discussie over advies consultatiebureau

Hoihoi,

Gewoon je eigen gevoel volgen. Ik luister wel naar de adviezen van het cb, maar doe alleen maar iets ermee, als mijn gevoel er goed bij is. Bij mij hameren ze er bijvoorbeeld zo op, dat Evy pap moet krijgen met een lepel i.p.v. uit de fles. Beter voor de mondmotoriek.
Dit wil onze dame gewoon niet. Ze eet wel gewoon haar fruit en warme hap met de lepel. Dus oefening genoeg.
Er zijn ook genoeg kinderen, die geen pap lusten, wat moeten die dan ......

En wat betreft de bijvoeding. Dat regelt zichzelf wel. Evy begon heel enthousiast met groente en fruit (met 6 maanden). At al vrij snel een potje van 4 maanden leeg. Kreeg toen een terugval en mochten we blij zijn als ze een half potje at.
Sinds een week of 2 eet ze weer een heel potje fruit en een heel potje warme hap van 6 maanden gevolgd door een danoontje.
Het komt allemaal wel goed, ze eten wat ze willen en dwingen werkt alleen maar averechts.

Groetjes Iris mv Evy 16-05-08

Hoi,
Ik ben van de week ook op het CB geweest, en die zeiden ook dat ik meer vast voedsel moest geven. Ik moest de fles als toetje zien! Nou ja, zeg. Ik ben net met de opvolgmelk begonnen. Dat is toch voeding.
Dus ik mocht al minder melk gaan geven tussen 125-175ml. Nou, dus niet hoor.

Ik geef gewoon om 10.00-10.30 fruithapje. En om half 12 fles van 200. En om 16.00 fles van 200 en om 17.30 uur groentehapje. En dan fles voordat ze naar bed gaat.
Best toch!?
Ze gaat er de nacht meer door. En ze was gegroeid. Wel iets onder het gemiddelde, maar d'r lengte ook.

Ik zou doen waar je jezelf goed bij voelt.
x Marina (moeder van Janneke 10-07-08)

Echt vervelend, als andere mensen of het cb je weer eens onzeker maken. En achteraf blijkt je eigen gevoel toch altijd te kloppen. Vind het zelf ook wel moeilijk hoor, om aan mijn eigen gevoel vast te houden. Luna krijgt nog 4 keer bv, daarnaast ongeveer een potje fruit voor 4 mnd (maak ik vers). Tussendoor proberen we het eens met een beetje brood, liga of rijstwafel. Alleen groente krijg ik er nog steeds niet in, geen potje en vers al helemaal niet. Ze zeggen altijd dat fruit geen maaltijd vervangd maar een tussendoortje is, dus eigenlijk heb ik wel 1x bv minder maar nog geen vervangende maaltijd. Maak ik me dan nu ook weer druk over. Maar ze groeit zo goed dat het eigenlijk nergens op slaat, ze is vandaag 8 maanden en woog 2 weken geleden 8640 gram. Het moeilijkst vind ik het tijdstip: wil graag dat ze met ons aan tafel mee-eet maar doordat ze 's middags nog eens van 5 tot half 7 slaapt, heb ik het idee dat ze dan misschien moe is. Volgens mijn homeopaat beginnen we allemaal veel te vroeg met bijvoeden en heeft een baby tot 9 mnd genoeg aan bv...

Hoi Wynie (e.a.)
Over wat 'mag', dat bepaal ik nog altijd zelf en niet het CB! Mijn zoontje heeft ook KMA, sinds 1-1 (hij is  5 maanden)  geven we hem fruithap ( 1/2 banaan, 1/2 sinaasappel, 1 liga) en hij smult ervan! Hij keek gewoon het eten uit mijn mond en greep naar  mijn brood en koekjes! Wel opletten natuurljk, maar de LIGA 4+ maanden  is koemelkvrij.  Ook wordt zijn ontlasting nu wat dikker, wat niet alleen voor hem, maar ook voor mij prettiger is (niet meer tot zijn nek, hihi). Ik geef nog 5 of 6 keer BV, ik heb niet het idee dat hij met defruithap minder drinkt. 's Avonds probeer ik afgekolft in de fles met pap te geven (Nutrix rijstebloem mag ook bij KMA) om de nacht beter door te komen, maar dat lust hij (vooralsnog) niet. Maar het is pas de 8e, dus ik geef nog niet op ;-)
Als je hart je ingeeft dat je kindje eraan toe is dan zou ik het gewoon doen als ik jou was! Mijn zoontje wordt echt heel blij vn de fruithap, je ziet 'm genieten, hij eet zelfs zonder te morsen, en het vliegt erin! De 19e moeten we weer naar de dieetist voor de KMA, maar van de fruithap ga ik lekker niet vertellen!

En over de groei enzo, gemiddeld zegt het al, gemiddeld dus! Volgens mij voldoen de meeste kinderen niet aan gemiddeld! Jammer dat het CB alleen maar kritiek geeft, in plaats van  'handvaten'. Erg jammer en ouderwets......

Groetjes Nanna

Hoi meiden,

Dank voor al jullie lieve reacties. Dit steunt me enorm om toch gewoon mijn gevoel te gaan volgen!! Het heeft bij Olivia ook een tijd geduurd om borstvoeding af te leren en een flesje aan te leren, dus dit komt vast ook goed. Mijn meissie is gewoon wat langzamer hiermee.

Eefje

Wat je haar geeft moet je zelf weten, dat doet iedeern voor zichzelf.
En dat ze weinig weegt???! Idamirthe woog bij haar geboorte (17-7)  ook 3950 en nu 5 maand later weegt ze 5830, echt niets dus, dus die redt dat niet hoor over een maand 7600 te wegen, want dan mogen we haar wel lood voeren! En wat zeggen bij ons hier in Duitsland: Es ist ein zierliches Maedchen! En ik krijg hier nooit opgelegd wat ze mag eten, ook nietr bij Erikjan gekregen! Lekker zelf puzzelen, en als je vragen hebt, kom maar op! En als zij wel wat willen weten, dan vragen zij dat aan mij, hoe als ik dat doe. Het kan dus ook anders!!

Janine

Terug
Bovenaan