Dochter steeds wakker dat ze speen kwijt is

<p>Goedemorgen,<br /><br />Onze dochter (nu bijna 7 maanden) sliep snachts altijd heerlijk door nadat we de 23.00 uur fles gedaan hadden, werd ze smorgens rond half 7 weer wakker. wij hebben het schema van voeding een tijd terug veranderd (3 maanden terug ongeveer), ze krijgt nu om 22.00 de laatste fles, en dat ging ook een tijdje prima.</p><p>Maar sinds ongeveer 2 maanden is ze snachts steeds haar speen kwijt en begint ze een beetje te miepen/mopperen/huilen. de ene keer is het maar heel even en valt ze zelf weer in slaap en andere keer blijft ze doorgaan, als we haar de speen weer indoen gaat het hoofdje weer opzij en slaapt ze weer verder. Soms is dit een uur, maar soms meldt ze zich binnen het half uur weer. vaak begint dit rond een uur of 4.00 smorgens (heel enkel een keer eerder). mijn wekker staat op 6.30 uur en vaak moeten wij in die tussentijd er wel 4/5 keer uit voor de speen.<br /><br />Wij hebben al geprobeerd met meerdere spenen in bed, maar snachts vindt ze deze niet, maar overdag als ze in bed of box ligt dan weet ze de spenen wel te vinden.<br /><br />mijn vraag is, hebben jullie misschien een tip voor ons wat wij zouden kunnen proberen zodat ze snachts weer doorslaapt?</p><p>ons (voedings)schema:<br />7.00 flesvoeding 210cc<br />(9.00 uur op bed, slaapje van 1 tot 1.5 uur)<br />11.00 fruithapje half potje<br />12.00 flesvoeding 200cc<br />(13.00 uur op bed, slaapje van een uur tot soms 2.5 uur)<br />16.00 flesvoeding 200cc<br />17.30 groente hapje half potje<br />(18.30 uur op bed en maken we haar om 22.00 uur wakker voor de laatste fles)<br />22.00 flesvoeding 210cc (met 3 eetlepels fijne granen)<br /><br />alvast bedankt :)</p>

Hoi,
hier hetzelfde, al gaat het steeds beter. We hebben 2 spenen in bed die glow in the dark zijn. Zo kan ze haar speentjes makkelijker terug vinden. 
Misschien is dit de oplossing al, anders klein nachtlampje op haar kamer of op de overloop en dan deur op een kier. 
Succes. 

Kijken of je haar (cold turkey) van de speen kan afwennen? Of gaat ze dan duimen? 
Onze kleine slaapt eigenlijk altijd zonder speen (bijna 2 nu), wel met een knuffel. Heel incidenteel (bij tandjespijn) krijgt ze een speentje mee. Dan gaat ze kauwen sabbelen etc.. Ze slaapt dan wel goed in. Maar ze is wel vroeger wakker omdat ze haar speen is kwijtgeraakt.. Dat is weer het nadeel.
Voor ons dus ook bij de volgende een poging om het speenloos te houden zodat je niet het bed uithoeft om de speen terug te geven. 

Zelf ben ik nog niet zover, dochter is bijna 6 maanden. Maar ik herken het gedoe met het speentje heel erg. Ze begint pas net zelf de speen te pakken, maar doet die dan vervolgens verkeerd in haar mond, waardoor ze gefrustreerd raakt. 

Tips die ik om mij heen hoorde:
- glow in the dark speentjes
- veel speentjes om het hoofdje heen, zodat er altijd wat te grijpen valt
- speendoekje of knuffeltje (werkt hier juist tegen, extra makkelijk om 'm er weer uit te trekken). 

Waar ik zelf aan denk bij jouw verhaal:
- misschien is het kou? gezien het tijdstip.
- kindjes slapen gewoon soms een periode weer slechter door, kan dus een faaaaase zijn :)
- ik lees granenpap om 22u, en dat het nu 2 maanden speelt. Is dit begonnen toen je granenpap bent gaan geven? Is er iets anders in haar voedingveranderd waar ze last van kan hebben? 

Lastig die gebroken nachten he? Ik hoop dat het gauw beter gaat!

Oh en is ze er misschien aan toe dat je de voeding van 22u overslaat en haar laat liggen? Ik heb ook wel eens gehoord dat ze daarmee ineens goed door gingen slapen. Of misschien toch weer een uurtje later proberen.

We hadden 2 speentjes rond haar hoofd liggen, waarvan 1 glow in the dark was en 1 in haar mond. maar ze gooit alle spenen uit bed, haha!
ik heb nu even 2 nieuwe spenen (glow in the dark) gehaald, de oude waren tot 6 maand, dan zullen we even kijken of dit gaat helpen.

we kunnen inderdaag proberen te stoppen met de speen, maar als ze geen speen heeft gaat ze duimen.

Onze dochter slaapt over het algemeen wel goed in en slaapt snachts ook wel goed. Als we haar een knuffel zouden geven ligt ze daar zo een half uur (of langer) mee te spelen, dan is ze afgeleid en als we de knuffel niet bij haar neerleggen valt ze vaak zo in slaap.

Kou heb ik ook wel eens aan gedacht, maar het is gemiddeld 19/20 graden bij haar op de slaapkamer.

Het kan idd ook een fase zijn, we wachten het af ;)

In de voeding is eigenlijk niks veranderd, fijne granen ipv rijstebloem nu en verder krijgt ze nu fruit en groente hapjes, wij merken verder niks aan haar dat ze ergens last van heeft. Het is idd wel lastig die gebroken nachten, maar dat zal vanzelf wel overgaan.

Als we de fles van 22.00 zouden overslaan, krijgt ze dan wel genoeg voeding binnen? in principe krijgt ze dan maar 3 flessen (totaal 610cc) en half potje fruit en half potje groente.

Hier ook ooit zo'n periode gehad. Een speendoekje was bij ons de oplossing en de ontwikkeling dat ze zelf meer kunnen pakken. Heeft hier geloof ik een maand geduurd, paar keer per nacht als zombie naar dat bedje, speen er weer in en slapen.. het is soms wel echt puzzelen waar het hem in zit hè? Bij wijze van spreken komt er toevallig ook gewoon een tandje door of zit de ontlasting vast wat krampjes geeft. Succes in elk geval!

Terug
Bovenaan