do's and don't bij borstvoeding....

Hai,

Hebben jij en je man toevallig last van allergien zoals hooikoorts?? Je kindje heeft dan namelijk een grotere kans op koemelkallergie. Mette krijste het uit en na 4 maanden dokteren bleek het dus de koemelkallergie. Ik dronk volop merk tijdens het borstvoeden. Probeer het eens weg te laten een paar dagen....
gr  ing

Hoi,

In het blad BV (borstvoeding) wat ik van de verloskundige heb gekregen, staat een lijstje met wat je beter kunt laten. Inderdaad sinaasappelsap, koolsoorten, overal waar caffeine in zit ... laten dus denk ook aan de light producten, scherpe kruiden ...

Ik geloof dat dit bovenstaande al her en der gemeld is maar er is dus wel degelijk een lijstje.

Succes en ik hoop dat je gauw weer beter kunt slapen.

Groetjes Esther

Hoi meiden,
Er is inmiddels een week voorbij en het gaat een stuk beter. Ik drink geen sinasappelsap en cola meer en de meisjes zijn 90% rustiger geworden. Alleen Samantha heeft af en toe een huil (mid)dag. ik denk dat het gewoon een heel gevoelig meisje is. Waar ze nu nog last van heeft, is nog even uitpluizen, maar 1 huil(mid)dag om de 4 dagen is nog te doen voor mij. Mocht het weer zo erg zijn, dan heb ik cinababy en venkelthee in huis om de krampjes te proberen te verlichten.

Ben zo opgelucht dat ze rustiger zijn. Nog 5 weekjes en we zitten op de 3 maanden dus nog maar eventjes.

Bedankt voor de tips.

Liefs,
Sara

(Ik heb zelf een koemelksuiker-allergie. Zou dat uit kunnen maken? Volgens de arts van het consultatie bureau niet....)

quote: Sara79 reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('24-06-2008 22:21:04'));

(Ik heb zelf een koemelksuiker-allergie. Zou dat uit kunnen maken? Volgens de arts van het consultatie bureau niet....)

Hoi Sara,

Bedoel je lactose-intolerantie? Een aangeboren lactose-intolerantie is zeer zeldzaam bij baby's. Als een kind er last van krijgt, dan ontstaat dat eigenlijk pas als hij of zij ouder wordt. Het lichaam gaat geleidelijk aan namelijk steeds minder van het enzym lactase (nodig om lactose oftewel melksuiker te verteren) produceren.

Een lactose-vrij dieet van de moeder heeft overigens geen invloed op de hoeveelheid lactose in haar melk. Wat wel invloed kan hebben op het evenwicht tussen lactose en lactase in moedermelk is het borstvoedingsmanagement. De eerste slokken melk die het kindje binnenkrijgt aan de borst bevat naar verhouding minder vet. Dit is dus eigenlijk 'magere' melk, wat ook wel voormelk wordt genoemd. Naarmate het voeden vordert, wordt de melk steeds vetter; voormelk verandert geleidelijk aan in de vette achtermelk. En die vette achtermelk is o.a. nodig voor een optimale vertering van die melksuikers. Als een baby naar verhouding teveel voormelk binnenkrijgt, worden bij gebrek aan vette achtermelk de melksuikers niet optimaal verteerd en dat kan klachten als krampen veroorzaken. O.a. daarom is het zo belangrijk dat een baby in ieder geval één borst helemaal goed leegdrinkt en daar ook de tijd voor krijgt (de voedingsduur  beperken kan betekenen dat het kindje  de kans niet krijgt om de borst echt goed leeg te drinken en aan de vette achtermelk toe te komen).  De andere borst kan vervolgens als toetje worden aangeboden.

Een goede uitleg over voor- en achtermelk is te vinden op de site van lk Nanny Gortzak: Ecoparents-voor/achter.

Groetjes van Yvonne

Terug
Bovenaan