Dochtertje ruim 2 jaar oud, stoppen met speentje?

Nounou wat een negatieve reacties over het duimen zeg... Je kan wel een speen aanbieden maar dat duimen hou je echt niet tegen bij een baby hoor!!
En nee k ben er ook niet blij mee, en weet ook niet hoe ik het moet afleren maar pverdrijven is ook een vak! Mn zoon praat ontzettend goed nog voor zn 2e verjaardag!
Maar on topic. Ik zou er wel al voor gaan.. Hoe eerder hoe beter lijkt me! ?
 
Als tip wat bij ons ontzettend goed heeft gewerkt bij een leeftijd van 1,5 jaar:
Knip de speen samen door met je kind. Onze zoon vond dit erg grappig, er moest zelfs nog een stukje afgeknipt worden. Hij wilde hem daarna in zijn mond doen, dit ging natuurlijk niet. Samen gezegd dat een speen eigenlijk heel vies is. Daarna toch nog de kapotte speen mee naar bed gegeven en gezegd dat hij zo’n grote jongen was en dat een speen vies is. Hij heeft er werkelijk nooit weer om gevraagd!!

Ik had het al eens eerder geprobeerd door de speen gewoon weg te laten bij het slapen, maar dit was toen echt een drama !

Hopelijk werkt het bij jullie net zo goed! Geef haar lekker een knuffeltje ofzo mits ze die niet heeft, niks zieligs aan om dit zo samen te doen.

Succes!

Liefs
 
Heb het een tijd terug besproken met een vriendin die orthodontist is. Zij zei heel duidelijk; liever in de nacht een speen dan de duim. De speen kan je veel makkelijker afleren dan duimen. Zij had zelf met haar dochter afgesproken dat de speen op de 4e verjaardag in de prullenbak ging. Mijn zoon is nu 3 en heeft snachts nog een speen (overdag niet, de speen moet ook in de slaapkamer blijven en gaat verder nergens heen). Ik heb met hem afgesproken dat op zijn 4e verjaardag dan de speen weg gaat, dan is hij ook een grote jongen en gaat naar school. Ben benieuwd of hij het er tzt nog steeds mee eens is, nu zegt hij in ieder geval dat dat helemaal prima is :D
 
Zowel bij onze dochter als bij onze zoon zijn wij rond de 2,5 jaar gestopt met de speen. Vanaf 1 jaar overigens alleen nog meer in bed. Reden voor stoppen was bij ons de slappere mondmotoriek (kwijlen/slissen). Hebben bij beiden uitgelegd dat spenen voor baby’s zijn er dat ze nu een grote meid/ jongen zijn. Dit meerdere dagen herhaald. Ik was eerlijk gezegd echt bang voor een groot drama. Maar wonder boven wonder liep het super soepel!
succes.
 
De kans dat je kind met 2 jaar nog gaat duimen als je de speen ‘afpakt’ is niet zo groot. De zuigbehoefte is rond een jaar namelijk al weg.
Een kind van 2 kan je echt wel uitleggen dat de speen weg gaat. Destijds tegen mijn zoontje van 1,5 jaar gezegd dat de speen kwijt was. Twee dagen een beetje zeuren en toen was t over.
 
Ik zou zelf stoppen met behulp van wat tips die hier al gegeven zijn. Merk je nu echt dat je kindje gaat duimen als alternatief. Dan is een speen zo weer aangeschaft.
Onze dochter heeft heel kort een speen gehad (zuigbehoefte als baby). Maar snel afgewend. Ze heeft niet geduimd. 
Met tandjespijn kreeg ze 1/2 nachten een speentje mee naar bed. Waar ze dan op knabbelde (ipv pijnstilling). Daarna kon ik de speen weer wegleggen zonder probleem.
Zelf vind ik het erg prettig dat ze geen speen heeft. Ze raakt hem nooit kwijt en is nergens van afhankelijk. Ze slaapt ook als een roosje.
Spenen bij wat oudere kindjes vind ik niet zo wat als ze hem overdag hebben. Maar in je eigen huis lijkt me het geen enkel probleem. 
Over spraakontwikkeling en kwijlen lees ik wel wisselende verhalen eerlijk gezegd. Lastig. 
 
Ik heb hier ook een topic over gestart een tijdje terug. Ze was 2 jaar en bijna 4 maanden toen. Speen aan een baby gegeven. Ze is erg pienter en wist precies was er ging gebeuren. Maar.... Na 2 weken en steeds slechter slapend meisje (steeds meer wakker in de nachten -laatste nachten stuk of 5x moeten troosten-, geen middagslaap meer): speen teruggegeven. Ze heeft er nooit om gevraagd in die 2 weken, maar huilde hartverscheurend dat slapen niet lukte. Was TE sneu. Dus het kan ook niet "goed" aflopen.
Wij zien wel hoe we het later aanpakken. Maar ze was er nog niet klaar voor. Nu zegt ze voor het slapen steeds dat ze nog wél een baby is, hehe. En ik zeg "natuurlijk lieverd, jij bent nog lekker mama's baby hoor". Ik wilde per se van die speen af, maar denk daar nu echt even anders over.
 
Terug
Bovenaan