Do or don't???

Oke ik heb net ergens gelezen dat cola verstoppingen kan veroorzaken en slecht voor de kleine is. Klopt dit nu wel of niet?
Eerlijk gezegt word de lijst van wat je niet mag eten en drinken wel heel erg lang. Over een paar jaar zit je 9 maanden op sla te kauwen met een glas water ernaast lijkt het wel.

Ik ben nu 28 weken zwanger en alles gaat verder helemaal goed, de vk noemde ons zelfs saai omdat alles volgens het boekje gaat. Nu maar hopen dat de bevalling dan net zo makkelijk gaat als de zwangerschap.

groetjes
 
Hai Chislaine,

Je hebt helemaal gelijk... de lijst wordt inderdaad steeds langer. Er zijn
dingen die je zeker moet laten ja (roken, alcohol, rauwe vis/vlees, kaasjes
"au lait cru" etcetera... je kent ze wel) en er zijn dingen die je minder of
liever niet kan eten of drinken. Net als teveel koffie is teveel cola niet goed.
Cafeine, daar komt het door. Ik neem aan dat je het niet over light hebt?
Over een verstoppende werking van cola weet ik niets, light werkt juist
eerder laxerend, maar daar zitten weer zoetstoffen in die niet goed zijn
voor de baby. Eigenlijk moet je gewoon dit in je achterhoofd houden:
"te is nooit goed". Als je elke dag een glaasje cola drinkt kan dat echt
geen kwaad hoor, maar als je over flessen praat... ja, dan kan je er maar
beter iets aan doen. Een of twee kopjes koffie kan ook prima, maar elke
dag een pot is weer wat minder briljant.

En trouwens, als je eens een keer een "fout" kaasje of carpaccio mocht
hebben gegeten wil dat ook nog niet meteen zeggen dat er een ramp is
gebeurd... je moet gewoon een beetje erg goed op je eten letten, maar
laat je niet gek maken. Oke, alcohol drinken kun je bijvoorbeeld echt
beter niet doen, maar kort geleden werd af en toe 1 glaasje ook niet als
erg gezien. Nav recent onderzoek kan het opeens helemaal niet meer
omdat de vrucht "stil staat" na een consumptie... Oke, dat zal wel, maar
is er onderzoek gedaan naar wat hoe je ongeboren kindje reageert nadat
je een bord boerenkool met worst hebt gegeten???? Nee dus. Misschien
staat dan ook wel alles eventjes stil. Mensen zijn extreem bag voor alles
tegenwoordig en TE hygienisch. Ikzelf ben opgegroeid met honden, katten,
schapen... en ons huis was echt verre van steriel. Iets wat op de grond
viel kwam daarna gewoon op mijn bord hoor. En, ik kan je wel vertellen
dat ik en mijn broers en zus gemiddeld toch echt minder vaak ziek zijn
dan de mensen om ons heen. Kwestie van weerstand en je immuun-
systeem.

Kortom, als je echt alles volgesn de boekjes wilt doen kun je over een
generatie inderdaad waarschijnlijk niet meer eten en drinken dan sla en
water.... maar ja, is het water dan nog wel gezond (zitten er geen giftige
stoffen in het leidingwater tegen die tijd) en hoe is de sla ingespoten???

Probeer te leven en je gezonde verstand te gebruiken. Lees de boeken,
volge de adviezen op, maar bedenk atijd... mijn en jouw ouders wisten
niet wat wij nu (denken te) weten en wij staan ook gezond op deze
wereld.

Geniet van je zwangerschap met lekker eten en drinken!

Liefs, Linkie.
29 jr, 15,5 wkn zwanger van de eerste.
 
hoi hoi,

ik wordt er af en toe helemaal gek van en heb het idee dat je meer niet als wel mag. Ik drink gewoon cola, maar niet teveel. Het is hetzelfde als koffie en thee.

