dochtertje groeit te snel

Hoi hoi,

Tja, het blijft moeilijk he?
Mijn knulletje volgt gelukkig de lijnen van het CB wel. Hij was bij de geboorte best licht, 2900 gram en 50 cm. Daarna is hij nog afgevallen vanwege een buikgriepvirus toen hij 3 dagen oud was.
Maar, hij heeft de schade goed ingehaald. Hij is nu een dikke 5 maanden, weegt 7 kg en is ong. 67 cm. Hij is lang en dun.

Gelukkig hebben wij hier een heel fijn CB. Ik had namelijk het idee dat Sven niet meer genoeg heeft aan alleen flesvoeding. Ik was al wel groente aan het aanbieden maar dan een half potje. Ja, ik gebruik nu nog potjes omdat toen ik zelf worteltjes had gemaakt, hij darmkrampjes kreeg. Dat was blijkbaar nog niet fijn genoeg. De mevrouw bij het CB zei meteen: 'nou dan geef je hem gewoon een heel potje'.   Daar wordt bij ons hier echt niet moeilijk over gedaan.

Ik begrijp best dat het CB richtlijnen moet aanhouden en ik vind ook niet dat je zomaar alle adviezen in de wind moet slaan omdat je nou eenmaal vindt dat je kindje goed moet eten. Het aantal kinderen met overgewicht neemt namelijk drastisch toe en vaak begint het al in de babytijd.
Echter, ik denk dat er meer factoren zijn die meespelen. Zijn jullie allebei lang? Dan is de kans aanwezig dat je kindje ook langer is dan het gemiddelde. Hebben jullie aanleg voor overgewicht, dan kan je kindje natuurlijk ook zwaarder zijn (hoewel dat niet altijd zo is: mijn man en ik zijn beiden stevig maar Sven is dus een dunnetje).

Als het CB adviseert om de flessen te minderen dan hoeft dat denk ik ook niet van de ene op de andere dag. Je kunt het ook rustig afbouwen. Elke week een schepje minder in de fles kan ook. Dan went je kindje er rustig aan. En lukt dat niet, dan kun je altijd naar een andere oplossing zoeken. Ik zou er dus wel bewust mee omgaan. Tuurlijk zijn er kinderen die al dat vet kwijtraken als ze groter zijn maar er zijn er ook een hoop die dat niet doen. En wat dan? Je leeft nu en je wordt er nu mee geconfronteerd en dus moet je er nu naar handelen.

Ik weet ook dat er een kans bestaat dat Sven ooit de dikke kant op zou kunnen gaan omdat wij nu eenmaal ook niet de dunste zijn. Ik zal daar dan ook altijd op letten. Mijn nichtje is nu 7 en echt dik (mijn schoonbroer en zusje zijn ook stevig). Ik heb zo met dat meisje te doen want ze wordt er ook mee gepest. Zelf kan ze geen maat houden met eten en heel lang werd daar niets aan gedaan want ja, als ze trek had, dan moest ze gewoon kunnen eten? Er werd zelfs over opgeschept over hoeveel knakworstjes ze wel niet at bij een feestje.  En nu zit ze met de gevolgen. Nu moet het meisje aan de lijn doen, een kindje van 7 wat daar nu al mee geconfronteerd wordt. Ik hoop niet dat wij dat ooit bij Sven hoeven te doen.

Blijf dus wel realistisch en wuif het niet weg. Maar zorg er wel voor dat het ook voor je kleintje nog wel fijn blijft. Honger lijden is natuurlijk ook geen optie maar er zijn een hoop wegen die naar Rome leiden zullen we maar zeggen.

Heel veel succes.

Groetjes,
Maike
Mama van Sven, 28-7-2007

Ik zou me niet al teveel anntrekken van het CB.
Volgens mij doet volgens hun geen een kind het gewoon perfect en is er altijd wat op aan t emerken.
Merel was vrij kort en licht bij haar geboorte 2510 gram en 47 cm.
Ze kwam de eerste weken een pond in de 14 dagen aan  en groeide ongeveer een cm per week en nog kreeg ik steeds te horen Tja ze is wel wat aan de kleine kant.
Ja hallo moet dat kind dan een pond per week aankomen of zo.
Doe effe normaal 250 gram per week is al bijna het dubbele van het gemiddelde.
Verder had mijn zusje het met mijn nichtje kind slipe heerlijk de nacht door.
Ja eigelijk zit ze onder de groeilijn maak haar 's nachts maar wakker voor een fles.
Wat denk je nou zelf.
Bij mij zelf was het weer anders ik was iets van 2.5 jaar ofzo en toen was ik in lengte en geicht me zus die anderhalf jaar ouder is voorbij.
Nou met mij is het ook goedgekomen hoor.
Ik ben nog steeds geen kleintje 181 cm maar me zus is niet zoveel kleiner hoor.
Natuurlijk hoef je het niet extra te spekken met veel zoete extraatjes en zo maar ik zou het ook niet helemaal ontzeggen hoor.
En met de voeding moet je gewoon doen wat jij vind dat goed voelt.

