DISCUSSIE: Respect; Mijn kind moet "u" zeggen!

A

Anoniem

Guest
Ik heb er nog eentje bedacht:

Om kinderen respect voor ouderen bij te brengen is het noodzakelijk dat ze “u” leren zeggen tegen iedere volwassene. Dus zowel tegen papa en mama, als tegen opa’s, oma’s, ooms en tantes en natuurlijk tegen vreemden. Ook zouden ooms en tantes met die titel aangesproken moeten worden, dus “ome Martin” en “tante Linda”. Zo kan een kind duidelijk het verschil leren tussen vriendjes en familie.

Hoe denk jij daar over?

Hey leuk van je jacoline!Goed bedachte discussie!!

Tja ik vind dat best nog wel eens moeilijk...hoe ga je dat doen....
Bij ons is het ook best wel 'lastig' want de oudste tante van Julia is
nu op het moment 30 dus daar 'moet' ze wel gewoon u tegen zeggen,
maar de jongste tante is nu 12....en ja ik vind het persoonlijk niet
nodig dat ze daar u tegen zegt.Mijn schoonlozers verwachten het
wel dat Julia tegen iedereen u zegt omdat ze zo hun eigen kinderen
ook hebben opgevoed(het is bij hun dus vanzelfsprekend)Maar ik heb
een neefje van 10(dat is de zoon van me oudste schoonzus)en die zegt
dus tegen me schoonzusje van 12 U....ik vindt dat niet nodig!Tegen
opa en oma vindt ik het wel nodig, want die zijn ook gewoon 'oud'.
En ik heb het zelf ook altijd moeten doen.Maar of ze tegen ons u gaat zeggen
daar zijn we nog niet helemaal over uit.Ik heb nooit u tegen me moeder
hoefen zeggen en me man moest wel u zeggen....Ik denk persoonlijk
(dat zie ik dan in mijn omgeving)dat als je u zegt dat er dan toch een soort
van grotere afstand tussen zit.Ik weet niet hoe ik dat precies uit moet leggen
maar ik hoop dat er sommige zijn die me begrijpen....

xxx

Nogmaals leuke discussie

Inderdaad een leuke discussie Jacoline

Respect en U zeggen kan samen gaan maar hoeft niet perse denk ik.
Ik vind het naar volwassenen wel mooier staan en beleefder klinken als kinderen daar u tegen zeggen. Maar wat Duckie ook zegt is dat het wel afstand kan scheppen en dat wil je toch ook weer niet. En juist naar ouders toe wil je geen afstand. Dus dan toch maar jij en je, maar dan wel op een respectvolle manier. Dat zal dus aan de toon liggen of dat het geval is. Naar opa en oma maakt mij niet uit. Zij mogen aangeven wat ze prettig vinden. Geldt denk ook voor ooms en tantes. Ik zal het onderwerp bij hun ook eens in de groep gooien om te horen wat ze fijn vinden.

groetjes Ida

Ik vind ook niet dat respect samen moet gaan met 'u' zeggen. Respect kun je ook op andere manieren aantonen.
Het ligt er ook heel erg aan wat je van huis uit gewend bent.
Ik heb dus nooit u hoeven zeggen tegen mijn ouders of andere familieleden.
Mijn kinderen hoeven dat ook niet. Opa en oma zouden het niet eens willen.
Daarentegen wil ik ze wel leren om tegen vreemden, en zeker tegen ouderen, 'u'  te zeggen.
Zo heb ik het ook geleerd.
Tegen tantes en ooms zegt de oudste overigens wel oom of tante ervoor. Dat is eigenlijk automatisch zo gegaan, het klinkt wel leuk. Ik zou er ook geen problemen mee hebben als ze hun gewoon bij de voornaam noemen.
Het blijft vaak wel verwarrend voor die kleintjes. Kyara en haar nichtje schelen maar 8 maanden. Haar nichtje noemt mij dus tante sil, waarop Kyara mij ook soms zo noemt.
Als ik dan zeg dat ik voor haar 'mama' ben of desnoods 'mama Sil', dan zegt ze; "Maar ....(nichtje) noemt je toch ook zo?"
Ik ga ervan uit dat, hoe ouder ze wordt, hoe meer ze de verhoudingen ook gaat begrijpen.
Sil