Maar geldt het niet voor alles: "te" is niet goed.

hilde 23+6 wkn
 

Hay,

ik ken het ook. Maar ik heb ´t geluk dat ik echt alles wat je echt NIET mag eten, al niet at. Dat maakt het wat makkelijker. Maar voor de rest houd ik het in mijn achterhoofd, maar ik laat zeker niet alles. Eet soms nog steeds wat drop... Ook zout eet ik wel eens. Sterker nog, als ik geen zout binnenkrijg op z ´n tijd, voel ik mij niet lekker. En je moet het idd gewoon niet overdrijven, maar dat moest je ook al niet doen, toen je nog niet zwanger was.  

Ik heb zoiets van: eet lekker waar je zin in hebt, alleen met mate. Vroeger hadden ze ook niet van deze lijstjes en was ook iedereen gezond.
En je moet je al zeker niet gek laten maken door zo ´n lijst!
En anders moet je gewoon ff stoppen met het lezen van die boekjes. Dat heb ik in ´t begin ook gedaan. Ik werd meer gek van de enge dingen die je baby kunnen overkomen. Dus ben ik een tijdje gestopt met lezen.

Nou, succes en laat je niet gek maken!

Liefs Cody
 
In cola zit caffeïne. Te veel is slecht voor de baby dus drink ik caffeïne-vrije cola.
Je kan zo langzamerhand wel astronautenvoer gaan eten want je mag idd helemaal niets. Als je vruchtensap drinkt beginnen ze te zeuren over de suikers dus dan maar 9 maanden lang water? Ik dacht het niet!

Tegenwoordig denken ze dat de hoeveelheid allergiën van kinderen wordt veroorzaakt doordat wij te hygiënisch zijn. Nou, ik denk dat het al begint in de baarmoeder. Want als we zo weinig mogen eten vanwege bacteriën en zo voorzichtig moeten zijn, is zo ´n kind straks toch helemaal niets meer gewend?
 
Jinny, ben het helemaal met je eens.
Ik denk altijd maar... hier waarschuwen ze voor te veel kruiden, knoflook, peper, bacterien... maar wat denk je? Zullen de mensen in India ook opeens geen curry's meer eten? Ik noem maar wat hoor... Als je baby nu inderdaad niets "vreemds" in de darmpjes krijgt zal het straks waarschijnlijk wel een mega-shock krijgen ja.
En inderdaad, TE (is nooit goed....) hygienisch is OOK niet goed!

Linkie.
 
Hoi,

Jinny, las dat het astronautenvoer maar uit de kast moest komen voor alle zwangeren...ben je niet bang dat ze dan gaan zeuren dat het dan weer te geconcetreerd wordt bevonden?
Denk dat ze maar een supplement voor zwangeren moeten gaan maken dat 3x daags met water ingenomen moet worden. Dan hebben ze ons helemaal onder controle als we zwanger zijn!

Nee, ik heb zelf ook wel cola en thee gedronken tijdens m'n zw.schap maar gewoon met mate en voor de rest gewoon een beetje uitkijken zonder te overdrijven

Groetjes,
Marije
 
Hoi Allemaal,

Ik ben nu zwanger van mijn derde kindje, mijn oudste twee zijn 13 en 12 jaar.
Vandaar dat ik me rot schrok toen ik van de verloskundige een boekje kreeg met daarin wat je allemaal niet mocht eten/drinken en doen. De kattenbak daar had ik wel al eens over gehoord maar voor de rest zeiden ze 12 jaar geleden alleen van beter geen filet american eten en voor de rest mocht je alles. Heb dus heerlijk halfrauwe biefstuk, heel veel gerookte roze zalm etc etc. gegeten.
Ik word er soms ook wel paranoia van als ik weer wat anders lees, zoals laatst toen ik in een boekje las van laat ook mayonaise staan en ijs ivm salmonella. Ik heb het nog even extra nagevraagd op het forum en later bij de vk en die raadde aan geen ijs bij stalletjes op straat te kopen maar gewoon in een ijssalon moest kunnen.

Wat ik het ergste vind is als je toevallig net iets gegeten of gedronken hebt en dan later leest dat dat toch ook niet zo goed is, balen dan weer.

Ik vond die opmerking wel heel goed van hebben ze getest of boerenkool met worst schadelijk is, nou ik denk het inderdaad ook niet!!

Groeten en nog fijne paasdagen van Nicole
 
Terug
Bovenaan