<p>Hallo, ik heb een hele lieve, leuke dochter van 8 jaar oud. Toen ze zes was, kreeg ze puistjes. Wij met een verwijzing naar de dermatoloog gegaan, ze kreeg een zalfje en een verwijzing naar de kinderarts omdat dit erg vroeg was. De kinderarts onderzocht de pubertas preacox (vervroegde puberteit) had, door lichamelijk onderzoek, bepaling skeleetleeftijd (röntgenfoto hand) en hormoonspiegels (bloedafname). Op dit moment was daarvan nog geen sprake. Ze had alleen teveel hormonen die zorgen voor verhoogde talgproductie (acne) en zweetlucht. Nu echter is ze bijna 8,5 en heeft ze echt donkere lange pubusbeharing en beginnende borstjes. Ik gebeld naar poli kindergeneeskunde, dokter op vakantie, ze zullen terugbellen met een vervolgafspraak of een nieuwe verwijzing willen en dan een afspraak inplannen. Vanaf 8 jaar mag je borstjes krijgen, voor 8 jaar is het pubertas preacox en wordt vaak te puberteit uitgesteld door hormooninjecties. Gemiddeld zijn meisjes 1,5 na begin borstontwikkeling voor het eerst ongesteld. Dat zou betekenen dat ze waarschijnlijk 9,5 jaar is en dan in groep 5 hoort te zitten (ze is een erg vroege en zit een klas hoger) maar misschien ook wel 10 is. Zouden jullie ingrijpen en de puberteit nog 1,5 jaar uitstellen om haar nog de kans te geven nog even een meisje/een kind te zijn en zich in hetzelfde tempo als haar leeftijdsgenootjes te ontwikkelen? Bijgevolg als je vroeg ongesteld wordt is dat je ook bijna niet mee groeit in de lengte en je hersenen zich ook als puber gaan ontwikkelen, dus ook emotioneel kom je vroeg in de puberteit. Ze zal dan ook niet lang worden, ze is nu 1.44m, dus misschien dan 1.50m en dan nog +/- 5 cm = +/- 1.55m (-1.60m).</p><p>Of zeg je, laat de natuur de natuur en leer haar omgaan met vroege puberteit en bereid jezelf daar ook op voor? Dan is er niets aan de hand. </p><p>Ik hoor dat erg aan het uitstellen van de puberteit geen gevolgen zal hebben voor haar latere vruchtbaarheid, behalve dan dat ze niet al vruchtbaar is op 9 jaar. Maar dat de maandelijkse injecties wel pijnlijk zullen zijn omdat de vloeistof erg dik is.Maar ja het blijven wel hormonenen hè?</p><p>Aan de andere kant denk ik ja, maar als ik niets doe, krijg ze ook last van hormonen. Een suikerpatient die te weinig insuline aanmaakt, krijgt dit ook toegediend. </p><p>Benieuwd naar jullie reacties!</p><p> </p><p> </p>