Dochtertje ruim 2 jaar oud, stoppen met speentje?

<p>Wij hebben hier thuis wat onenigheid over het stoppen met speentjes.</p><p>Ons dochtertje is 2 jaar en 2 maanden oud, en slaapt nog met een speentje. Ik wil daarmee stoppen (had eigenlijk al eerder willen stoppen). Mijn vriendin vindt dat zielig. Ik vind het juist zielig om niet te stoppen, omdat het misschien haar groei- en spraakontwikkeling negatief beïnvloedt.</p><p>Ben even benieuwd naar de kijk hierop van andere ouders. Wat is verstandig, of wat is goed voor een kind? Of maakt het eigenlijk niet uit en moeten we kijken naar waar ze zelf behoefte aan heeft?</p>
 
Geen speen lijkt me sowieso beter, en het is vast even zielig, maar na twee weken wordt ie vast niet meer gemist. Doen wat goed voelt. Een kind van 4 met speen is toch ook niks? Mijn dochter van 2 heeft hem nog, maar als ze hem stukbijt krijgt ze geen nieuwe..
 
Consultatiebureau zei dat duimen erger is dan een Speentje. Ik ben gewoon gestopt bij mijn zoontje (bijna 2)met de speen in de avond en dat ging in 1x goed. In de middag komt hij nog moeilijk in slaap zonder speen. Ik blijf het gewoon proberen. Gelukkig duimt hij niet. 
 
Hier zijn we toen ze 2 werd gestopt met de speen. We vonden het niet meer nodig (het is puur gewenning) en beter voor de spraakontwikkeling. Hier is het even 2 dagen vragen om der speen, maar daarna geen probleem.
 
Ik vind zolang ze het alleen voor het slapen gebruiken en het rust geeft waarom dan nu al afpakken. Ik heb het zelf bij mijn kids pas vanaf 4 jaar ongeveer gedaan. Op die leeftijd kun je een goede afspraak met ze maken waarom het speentje weg moet en je bent nog ruim optijd voor dat de tandjes gaan wisselen. Liever alleen bij het slapen een speentje dan dat ze hun duim vinden en die hele dag in hun mond stoppen. 
 
Consultatiebureau zei inderdaad bij ons dat het slecht was voor spraak (sloeg nergens op, onze dochter sprak al vroeg en ook zeer duidelijk) en kans op beugel later groter (sloeg ook nergens op: ik heb nooit geduimt of speen gehad, toch jarenlang beugel. Vriendin van me jarenlang geduimd, nooit een beugel....).
Wij wilden in eerste instantie bij 2 jaar ook stoppen met speen, maar ik zag ook hoeveel behoefte zij nog had aan een speen bij het slapen. Nog enkele maanden gewacht dus. Toen kwam er een baby nichtje, toen zijn we er langzaam naartoe gaan werken dat onze dochter toch wel erg groot werd en het misschien een idee was om hem aan de baby te geven? Dit vond ze een goed idee, dus speen ingepakt en aan haar nichtje gegeven, want "ik ben nu te groot maar jij nog maar een kleine baby"..... 2 nachtjes wat onrustig geslapen, daarna nooit meer een probleem geweest!
 
Lang verhaal kort: kijk vooral naar waar je kind behoefte aan heeft!!! Succes ermee!
 
Ook wij hebben de speen weg gedaan toen er een neefje geboren werd. Mn dochter was toen 3 jaar en 1 maand oud. Ze praat ontzettend goed, heeft écht geen slecht gebit en heeft er niks aan overgehouden dat ze 'wel' 3 jaar lang een speen gehad heeft. Dus kijk idd naar een goed moment en pak de speen niet zomaar af. Mijn dochter heeft haar speen heel bewust aan haar neefje gegeven en juist omdat ze wat ouder was, snapte ze dit heel goed en wist ze dat ze geen speen meer had en was het gelijk goed na 1 nacht. Als je er te vroeg mee stopt, heb je waarschijnlijk langere tijd gezeur en gehuil om de speen omdat je kindje nog niet snapt dat de speen echt weg is...

Mijn dochter kreeg de speen ook echt alleen met slapen, nooit overdag.

Ik werk op een kinderdagverblijf en echt.. kinderen die duimen.. da's pas erg! Zoveel ouders die hun kinderen geen speen geven vanaf geboorte. Maar op een duur gaan veel kinderen de duim pakken en die zit dus 24/7 in hun mond!! Echt! Kinderen spelen met de duim in hun mond, zitten aan tafel met de duim in de mond.. Ik trek de duim continu uit de mond, maar automatisch gaat de duim er 3 seconden later wéér in. Dat is pas slecht voor gebit en spraak. 1000x slechter dan een speen die ze alleen in de nacht hebben.

We hebben zelfs een jongetje van 17 maande oud die zoveel duimt, dat hij al zo'n harde knobbel op zn duim heeft. Hij praat geen woord, speelt amper. Zit het liefst de hele dag te duimen in een hoekje of tegen je aan te hangen op schoot. Kinderen worden lui en sloom van duimen. Dus duimen probeer ik echt te voorkomen, dan liever wat langer de speen!

Een speen bied ook troost! Vergeet dat niet. Kinderen zonder speen liggen op de opvang soms lang te huilen in bed en dan kun je ze moeilijk troosten. Kindjes met een speen kalmeren eerder en slapen eerder...

Dus Nouja, je kan het eens proberen natuurlijk. Wie weet is het 3 nachten doorpakken en klaar. Maar ik geloof echt niet dat het kwaad kan voor de spraak en taal als je kindje tot 3 jaar een speen heeft. Ik zou doodsbang zijn dat mn kind ging duimen als ik de speen te vroeg zou afpakken en dan ben je verder van huis.

 
Terug
Bovenaan