DISCUSSIE: Wel of niet laten inenten?

Hier ook wel inenten.
Ieder mag zijn reden hebben om het niet te doen, en de reden van Bianca lijkt me een hele goede! Wat een verschrikkelijke situatie zeg.
Sil

Goh Bianca wat een verhaal, ik kan me jouw beslissing goed voorstellen.

Ik laat Jeske wel inenten maar heb er eigenlijk wel mijn vraagtekens bij.....het gaat me dan hierom:

Volgens sommige wetenschappers kunnen virussen,   doordat er geent wordt, zich aan  gaan passen en muteren zodat ze resistent worden. Ik heb hier een keer een documentaire over gezien en er veel over gelezen en ben daar eigenlijk wel een beetje van geschrokken. Er zijn wetenschappers die voorspellen dat deze virussen en epidemieen op deze manier eigenlijk nog onvoorspelbaarder worden. Hierdoor vallen er op de lange termijn juist meer slachtoffers.

Ik weet niet in hoeverre dit klopt maar er zit wel een wetenschappelijke onderbouwing achter die geloofwaardig overkomt.  Ik  weet eigenlijk niet zo goed hoe ik hierover denk. Ik laat Jeske wel gewoon enten omdat ik het idee heb dat als ik als een van de weinigen jeske niet zou laten enten  ik  weer meer  risico zou lopen.

Verder  heb ik respect voor een ieders beslissing.  Uiteindelijk willen we allemaal het beste voor onze kids en de wereld waarin ze opgroeien.  

Absoluut wél inenten! Wat Duckie19 zegt; God heeft ook de middelen gegeven om die ziekten te bestrijden, dus… En los gezien daarvan; ik wil mijn kindje beschermen tegen allerlei schadelijke dingen of het nou ernstige ziekten zijn of gevaarlijk verkeer. En daarvoor gebruik ik de middelen die er zijn; vaccinaties en een verkeerslicht. Ook wil ik het niet op mijn geweten hebben als mijn kind een ander kind zou aansteken met zo’n ziekte, alleen maar omdat ik mijn kind niet wilde laten inenten.
Ik heb op de middelbare school het resultaat gezien van iemand die (om geloofsredenen) niet was ingeënt; een compleet scheefgegroeide nek door polio. Toen hij ongeveer 16 jaar oud was moest hij een heftige operatie ondergaan en een jaar lang met een soort steiger om z’n nek rondlopen! Lekker in je pubertijd…

Tegenwoordig zijn de vaccinaties zoveel beter ontwikkeld dat er bijna geen bijwerkingen meer zijn. Kindjes hebben er voornamelijk even last van als ze gezet worden (absoluut hartverscheurend voor ouders om te zien!!!), maar ze worden er niet meer zo ziek van als vroeger. Uitzonderingen daar gelaten… Zoals bij Bianca; ik had nog nooit van zulke extremen gehoord; ik vind het vreselijk voor jou en je kindje! Je beslissing om niet meer te enten is volkomen logisch!!!
En ook J_U_F d’r overweging klinkt aannemelijk, alhoewel ik vrees het compleet afschaffen van de inentingen betekent dat we weer terug gaan naar de epidemieën van de middeleeuwen (maar ik ben geen wetenschapper). Een jaar of 15 geleden stak polio dus weer de kop op; ik kan je zeggen dat het op een reformatorische school (minder mensen ingeënt) dan best spannend is (en weken lang een lysol-lucht hing waar je misselijk van werd!).

Moeilijke beslissing dus!

Jacoline.

Het verhaal van juf heb ik ook wel eens gehoord en ook mij brengt dat wel een beetje aan het twijfelen.
En eigenlijk heb ik best vaak zulke verhalen als van bianca gehoord, dus zo heel uitzonderlijk is het niet.
Dat verhaal van die jongen met polio is heel erg natuurlijk. Maar als je kind iets ernstigs van juist de enting over houdt, is het toch net zo erg? Je kiest in beide gevallen voor het beste voor je kind, denk je.
Daarnaast bestaan er ook vele verhalen van kinderen die wat minder heftige reacties erop hebben, maar dus wel een reactie die er niet zou zijn als het kind niet geënt was.
Toch laat ik mijn kinderen wel inenten, omdat als iedereen er mee zou stoppen, de kans op een epidemie idd groot is.
Maar het is wel iets waar ik veel over nadenk.
Sil

Onze zoon wordt wel ingeënt. Je wilt hem toch beschermen tegen die vreselijke ziektes. Wat dat betreft vind ik het moeilijk te begrijpen dat sommige mensen denken dat ze van God niet zouden mogen inenten. Dat vind ik nergens terug in de Bijbel. Er staat wel dat je goed voor je lichaam moet zorgen en dan hoort daar volgens mij bij dat je probeert te voorkomen dat het lichaam ziek wordt.
Wat betreft ernstige bijwerkingen met soms grote gevolgen wat Bianca beschrijft vind ik een heel ander verhaal. Ik ben daar ook huiverig voor en vind dat dan ook een hele goede rede om niet te laten inenten. Dan ben ik wel weer blij dat de wetenschappers steeds op zoek zijn naar verbeterde entstoffen zodat de gevolgen van een inenting minimaal worden.

groetjes Ida

Hey hallo!!

Hier ook :inenten!!!! Ik heb er niet eens over na gedacht dat het misschien niet verplicht is ofzo!! Het is "normaal" hiero!!! Ik vind het wel belangrijk en die vaccins zijn er niet voor niets denk ik dan maar!! Het is natuurlijk verschrikkelijk wat Bianca is overkomen en ik snap ook wel waarom zij het niet meer doet!!
Iedereen wil het beste voor hun kindjes en dat is voor iedereen verschillend!!

xx memke

Wel of niet inenten is een moeilijke keuze. Hoe vaak komen die ziekten nog voor en waarom zou een kindje niet gewoon haar/ zijn kinderziekten mogen meemaken, zoals wij dat als kind ook hebben gedaan? BMR krijgen verhoogt (ook) de weerstand en ja, er zijn wel complicaties - al komen ze weinig voor. Maar er zijn ook complicaties bij inentingen, de meest bekende is autisme (met name na DKTP) en een inenting voorkomt helaas ook niet altijd de ziekte waarvoor geënt is.

Wat je ook kunt doen is wachten tot na het eerste jaar. Dat scheelt daarna een heleboel prikken (echt waar, dan hoeven ze er opeens een stuk minder) en bovendien is hun immuunsysteem dan tenminste compleet.

Eerder niet zo over nagedacht, maar doordat ons zoontje een ontsteking in zijn knie kreeg en daardoor 3 maanden lang verschillende soorten antibiotica kreeg, vond ik (en mijn man gelukkig ook) het onverantwoord te laten inenten. Met al die antibiotica is zo veel afbreuk aan zijn weerstand gedaan dat we het niet aandurfden. 30 December a.s. wordt hij één, dan nog een maandje wachten en dan toch maar inenten, al voelt het nog niet helemaal goed - wie weet veranderen we nog van gedachten.

Interessante info kun je vinden op:
- http://www.intermediair.nl/artikel.jsp?id=57735 en
- http://www.nvkp.nl/keuzemogelijkheden/
(bij die laatste ook info over het aantal prikken dat nodig is als je besluit later te enten of besluit om toch tussentijds te stoppen)

Sterkte en succes met de keuze!

Aanvulling op hierboven: we gaan de BMR in ieder geval niet laten doen.

Terug
Bovenaan