Discussie: wel of geen herriemakend en lichtgevend speelgoed?

Had onderstaande stukje al in een ander topic geplaatst, maar ben wel benieuwd  hoe jullie er over denken:

sinds haar verjaardag (3 weken geleden) heeft ze de volgende herrieschoppers in huis: de Fischer price hond, beer, Winnie de Poeh leerbos  en wereldbol van Vtech, sprekende Fifi, een kruiptunnel van Fischer Price(die ze nu erg veel gebruikt: om tegenaan te gaan staan, onderdoor te kruipen en overheen te klimmen), een hoop Little People, en nog wat kleinere speeltjes met geluid en licht. Voorlopig komt er hier alleen maar houten speelgoed enzo het huis binnen (komt het ff goed uit dat we in september naar Tsjechie gaan: ga me daar flink uitleven). Heb altijd geroepen dat ik dat herriemakende speelgoed niet in huis wilde hebben, maar merk dat ze het wel erg leuk vindt. Tis nu alleen genoeg: dankzij een cadeau bij een abonnement, de streepjescode-actie van Nutrilon en haar verjaardag kwam er wel heel veel tegelijk binnen... Ze is er dus helemaal verzot op, alhoewel ze ook veel met haar pop, knuffels, kralenbaan, Little People, houten boerderij, puzzels, metalen bromtol van Nijntje (helemaal het einde) en in haar ballenbak speelt. Ook folders etc zijn superinteressant. Ik maak me verder ook absoluut geen zorgen over haar ontwikkeling, maar heb nu wel een stop gezet op alles wat geluidjes, muziekjes en lichtjes voortbrengt!
Groetjes, Rianne en Lydia

Heej Rianne,
Ja dit is wel heel erg veel aan geluidjes enzo.
Ik vind het zelf altijd wel leuk en heb er niks op tegen. Tyche vind het ook erg leuk. Met haar verjaardag krijgt ze ook weer het een en ander aan geluidjes maar ze krijgt ze wel 1 voor 1. Niet dat alles tegelijk staat te piepen en herrie-en.
Groetjes Kirsten.

Wij zeggen altijd dat er een aan-en-uit knop op moet zitten, anders komt het er niet in. In de praktijk is dit niet altijd het geval maar ach...
Wel plakken we tape over het luidspreker gedeelte waar het geluid uit komt. Om te dempen, zeg maar. Sommig speelgoed maakt zo’n herrie, niet normaal meer.
We maken heus wel eens lawaai hoor, harde muziek, uit goeie speakers is wel leuk maar over het algemeen is het rustig in huis. Niet te veel indrukken tegelijk voor ons kleine mannetje.

Een paar stukken speelgoed waar allerlei geluid in zit vind ik heel leuk. Maar niet teveel, dan wordt je toch helemaal horendol! Tijs is ook dol op de dingen waar muziek uit komt maar speelt ook heel graag met blokjes en ballen. Daar kan hij ook errug veel herrie mee maken!

Groetjes,
mv Tijs

Tis niet zo dat ze er alleen maar mee speelt hoor, ze pakt ook heel vaak iets anders. Ze kan  alles beneden wel zo pakken, en boven heeft ze een afgezette ruimte van 3x1 meter op mijn studeerkamer waar standaard de Little People staat en nog wat ander spul. En het ligt hier verspreid over 3 verdiepingen: op mijn studeerkamer ligt nog het meeste herriemakende spul geloof ik: goeie tegenhanger voor de 2000 boeken, alhoewel ze die ook graag uit de kast trekt...En mama ondertussen maar proberen haar scriptie af te krijgen
Groetjes, Rianne en Lydia

Tja, dat is volgens mij het voornemen van de meeste ouders: zo min mogelijk speelgoed met geluid in huis, en veel verantwoord hout enzo. En wat gebeurt er: als er maar geluid uitkomt denken die minimensjes. En als er geen aanknop aanzit, maak ik zelf wel geluid (houten lepel op de plavuizen slaan, keukenkastjes open doen en heel hard dichtmeppen, boeken uit de kast trekken, houten blokken stapelen en weer omgooien zucht....).

En dat houden ze best lang vol, ook met 3,5 jaar maken ze veeeel geluid tijdens het spelen (want je kunt bést een helikopter-auto-brandweer-politiesirene geluid maken als je met je hijskraan door de kamer rent, op weg naar  de rails met ontspoorde trein, die je net met je bob-de-bouwer scrambler hebt laten instorten............. En dan heb ik nog écht waar, een jongetje dat heel rustig van aard is hahaha).

Maar goed: ook hier dus liedjesboeken, een wereldbol van V-tech, een hondje met een zeeeer mechanisch blafje (waar zij de aanknop niet van vind en die ik heel rap uitgezet heb, wat een herrie), een winnie de pooh computertje met een zeer irritant deuntje......... Educatief is het wel en als ze er dan heel geconctreerd mee spelen, vind ik het allemaal best.

Groetjes
Susan mv Gijs en Sophie

Ach laat ik het het zo zeggen:

IK HEB UIT PURE FRUSTRATIE EEN SCHILPADJE WAAR MUZIEK EN LICHT UIT KWAM OP DE STENEN KAPOT GEGOOID.

WAT WAS DAT EEN IRRITANT DING ZEG

zo'n goedkoop ding wat je bij de zeeman koopt, super mechnisch geluid bij elk wisswasje ging hij knetterhard spelen. De batterijen waren er met geen mogelijkheid uit te krijgen (schroefje was lam of zo).

dus toen Lukas sliep heb ik dat ding heel onpedagoisch naar de andere wereld geholpen. Hij heeft er nooit mee gespeeld en het was een van de vele kraamcadeautjes.

De dingen van V-Tech vind ik zelf wel leuk, maar daar zit vaak een vollumeknop op (behalve op dat irritante beertje!) en het geluid is daarvan tenminste van goede kwaliteit.

als het van die schelle, snel herhalende geluiden zijn, bah! dat komt er bij ons niet in.
gelukkig hebben we zoiets dergelijks ook niet gekregen van de kraamvisite!
ik geloof dat het inmiddels bij familie en vrienden ook best wel duidelijk is dat we niet teveel lawaai in huis willen hebben

groetjes Jenneke mv Ivar

Terug
Bovenaan