Jeetje best moeilijk eigenlijk.....
Ik denk dat het in ieder geval belangrijk is dat je je kind leert hoe je netjes praat en dat je dus bepaalde mensen met u aanspreekt! Ik zeg geen U tegen mijn ouders en ik verwacht dat ook niet van onze dochter.... Tegen mijn (schoon-)ouders dus haar opa en oma denk ik persoonlijk wel dat het netjes is om het aan te leren! Maar eigenlijk ben ik er nog niet echt mee bezig geweest...
Momenteel vind ik het belangrijker dat mijn kindje netjes 'dankjewel' leert zeggen als ze iets krijgt!
Wat ik ook belangrijk vindt is dat mn kindje leert dat ze niet naar me schreeuwt of 'lelijk' praat! Af en toe zie ik op straat van die kids die dan heel hard "nee' of 'ja' roepen naar hun ouders, nou dan zou ik wel zeggen 'ja mama'! en niet zo'n toon!

Goede discussie!

Groetjes L81

Hoi Hoi,

Nou daar ben ik nog niet mee bezig en dus ook niet over nagedacht (Bas is de 1ste he!)! Ik vind het wel belangrijk dat als hij later dank je wel zegt als hij iets krijgt, maar tegen iedereen u, nee vind ik niet nodig. Familie en vrienden bijvoorbeeld, dat hoeft niet. Maar vreemden, ja ik denk het wel dat ik hem dat aan ga proberen te leren!
Nou ja, zo denk ik er nu over!

Groetjes Lia

tja...

Respect en U vind ik 2 dingen apart.... Ik heb wel tegen mijn opa en oma U moeten zeggen (als kind zijnde, én alleen bij de nederlandse kant) maar je doet het dan omdat het je zo is aangeleerd, en niet uit respect.

Bij mijn duitse opa en oma is het dus gewoon; Du....
In duitsland is het zelfs zo, dat als je familie Sie noemt (of een bekende) dat het zelfs beledigend is. Tegen de kassajuffrouw, vreemde mensen op straat... dáár doe je het wél bij....
Ik vind het dus een afstandkweker... en respect heb ik toch wel voor mijn ouders/grootouders

Groetjes Debby

Persoonlijk ben ik wel voor u zeggen tegen bepaalde personen, maar tegenwooridg is het vaak al niet haalbaar. Zo vind ik dat eigenlijk de meester en juf op school met u aangesproken zouden moeten worden. Nou dat gaat echt niet meer lukken.

Mijn opa zei altijd, jan en alleman noemen me je en jij, en dan zou mijn eigen bloed, mijn eigen kleinkinderen u moeten zeggen, ik zei dus altijd je en jij tegen mijn opa en mijn kinderen doen hetzelfde bij mijn ouders.

Zelf zeg ik wel eens tegen de oudste twee zeg eensu ipv je, meetsal zegt men dan, ach dat hoeft toch niet. Daar sta je dan met je goede gedrag. Ik maar er dan geen stampij om, want dat wil ik mijn kinderen ookw eer niet bijbrengen.

Kortom in de huidige maatschappij is het lastig om het u overal te handhaven waar ik zou willen.
Het oom en tante zeggen, dat heb ik overgelaten aan de ooms en tantes zelf. Ook daar heb ik het niet opgedrongen, want als een oom of tante dat echt zelf niet zou willen, dan zou ik het were heel respectloos vinden als ik het van mijn kinderen eis om het wel te zeggen.

Overigens vind ik respect voor de medemens niet afhankelijk van het woordje u. Ik kan heel onbeschoft zijn, juist door u te zeggen.

Miep

Terug
Bovenaan