 22-05 krijgt.
Namelijk 1 pot fruit van 6 maanden en 1 pot groente van 6 maanden en een liga met diksap  en daarnaast 4 flessen 2 van 180 melk en 2 van 210 melk.
Dat is een heel verschil met jouw 1/4 potje 4 maanden.

Pff wat doet het cb moeilijk zeg over gewicht! Onze kleine was bij geboorte zelfs nog zwaarder maar rond dezelfde leeftijd nog maar 7 kilo! Dat was wel lichter als gemiddeld maar ze vonden het prima omdat de lijn gewoon stijgend was.
En inderdaad eet ze wel vrij weinig. Het is natuurlijk wel een idee om de melk te minderen, je kan dan vanzelf zien of ze meer eet. Wat ik hier begreep van cb (ja wel weer cb ik weet het ;)) is dat teveel melk ook niet goed is bij opvolgmelk. Daar zitten namelijk meer vullende voedingsstoffen in.
Ik zou me niet te druk maken, maar misschien is het het proberen waard.
Maar veel belangrijker: geniet van je gezonde dochter :D!

Hoi Eefje,

net een heel verhaal getypt en nu is alles weg, dus in het kort.
ik zou mijn moedergevoel volgen als ik jou was, dit klopt meestal.
wel kun je het eten van vast voedsel stimuleren als je wil. ik heb dit ook gedaan. joris at vanaf 5,5 maanden groente en met 6 maanden hoorde ik van het cb dat hij alles mocht eten, dus kreeg en at hij hele maaltijden, brood en pap en fruit.
hij kreeg rs en at niks meer en daarna werd het eten lastig, nu nog steeds soms.

ik bied altijd eerst het vast voedsel aan, dit probeer ik een paar keer, maar dan stop ik, om het geen drama te maken en geef hem een fles. ook geef ik het vaste voedsel als hij net wakker is zodat hij alle energie heeft.
ik merk dat hij heel goed weet wat hij lekker vind, soms stopt hij met het eten en wil dan een toetje, daar gaat het mondje dan ook altijd helemaal voor open.

succes en laat je niet gek maken.

gr floor

Hej!
Jeetje wat een ge.... over Olivia haar eetgedrag. Meid hou je vast hoor, hier is nog zo'n 'eigenwijs' meiske. onze Linde is van 17 mei 08 en eet nog lang niet met de potjes mee! Linde krijgt ook nog 5x per dag BV en ik mag blij zijn als mevrouwtje er een half potje fruit, of half banaantje in krijg zo rond de klok van 10. Dan mag ik opnieuw blij zijn als ik 's avonds een half potje groente-rijst-aardappelen- od in krijg. Uit wanhoop ben ik overgegaan op potjes omdat ze maar zo weinig wilde eten. Soms hield ze gewoon de lippen stijf op elkaar! Ik moet altijd bijvoeden met de BV en soms komt ze 's nachts ook nog. Ze groeit goed, is rond de 8,5 kilo. Ik maakte me ook zorgen, want in allerlei boekjes staat dat het zus en zo moet maar Linde doet gewoon haar eigen boekje volgen ;-)
Op ons consultatiebureau (Zweden) heb ik het er over gehad, en onze 'wijk' zegt dat de richtlijn-advies is dat ze me 6 mnd ten minste een andere maaltijd per dag moeten krijgen, maar dat er zeker baby's zijn die daar pas later aan toe zijn, net zoals er baby's zijn die er al veel eerder mee beginnen. ik stelde de vraag of ik zo geen probleemeter creëerde. Zij verzekerde mij dat Linde het prima deed, dat het prachtig is met een paar lepels per dag een andere-nieuwe smaak en dat het echt goed komt!Geen zorgen maken, zei ze nog!
Dit is een iets vriendelijker benadering vergeleken met wat jouw cons.bureau zegt. Ik zou zelf nooit afdwingen om het voeden te veranderen. Ze is nog maar een baby..... Ik vertrouw op Linde, soms op de wijk en in elk geval op mijn eigen gevoel. Sinds twee weken gaat het eten van Linde vooruit, soms een terugval. Maar vooruitgang zit erin. Ik dwing niet, zij vind gewoon het happen en kauwen moeilijk en doet vreselijk haar best. Oefening baart kunst.
Jij bent Olivia's mama, de enige die over haar kan beslissen en oordelen lijkt me. Succes en laat je niet op stang jagen door 'hoe het moet'! Liefs Pippi

hoi,
hoe is het mogelijk dat ze te weinig vast voedsel krijgt!!??!!??!!??!!
het is over het advies om tot 6maanden te wachten met vast voedsel, en het alleen op borst, of fles voeding te doen!!!
dit ivm. met allergieen, en omdat ze eigelijk nog helemaal niets nodig hebben!!!!
dus eigelijk krijgt ze al heel veel binnen!!!
mijn oudste had koemelk allergie en hij mocht zelf niets eerder dan de 6 maanden, nu heeft mijn jongste het ook, maar ik hoop dat ik wel eerder wat mag geven,omdat hij er echt aan toe is!
doeg...

Terug
Bovenaan