Dochter van 12 wil geen (half) zusje of broertje

Ik vind ook niet dat je kunt zeggen dat je het als volwassene allemaal bepaalt. Ik ben zelf de 13 jarige in deze situatie geweest en het heeft echt wel een negatief effect gehad. Je veilige basis wordt uit elkaar gehaald bij een scheiding. Vervolgens hoopt je moeder dat je ook net zo blij bent met die nieuwe vriend en dat nieuwe huis terwijl je als puber eigenlijk gewoon vet veel behoefte hebt aan duidelijkheid en structuur. Die behoefte dreigt dan ook nog in de war geschopt te worden door een baby. Dat jij vet blij bent met je nieuwe partner is fijn en je ontzettend gegund maar verwacht dat niet van je kinderen. Net zo min als dat jij net zo blij zal zijn met hun toekomstige vriendjes als zij zijn.

Mijn ervaring is dat de relatie niet altijd positief verandert als er een nieuw kindje bij komt. Dat komt denk ik vooral omdat de band van het kind met beide biologische ouders anders zal zijn dan die met de biologische ouder en de stiefouder. Je voelt als kind nou eenmaal aan dat die liefde vaak sterker en stabieler is. Tenminste dat gevoel had ik heel sterk. Wij werden niet achtergesteld hoor en kregen in geldelijke waarde alles gelijk maar dat weegt echt niet op tegen de band die veranderde.

Ik schrijf het niet om je bang te maken maar om je inzicht te geven in hoe dit voor een puber kan voelen. En vooral ook dat dit geen aanstellerij is vanuit de puber maar dat er een helaas soms terechte angst onder zit. Dat deze puber het over 20 jaar allemaal wel leuk zal vinden vind ik dan ook wat kort door de bocht, en is bij ons nooit echt goed geworden.

Mocht toch voor een kindje willen gaan dan snap ik dat heel goed. Maar ik hoop dat je dan ook bewust tijd vrij wil blijven maken voor je oudere kinderen. Tuurlijk zal dat in de eerste tijd met een baby lastig zijn maar zodra het kan ga dan een dag/ weekend weg met je oudste en heb even echt alleen tijd voor haar, telefoon op stil en even geen gepraat over thuis. Blijf je interesseren in wat je puber bezig houdt ook al kom jij uit de zoveelste slapeloze nacht en ben je niet te genieten dat is niet iets waar je oudere kinderen onder moeten lijden. Oprechte interesse heb ik namelijk veel gemist in mijn pubertijd.

Ik wens je veel wijsheid in deze keuze. Nogmaals ik zeg niet dat je het per definitie niet moet doen maar ik wil je het perspectief vanuit de puber meegeven en een persoonlijke ervaring.
 
Ik denk dat het belangrijk is om erover blijven te praten. Dan kan je haar angsten wegnemen en op een gegeven moment ziet ze misschien ook in dat het voor jou belangrijk is. Maar dat het niet betekent dat je minder oog voor haar hebt, dat je onverminderd van haar houdt etc. Dat het huilen per kindje verschilt en dat het tijdelijk is. Etc etc. Misschien helpt het om samen ook met een hele fijne / aardige professional te praten?
 
Dank jullie wel voor alle fijne en open reacties. Ze helpen me om het van alle kanten te bekijken. 
Ik vind de mening en beleving van mijn beide kinderen ontzettend belangrijk en ook dat het goed met ze gaat. Dat is de basis van alles. Op dit moment ben ik de week dat ze bij mij zijn altijd de eerste en de laatste dag alleen met ze, mijn vriend is dan niet welkom ? Ook plan ik uitjes met z'n 3tjes, ze hebben daar veel behoefte aan en ik geniet er ook erg van. 
Ik merk wel dat ik het erg lastig vind om dit onderwerp op een goede manier met ze te bespreken. Ik wil ze eigenlijk niet in de positie brengen dat ze toestemming geven (of niet..) maar ze ook niet het gevoel geven dat alles wat ze lastig vinden gewoon wordt doorgedrukt.
 
Misschien een mogelijkheid om er een positieve draai aan te geven?

"Ik snap heel goed dat jij niet zit te wachten op slapeloze nachten door het huilen! Zullen we op zolder een kamer voor jou maken zodat je er minder last van hebt? "

Ik snap haar loyaliteit wel... Jij was met papa en ineens is er een heel nieuw gezin! Haar leventje staat op zen kop... En door de puberteit en door de situatie om haar heen. Ik denk dat er een middenweg gezocht moet worden. Zij moet zich veilig en gehoord voelen, en jullie moeten de keuze maken die jullie gelukkig maakt.
Misschien speelt het ook nog mee dat wanneer een baby veel aandacht gaat krijgen zij zich minder gewenst/geliefd voelt? Dat ze daar bang voor is? Lastig hoor.. pubers zijn al niet makkelijk maar ik probeer me altijd voor te houden dat het voor een puber zelf ook niet makkelijk is ?

Maar ik denk wel... Eerlijk zijn is het beste. Vertel hoeveel je van haar houdt! Dat zij altijd bijzonder is en dat een nieuwe baby daar geen enkele verandering in zal brengen. En dat jullie dit heel graag willen omdat al die liefde geven aan de kinderen jullie gelukkig maakt!
 
Dank je littlegirl! Dat is het ook hoor, mijn dochter geeft zelf ook heel goed aan dat ze denkt dat ik minder oog en aandacht voor haar zal hebben. Ze ervaart ook jaloezie als het gaat om mijn vriend (ik kan immers veel bij hem zijn als zij bij hun papa zijn.. dus hoezo wil ik hem dan ook nog zien in de andere weken?  ?). Gelukkig weet ze ook dat mijn liefde voor haar nooit zal veranderen, ik benoem dit vaak en zie ook dat ze het nodig heeft dit te horen. Verder hebben we het er ook over gehad dat mijn liefde voor haar niet veranderd is toen haar zusje geboren werd. Ze weet dit wel maar wil het alsnog niet. Wat ook niet helpt is dat ze negatief is over het zoontje van de vriendin van vader. Die is jonger en ze heeft soms wat moeite met hem (huilen, zeuren en aandacht vragen). 
 
Terug
Bovenaan