dismatuurtje

Hallo,

Zijn er meer moeders die een dismatuurtje hebben.

onze zoon, inmiddels 16 maanden, is geboren naar 42 5/7 zwangerschap en woog toen maar 2430 gram.
omdat de bevalling niet echt soepel ging , 62 uur en uiteindelijk een aantal keer met de vacuumpomp, heeft hij na de bevalling nog 12 dagen in het ziekenhuis gelegen.

ik wil graag weten hoe bij jullie de verdere ontwikkeling en groei is gegaan.????

onze zoon is qua ontwikkeling een goede middenmoot maar qua groei blijft hij achter lopen.  

Graag hoor ik van jullie ervaringen hier mee.
 
Mijn oudste dochter (2 jaar en 9 maanden) is met 38 weken geboren (bevalling ingeleid, stuitbevalling) en woog 2425 gram.
Mijn jongste dochter (12 weken) is met 38,5 weken geboren, ook bevalling ingeleid, en woog 2580 gram.
De oudste is altijd achter gebleven in gewicht, weegt ook nu maar 12 kg bij een lengte van 95 cm.
Maar verder is er niets mis met haar ontwikkeling. Ze heeft nog in een spreidbroek gelegen ivm een heupafwijking, maar zelfs met dat (on)ding kwam ze overal en deed alles, al schuivend op haar buikje. Rollen en draien deed ze ook evengoed.
Het is gewoon een lekkere bijdehandte tante geworden.
Bij mijn jongste week ik dat uiteraard nog niet; ze is nu 12 weken en weegt 4400 gram, ook wat aan de lichte kant dus.
Waarom denk je dat je lichte kindje achter zou blijven in ontwikkeling?
Groeten, Claudia.
 


 

Hallo mamavanjoost!
Onze dochter is geboren met 38 weken zwangerschap en woog 2200 gram en was 41 cm lang.
Ik ben thuis bevallen. De verloskundigen hebben toen besloten dat Ilse thuis mocht blijven i.p.v. naar het ziekenhuis. We hadden strikte regels gekregen.
-Om de  3 uur haar temp omnemen. (dus ook 's nachts).deze moest tussen de 36.5 en 37.5 blijven.
-Om de 3 uur voeden.
-Ze moest elke dag gewogen worden.
-Ze mocht, vooral de eerste week, bij niemand in handen genomen worden. behalve dan haar papa en mama en kraamverzorgende.
-Ze mocht om de dag in bad.
-Ze sliep met 3 kruiken en allemaal doeken om haar heen. zo creërden we een couveuse. De kleine meid was bijna niet te zien.
Dit allemaal was om zo min mogelijk stress te veroorzaken.
We hebben het goed volbracht. Het ziekenhuis is nooit aan de orde gekomen.
Maar wat een werk. Toch zou ik het zo weer doen.
Ze groeide goed, was met 2 dagen weer op haar geboorte gewicht.
Na ongeveer 3 weken woog ze 5 pond en en de weegschaal was niet meer nodig.
Ilse groeit goed,  ze zit met haar gewicht en lengte net boven de onderste lijn (zie groeiboekje).
-Met 14.5 maand woog ze 8850 gram en is 76 cm
-Met 18.5 maand  (dit is  3 weken geleden) weegt ze 9850 gram en is 79 cm  
Qua ontwikkeling gaat ze ook erg snel. Liep voor haar eerste verjaardag.
Ze praat veel, weet in ieder geval heeeel veeeel op te noemen, en weet zich goed duidelijk te maken. Bij haar is, net als bij mama, nee nee en ja ja.
Ik hoop dat ik je zo een beetje heb kunnen helpen. Succes met je mannetje het komt vast allemaal wel goed.
p.s.: Als ze de lengte van mij heeft gekregen zal ze niet groot worden ben zelf 1 meter en 54 cm
Groeten van Susan!

 
Hallo,

Ik ben ook moeder van een dismatuurtje.
Sem is op 9 maart geboren en woog 1845 gram en was ongeveer 42 cm.
Inmiddels is hij bijna 8 maanden en weegt hij 8575 gram en is 70 cm.
Dit is net iets onder het gemiddelde.
Qua ontwikkeling loopt hij niets achter maar is gewoon gemiddeld.
Hij had zijn groei redelijk snel ingehaald vond ik en hij hoefde na 6 maanden ook niet meer terug naar de kinderarts.

groetjes van Brenda.
 
Hallo mama va Joost.
Mooie naam zeg!

Ik heb geen dysmatuur kindje gekregen maar werk er wel mee,
Het kan zo zijn dat kinderen wat achterblijven in de groei maar dat is niet erg.
De groeicurve is maar een gemiddelde en daar wijken heel veel kinderen vanaf.
Zo lang ze maar groeit en zich verder goed ontwikkeld (ook dit zijn gemiddelden).
Zou ik mij geen zorgen maken.
Groeten Marieke
(mv van Rick 2jr en Joost 8wkn)
 
Hoi,

Bedankt voor jullie reacties.

Ik zie nu ook dat het niet altijd zo hoeft te zijn dat als ze klein zijn begonnen ook klein blijven.
Ik maak me maar geen zorgen zoalng hij nog vrolijk speelt, babbelt, lacht en knuffelt ga ik er van uit dat alles goed is.

O ja en joost is trouwnes een erg leuke naam( bedacht door zijn papa)
 
 
Hoi,

Wij hebben een zoontje van 15 maanden, hij is 3 weken te vroeg geboren met een groeiachterstand van 6 weken (in totaal 9 weken te vroeg). Hij was precies 2000 gram en 47cm lang maar deed het zo goed dat hij eigenlijk na 8 dagen naar huis mocht maar ik mocht nog niet mee vanwege de keizersnede die ik gehad had.    Wij merken wel dat Mike bij veel dingen net een paar maanden later is dan gemiddeld, bijv. met zitten hij zat pas 1 dag voor zijn verjaardag, hij zag pas later dan andere kindjes  (wij dachten in het begin dat hij blind zou zijn) dus reageerde ook pas later op ons dan andere kindjes doen. Hij is later gaan kruipen,  maar nu hij 15 maanden is heeft hij veel dingen toch wel ingehaald, zo is hij nu ruim 9 kilo en 76 cm, dat is zelfs groter dan onze oudste zoon Jeffrey op dat moment was!!! Hij is heel erg ondernemend maar ook gefrustreerd omdat hij wil lopen maar het nog niet kan. (hij loopt wel langs de tafel en van tafel naar bank, dus het komt er nu wel aan).

Het komt in ieder geval allemaal wel weer goed, alleen alles nét ietsje later, dat geeft toch niet, hij is verder kerngezond dus wat willen we nog meer!

Groetjes mama van Jeffrey en Mike
 
Terug
Bovenaan