Dochter 14 weken vanaf 4 uur wakker

<p>Hoi allemaal,</p><p>Onze dochter sliep al vrij snel door na de geboorte . Ze was 's avonds nog veel wakker , maar sliep meestal na de laatste voeding om 23 uur door van 0.00 tot 6 a 7 uur. We weten dat dit lang niet voor alle babies geldt en dat we wat dat betreft heel veel geluk hebben. Sinds een week of zes slaapt ze ook 's avonds goed en ligt meestal vanaf ongeveer 18.30 te slapen. Rond 23 uur wordt ze wakker voor een voeding (gekolfde melk aangevuld met kunstvoeding) en vanaf ongeveer 0.00 uur valt ze dan weer in slaap. Maar sinds een week of vier wordt ze stipt om 4 uur wakker. Ze lijkt dan geen honger te hebben, ze huilt niet en als we haar speentje geven is het meestal al weer goed. Maar dat herhaalt zich ieder half uur ongeveer... Tussen 6 en 7 krijgt ze vervolgens weer een fles. Ondertussen zijn wij allebei vanaf 4 uur regelmatig wakker. We verdelen de 'shifts', maar worden allebei wel vaak wakker als we haar horen. Onze nachten duren daardoor wel erg kort... Nou mogen we absoluut niet klagen, want verder slaapt, eet en groeit ze goed en in een ontzettend tevreden en gezellig kind... Maar iets langer slapen zou voor ons wel fijn zijn, zeker nu ik zelf sinds deze week weer aan het werk ben, zou een iets langere nacht wel fijn zijn. :) </p><p>Ze slaapt overigens sinds een week op haar eigen kamer in het ledikantje omdat de wieg te krap werd. Het helpt niet om haar 's avonds later naar bed te brengen. Ze is dan moe en komt daardoor moeilijker in slaap en wordt alsnog om 23 uur en 4 uur wakker. Herkent iemand dit? Of heeft iemand misschien een gouden tip? Zouden we bijvoorbeeld al een papfles kunnen proberen of is dat nog te vroeg? </p>

Ik denk dat je je hier gewoon bij neer moet leggen. Doorslapen klinkt leuk, dat doen alle kinderen een poosje, maar vervolgens weer een paar weken niet. Het werkt niet zo dat als ze doorslapen, ze dat gelijk voor altijd blijven doen.
Mijn dochter sliep door rond de 10 weken, ik blij.. maar een paar weken later toch weer niet. Had ze toch weer een voeding nodig of ze was gewoon ff wakker. Dit ging door tot ze een maand of 9 was, toen pas had ze echt geen voeding meer nodig s nachts. Nu is ze 17 maanden, en wordt nog steeds wel eens wakker s nachts. Speentje kwijt, mama kwijt, gedroomd, snotterig... verzin het maar. 
Dit hoort er gewoon bij met kindjes, hoe vervelend het soms ook is. Een papfles is ze nog wel erg jong voor hoor, met 14 weken. En een papfles is ook zeker geen garantie voor doorslapen! 
Misschien gewoon om 4.00 een beetje voeding geven? Al is het maar 60 of 90cc.. soms helpt dat om weer in slaap te vallen en een paar uurtjes te slapen. Ik zou nog niet perse stoppen met die nachtvoeding, als je ukje dat nodig heeft... gewoon geven! Ze is nog klein!

Wij willen allemaal zo graag dat ze doorslapen, en het lijkt of alle kinderen dat doen behalve de jouwe.. maar zo is het niet! Het is heel normaal dat ze nog wakker worden s nachts, in ieder geval het eerste jaar. 
Haal haar zo min mogelijk uit bed s nachts, geef een fles in haar eigen bedje en verschoon haar evt. ook daar. Geen felle lampen aan, niet kletsen, niet met haar naar beneden gaan. Ze moeten ook leren wanneer het nacht is en dat het s nachts niet gezellig is!

Mijn dochter, inmiddels bijna 6 maanden, slaapt ook goed, maar wordt nog wel regelmatig wakker voor een speentje of wil gewoon even mn hand beethouden.
Omdat ze ook niet meer in het wiegje paste, heb ik haar ledikantje naast ons bed verschoven. Nu kan ik gewoon vanuit mijn bed een speentje geven of eventueel doorslapen terwijl zij mijn hand vastheeft. Wellicht is dit ook een optie voor jullie? 
Slapen op haar eigen kamertje komt vanzelf wel. 
Succes!

Mijn zoontje van 7 maanden sliep ook vroeg door. Slaapt nog steeds door, wat voor mij betekent: ligt in zijn bedje van 19.00-7.00. Ook ik moet er sinds dat hij n maand of 3,5 is er vaker uit voor zijn speentje. Soms 1x, soms 3x, maar soms ook wel n keer of 10(althans, voor mijn gevoel haha). Hoort er gewoon bij.
Ik zou geen papfles doen, is hij nog te jong voor en dat gaat er ook niet tegen baten, aangezien je zef al aangeeft dat hij geen honger heeft. En daarbij hebben veel kondjes dat rond dat tijdstip vlgs mij.
Mijn zoontje heeft het ook standaard tissen 5 en 6. Ik weer dat tijdens mijn zwangerschap hij rond dat tijdstip ook heel actief was. 

Onze zoon heeft dit ook een weekje gedaan. Werd rond 3/4 uur wakker en wilde dan niet meer verder slapen. Bij ons heeft het geholpen om de laatste fles (23 uur) op te hogen. 

Hoi,

bedankt voor de reacties! Een klein wonder: Vannacht heeft onze dochter voor het eerst in weken ineens tot 6.45 doorgeslapen!! 
We hadden niks anders gedaan dan anders, behalve dat vriend vergeten was haar romper dicht te doen, maar het lijkt me sterk dat dat de verklaring is! :) Ik reken me niet rijk en vannacht zal ze vast weer om 4 uur wakker worden, maar wat is het fijn om een keertje langer dan 4,5 uur te slapen!! Dus voorlopig kunnen we er weer even tegenaan.
Overigens drinkt ze de laatste voeding vaak niet helemaal op en heeft ze sinds vorige week al grotere luiers, dus die tips gaan in ons geval niet werken. Het ledikant past helaas niet op onze slaapkamer, anders hadden we haar graag nog wat langer gezellig bij ons gehouden. Zoals ik al een beetje had verwacht, moeten we zoals jullie aangeven ons er waarschijnlijk gewoon bij neerleggen! Dat is ook prima nu ik weet dat we niks over het hoofd zien wat het zou kunnen zijn. (al gaan we vannacht misschien toch nog eens de romper loslaten :D)

Terug
Bovenaan