Hallo allemaal

Bedankt voor jullie reacties. Ik probeer ook maar een midden weg te zoeken. Hannah krijgt nu wel 3 keer 150cc aan flesvoeding(1keer pap hiervan) en de afgelopen week deedt ze het er goed op. Gelukkig maar. Warm eten, fruit  en brood eet ze ook goed.
Ik weet dat het consultatiebureau   richtlijnen geeft maar ik wil inderdaad ook niet dat ze tonnetje rond wordt en gelukkig heeft ze genoeg aan wat ze krijgt. Inderdaad is ze nu al niet echt een baby meer en hoe vaak ik al bij de bakker/slager moet zeggen dat ze geen worst/brood hoeft kan ik ook al niet meer tellen. Ach ze is verder gezond en vrolijk nu dus geniet ik er maar van.

Gr. Rianca

hoi
even een vraagje,
Als ze 3x150cc drinkt, krijgt ze toch veel te weinig vocht binnen op een dag?
Ik heb ook een dochtertje die naar de dietist moest want ze is veel te zwaar volgens het cb.
Ze weegt ruim 10 kilo en is 72cm lang. Ze is nu ruim 8 maanden. Ze zit nu ook op 3 flessen van 180+6 schepjes. maar ik vind het echt weinig vocht op een dag. ze wil ook niks anders drinken misschien die van jou wel. Verder krijgt ze fruit en groente. meer niet.
Maar elke keer is haar urine zo geconcentreerd en geel dat ik me best weleens zorgen maakt of ze echt niet te weinig vocht binnen krijgt.

groetjes de moeder van anne-sophie

hoi!
Ik lees wel vaak mee maar reageer niet zo vaak, maar hier wil ik toch even op reageren.
Jesse is mijn derde kindje en weegt met 4 mnd 7 kilo en is 66,5 cm lang. Mijn 2 meiden waren iets lichter maar deden het ook prima. Ik heb er dus eigenlijk niks mee te maken maar irriteer me ook heel erg aan al dat gezeur over het gewicht van het cb. Mijn zus heeft een vrij zwaar dochtertje en die moest ook maar met 8 mnd op haar gewicht gaan letten. Het is een baby zeg!! Je laat een kleintje toch geen honger lijden omdat het een stevige baby is. Het cb slaat echt door met al die toestenden over te dikke baby's.
Tuurlijk is het niet goed dat je kind later te dik wordt maar om nu al je baby op dieet te zetten vind ik echt te ver gaan.
Ik zou me er echt niet teveel van aantrekken, en gewoon genieten van je mooie meisje!

liefs Daan

Hoi mama van ane sophie

Hannah drinkt ook water(klein beetje) en roosvice. Thee en diksap wil ze niet. Zo drinkt ze wel genoeg, ook in fruit en groente zit een hoop vocht.

Gr Rianca

hallo allemaal,

mijn eerste dochter was altijd veel te licht, en at slecht en was vaak ziek,
nu heb ik ook zon flinke dochter erbij, ze is 7 maanden en 9 kilo, wat de eerste pas met een jaar en drie maanden was,
ik ben er echt heel blij mee dat ze zo groot is en lekker eet, nog nooit ziek geweest, want dat andere is ook geen pretje hoor, dus geniet er maar gewoon van.

ps, wat wel een nadeel is is dat als ze haar zien , ze altijd zeggen zoo, die lijkt echt op dr moeder, aangezien ik ook fors gebouwd ben. Maar ook wel weer leuk hoor, want de oudste is net zo slank als dr vader, dus ze is echt mijn bolletje,

Hier nog zo ´n snelgroeier.

Mika geboren op 16/08/2007 was 7,5 pond en 53 cm lang.
Nu bij 5 maandjes oud 9650 gram bij 73 cm.
is mooi inverhouding,maar wel groot voor zijn leeftijd.

groetjes van Bianca mv Nicky en Mika dani 16/08/2007

Terug
Bovenaan