Dochter is na middagslaapje bozig en moe

<p>Hoi ouders,</p><p>Onze dochter van 2,5j wordt vaker na haar middagslaapje boos wakker. Ze wil dan niks, niet eten, niet spelen, geen tv kijken. Ze gooit met alles en alles is “bah” en moet “wegwezen!”  Na een minuut of 20 is ze gekalmeerd en lijkt ze zichzelf weer. <br /><br /></p><p>Komt iemand dit bekend voor en heeft iemand tips hoe hier mee om te gaan?</p>
 
Ik maak mijn dochter van 2jr 3mnd altijd wakker na 1 uurtje slapen in de middag (anders is het s avonds feest) en dat vindt ze nooit zo leuk. Ik geef haar echt even 5min in bed om te ontwaken en daarna beneden op de bank even lezen en wat drinken helpt heel goed om wakker te worden. Dus echt even verplicht een kwartier op schoot boekjes lezen. Daarna is ze altijd wel weer 'aan' haha. Ondertussen weet ze ook dat we altijd boekjes lezen na het dutje en ze vindt het heerlijk.
 
Mijn zoon had hetzelfde. Moest echt even wakker worden. Leek op een ochtendhumeur. Is vanzelf overgegaan.
 
Hier soms hetzelfde, vaak probeer ik er snel iets van eten/drinken in te krijgen, lijkt dan een lage bloedsuikerspiegel te zijn. Ook zat m’n zoontje een tijdje verstopt en had dan harde ontlasting waar hij wakker van werd. Dan had hij dus pijn maar kon dat niet goed verwoorden. Wie weet speelt er ook zoiets?
 
Dat is hier ook wel af en toe. Vooral als ze wat laat op de middag wakker is. Zeg maar na 3 uur. We voorkomen dat door haar echt uiterlijk 12 uur op bed te leggen. Ze is hier pas net een maand over op 1 slaapje, dus ze slaapt echt 2 a 2,5 uur tussen de middag. Als je haar pas 13 uur op bed legt is het dus feest. Soms valt ze eind van de middag eventjes in slaap in de auto. Kan ik op dat moment niks aan doen, maar leuk vind ik dat dus niet. 
Als ze heumerig wakker wordt, dan houdt het ook echt wel even aan. 5 min op schoot is niet genoeg. En inderdaad. Iets aanbieden, als eten, drinken, speelgoed, tv of zelfs telefoon... Dat wordt een driftige reactie terug ? Hier zit er niks anders op dan haar even dicht bij me houden. Want zeggen: ga dan maar even heumeurig zijn en haar ergens neer zetten werkt ook niet. Ze wil echt tegen me aan plakken. Terwijl ze anders best goed zelf speelt. Dus ik zit een half uurtje ofzo met haar op schoot, en ik praat geruststellend tegen haar. Lekker toegeven aan dat geplak dus. En op een gegeven moment voel ik gewoon een beetje aan dat ze weer open staat en dan ga ik gauw naar buiten of even samen op de grond spelen, want daar wordt ze dan echt goed wakker van. Meestal is ze binnen 45-60 min zichzelf weer. 
Ergens herken ik het ook zo. Ik kom zelf slecht in slaap en ben ook nooit direct vrolijk wakker. Ik vind het al superknap dat ze er sochtends geen last van heeft haha!
Oh en ik laat haar inderdaad na het wakker worden vaak nog even een minuutje of 5 a 10 in bed liggen, dan heb ik al gedag gezegd en de gordijnen open gemaakt. Als ze rustig is, dan laat ik haar even wakker worden terwijl ik een was op ga hangen ofzo. Dat helpt ook nog wel. 
 
Terug
Bovenaan