DKTP

Binnenkort moet ons zoontje van 8,5 week naar het cb voor de DKTP prik.
Mijn vriend is vroeger niet voor de kinkhoest ingeent omdat hij astma had en een neefje van zijn leeftijd er aan is overleden. Mijn schoonmoeder hebben ze uitdrukkelijk gezegd dat, mochten er in de familie baby's geboren worden, dit te melden.
Mijn vriend is overigens over de astma heengegroeid. Ons zoontje heeft het gelukkig niet en willen dan wel de DKTP prik geven, maar wel de nieuwe versie. Die is dus eigenlijk per 1 jan 2005 verkrijgbaar. Nu had ik gehoord dat je deze bij je huisarts kan bestellen en later bij de apotheek kan ophalen. Wat dus een beetje vreemd was, is dat de huisarts van niks wist en hij het aan zijn assistent moest navragen. Hij belde me terug met de medeling dat hij een recept kon klaarleggen en dat we zelf naar Duitsland moesten gaan om het daar bij de apotheek op te halen ??!! Is dit echt zo? Ik heb een beetje het idee dat hij er makkelijk van af wil komen.
Of klopt het wel wat hij zegt?
Alvast bedankt voor de reactie(s)
 
Bel eens bij wat meer huisartsenpraktijken rond hoe zij hier mee omgaan. Ik had ook gehoord dat je het via je huisarts kon bestellen en dan bij je eigen apotheek kon ophalen. Misschien is de materie voor je huisarts zo nieuw en heeft hij gewoon niet de goede informatie.
 
Er zijn maar heeeeeel weinig kindjes die een overgevoeligheidsreactie krijgen op het kinkhoestvaccin. Waarom dus zoveel moeite doen?? De media heeft er weer een hype van gemaakt. Je moet het natuurlijk helemaal zelf weten hoor, begrijp me niet verkeerd, maar ik heb een beetje de indruk dat er veel te overdreven mee omgegaan wordt in de media.
 
Hallo laatste Anoniem.
We zijn voorzichtig omdat mijn vriend toen die prik niet heeft gehad omdat zijn neefje daaraan was overleden. We zaten er al geruime tijd over na te denken, niet zozeer omdat de media er een hele hijsa van maakt. Wij vinden ook dat ze er teveel overdreven mee omgaan. Maar ik vind, gezien onze achtergrond toch even belangrijk om hierover goed na te denken.
groeten Anoniem100
 
Sommige huisartsen willen er niet aan meewerken, maar er zijn ook huisartsen die dat vaccin gewoon willen bestellen en dan kun je het meenemen bij de dichtstbijzijnde apotheek.
In jouw geval zou ik ook gewoon even vantevoren contact opnemen met het consultatiebureau. Misschien hebben zij nog advies. Ik kan me voorstellen dat je niet de gewone DKTP wilt laten geven.
 
O ja.... ik begreep niet goed uit je tekst dat zijn neefje is overleden aan de gevolgen van de prik. Dan kan ik me voorstellen dat je wat huiverig bent. Ik wilde eigenlijk ook alleen een beetje geruststellen dat de keren dat het mis gaat zo zeldzaam is, maar als dat in je directe omgeving gebeurd, dan kan ik me voorstellen dat je liever dat nieuwe vaccin wilt. En wie weet kan een andere huisarts in je woonplaats je wel helpen. Succes in ieder geval.
 
Maar ik ben het er wel mee eens dat de media er een hype van hebben gemaakt, met als resultaat dat ouders momenteel minder laten vaccineren. En dat terwijl er een kinkhoestepidemie heerst. Nog even los dus van de persoonlijke omstandigheden van de vraagstelster.
 
Wij hebben onze dochter van nu inmiddels 4 maanden ook de nieuwe prikken gegeven.
Ik heb dit overlegd met de huisarts, die er in eerste instantie ook niets van wist.
Maar die heeft de prikken besteld en laten afleveren bij onze eigen apotheek.
Dit duurde wel anderhalve week en we moesten ook voor de verzendkosten betalen, maar dat is altijd goedkoper dan naar duitsland rijden.

Hij heeft in het totaal 3 prikken besteld, omdat deze vanaf 2005 wel vergoed worden en dan ook weer gewoon op het consultatiebureau worden gegeven.

Wij waren hiervoor een totaal bedrag van 170 euro kwijt, 50 euro per prik en 20 euro verzendkosten.

Het is wel de bedoeling dat de huisarts de entkaarten tekent, deze kan je dan op het consultatiebureau inleveren en dan zorgen hun voor de verwerking er van.

Ik hoop dat je er wat aan hebt.
 
Terug
Bovenaan