[quote quote=10585480]Zit er bij jullie een eetteam in de buurt? Dat zou misschien mijn idee zijn. Vaak is dat een nauwe samenwerking tussen een pedagoog, een logopedist en een diëtist. Ik ben zelf diëtist, maar weet dat het probleem rondom eten soms helemaal niet in het eten zit, maar juist met alle dingen daaromheen. Bij ons thuis, met 1 zeer goede eter en 1 minder goede (niet zo beperkt qua eten als die van jou geloof ik), benadruk ik dat ik proeven belangrijk vind, maar het eten van een bepaalde hoeveelheid niet. Ook zijn dingen nooit vies, maar lust je ze (nog) niet. Bij mijn dochter is de juiste mate van afleiding zoeken belangrijk, achterop de fiets van school naar huis eet ze zo een boterham of drinkt ze haar melk, maar aan tafel doet ze daar veel moeilijker over. Ook de plek aan tafel is voor mijn dochter belangrijk, ze mag niet naast haar broer zitten en moet met haar voet bij mijn knieën kunnen. Met helpen koken snoept ze ook ongemerkt wat dingetjes weg (weer de afleiding) en ik geef altijd 2 keuzes qua groente. Ik schep ook alle onderdelen los op haar bord (nasi vindt ze bijvoorbeeld vreselijk, maar los rijst, losse groente en los vlees lukken beter). Of ik tik even met mijn vinger naast haar bord zonder iets te zeggen om haar te herinneren aan het eten. Zo heb ik voor mijn dochter een hele trucendoos die ik subtiel inzet, maar ik blijf duidelijk naar haar en vermijd een strijd. Die ga ik namelijk toch niet winnen. Jouw dochter is nu nog iets te jong, maar soms kun je een plannetje maken met wat ze wil leren lusten. Ik maak dan onderscheid in de manieren waarop je kunt proeven. Soms is kijken, voelen en ruiken al een stap in het leren lusten. Of leg een bordje klaar met allemaal kleine hapjes (een stukje kale boterham, een plakje banaan, een stukje rijstwafel, een doperwt, als het maar klein is) en vraag wat ze als eerste willen proeven en wat daarna. Je geeft ze dan controle. Niet alles hoeft geproeft te worden. Maar het is lastig om advies te geven vanaf deze kant, want ik ken jullie situatie niet en ik ken je dochter niet.[/quote]
We hebben recent wel hulp gehad van iemand via het CB, maar verder willen ze nog niet zoveel doen omdat ze geen ondergewicht heeft nog, ze blijven zeggen dat het een fase is en het tijd nodig heeft.
We zijn inderdaad heel erg bezig met het willen proeven en niet met een bord leeg eten. Gebruiken nu vaak minuscule hoeveelheden op haar bord om haar te motiveren dat ze niet veel hoeft te eten en elk hapje die ze wel neemt vertellen we ook echt dat het super goed is enzo. Ons doel aan tafel is 1 hapje proeven, alleen is dat dus al een hele uitdaging. Qua brood eten doen we nu vaak bij de tablet, niet helemaal pedagogisch verantwoord, maar dat wil nog wel een paar happen opleveren en in de supermarkt wil ze nog wel een een chocolade croissantje eten of een banaan en dat mag dan ook.
We hebben recent wel hulp gehad van iemand via het CB, maar verder willen ze nog niet zoveel doen omdat ze geen ondergewicht heeft nog, ze blijven zeggen dat het een fase is en het tijd nodig heeft.
We zijn inderdaad heel erg bezig met het willen proeven en niet met een bord leeg eten. Gebruiken nu vaak minuscule hoeveelheden op haar bord om haar te motiveren dat ze niet veel hoeft te eten en elk hapje die ze wel neemt vertellen we ook echt dat het super goed is enzo. Ons doel aan tafel is 1 hapje proeven, alleen is dat dus al een hele uitdaging. Qua brood eten doen we nu vaak bij de tablet, niet helemaal pedagogisch verantwoord, maar dat wil nog wel een paar happen opleveren en in de supermarkt wil ze nog wel een een chocolade croissantje eten of een banaan en dat mag dan ook.