DISCUSSIE: Respect; Mijn kind moet "u" zeggen!

Hoi,

Ik ben helemaal voor goede manieren, maar Heather hoeft van mij geen u te zeggen tegen haar ouders. Grootouders... tja, maar even zien hoe dat loopt, maar volgens mij wordt dat ook gewoon je en jij. MIjn nichtjes noemen mij gewoon bij mijn naam, maar daar zit verder niets respectloos in. Ik vind ook niet dat respect iets te maken heeft met je/jij ofzo.

Wat ik wel ga doen is Heather goed aanleren om dankjewel te zeggen, beleefd mensen te groeten (bij binnenkomst)  en u te zeggen tegen vreemden.

Groetjes, KT

Wat getreft het dank je wel, KT... daar kan je al mee beginnen
Belaantje zegt netjes; Da???? als ze iets wilt hebben of geven.
Ik ben het spelenderwijs gaan doen met de folders en boekjes (met name de kleine stukjes) dat ze het aanleert om het aan mij te geven ipv in d'r giechel te stoppen.

Ennnnn ze doet het!! Ze vind het gewoon leuk!!

Groetjes Debby  

Ik til hier zelf niet zo onwijs zwaar aan. Lara hoeft tegen mij en mijn man geen “u” te zeggen. Wel gaan we haar trainen om tegen opa’s en oma’s en vreemden “u” te zeggen. Wat betreft ooms en tantes; we zullen tegen haar wel praten over “ome Martin” en “tante Linda” , maar als ze hen zelf eens aanspreekt bij alleen de voornaam vind ik dat niet erg. Lara heeft ook één oom die nu al zegt dat hij gewoon bij de voornaam aangesproken wil worden en niet met “oom” ervoor. Mijn schoonfamilie (in Duitsland; dus da’s een andere ervaring dan Debby heeft) kan daar een drama van maken! Zij vinden dat hoe dan ook de kinderen “oom” en “tante” moeten zeggen (zelfs als iemand aangeeft dat hij niet zo aangesproken wil worden!)… Zo streng wil ik niet zijn. Ik denk dat respect voor ouderen niet alleen in een woordje als “oom” of “u” zit.
Nog een leuke anekdote; mijn nichtje is nu 3 jaar en mijn zus is druk bezig met opvoeden. Dus ze heeft haar geleerd dat ze tegen opa en oma “u” moet zeggen. Onlangs zegt m’n nichtje dus tegen d’r oma; “Jij bent u, hè?”… Grappig!
Ik had nog niet gedacht aan het “dankjewel” en “alstublieft” zeggen, maar dat vind ik inderdaad ook wel erg belangrijk!

Jacoline mv Lara (die nog geen "dankjewel" zegt; de training begin dit weekend! ;-) )

dit is idd een goede...

ik ben de tante die maar 12jr ouder is dan haar nichtje..(nu 37 en 25..) ze hebben NOOIT tante gezegt en nooit U.. ze zagen mij als een van hun.. ik heb errug veel met ze gedaan en ze zelfs sexuele voorlichting geven.. de meiden zijn nu echt super goede vriendinnen van mij en vertellen mij echt alles... (alle problemen ook.. haha..)
U en respect zijn voor mij verschillende dingen.. ik heb respect voor mijn mams maar zal haar nooit U noemen.. willem mag het van mij ook niet zeggen.. zelfs niet tegen mijn schoonmoeder terwijl haar dochter het wel doet! ik vind dit koud!!afstandelijk
ik wil ook niet dat andere kindjes U tegen mij zeggen.. HALLOOOO zo oud ben ik niet..
maar ik zal willem wel leren U te zeggen te ouderen.. niet vw het respect maar vw dat het zo hoort.. het is iets wat er bij hoort.. normen en waarden..
respect is namelijk iets wat je moet verdienen...
en niet iedereen verdient het... maar tegen die mensen zeg ik wel U om de afstand duidelijk te maken..

liefs Annemieke

quote: Jacoline reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('26-10-2007 08:39:35'));

Mijn schoonfamilie (in Duitsland; dus da’s een andere ervaring dan Debby heeft) kan daar een drama van maken! Zij vinden dat hoe dan ook de kinderen “oom” en “tante” moeten zeggen (zelfs als iemand aangeeft dat hij niet zo aangesproken wil worden!)… Zo streng wil ik niet zijn. Ik denk dat respect voor ouderen niet alleen in een woordje als “oom” of “u” zit.

Jacoline mv Lara (die nog geen "dankjewel" zegt; de training begin dit weekend! ;-) )

Over oom en tante heb ik niets gezegd Jacoline  Alleen over het woordje; U
Oom en Tante moet ik ook zeggen tegen mijn moeders broers en zussen... Maar als ik hun Sie ga noemen worden ze kwaad... (ik neem aan dat je tegen je schoonfamilie du zegt)
Mijn dochter gaat tegen mijn broer ook oom zeggen, en die keus heb ik aan mijn broer zelf gelaten. Zijn kids noemen mij ook tante omdat ik dat zo wilde... is alleen een stukje trots van mij, ik vind het een ere-titel.. een trotse-tante.
Ik ga ze zeker niet op hun kop geven als ze het 'vergeten' ofzo...

Groetjes Debby

En hoe zit het dan als je duitsers aanspreekt die geen familie zijn?
Ik heb hier regelmatig contact met duitsers en spreek die altijd netjes aan met Sie.
Vatten ze dat als belediging op?
Sil

Oh sorry, Debby, dan heb ik te snel gelezen...
Maarre, wij spreken de hele schoonfamilie gewoon met je en jij aan (er wordt Nederlands gesproken, omdat de meesten dat ook nog goed spreken; geboren en half getogen in NL, daarna terug gegaan naar Duitsland waar mijn schoonvader vandaan komt).

Afijn, we zien wel hoe het loopt; ik heb weinig zin om me compleet aan de schoonfamilie aan te passen. Als Lara eens een oom of tante aanspreekt zonder de "titel" dan is dat pech voor hun. Of als ze de eerste jaren nog niet meteen "u" tegen de opa's en oma's zegt. 't Komt heus wel goed!

Terug
Bovenaan