doen jullie dit? de combinatietest

A

Anoniem

Guest
Ik vroeg me af wie dit allemaal gingen doen? Ik ben zelf 23 en twijfel nog een beetje

(combinatie van de nekplooimeting en de vroege bloedtest)

liefs sam

ik heb het bij de eerste gedaan en ga het nu bij de tweede absoluut weer doen. Er is geen enkel risico voor het kind en het gaf me rust toen ik hoorde dat er een kans van 1 op 20.000 was dat er iets niet goed was. Zou het niet goed zijn, dan kun je altijd nog besluiten een vruchtwaterpunctie te doen voor echte zekerheid.
Dan kan je ook een weloverwogen beslissing nemen wat je verder wilt, en als je het kindje gewoon geboren wil   laten worden, kun je je voorbereiden.

groetjes, Ellen

hoi,

ik heb het wel gedaan, omdat ik toch wel wou weten dat alles goed was.
kreeg gelijk dezelfde dag nog de uitslag en alles was goed gelukkig.

groetjes linda

14 weken en 1 dag zwanger

Hey,

Ik heb hem ook gedaan en zou het iedereen toch aanraden om hem te doen,ook al ben je nog jong he...
Ben ook nog maar 22 hoor...
Een vriendin van mij is twee weken minder lang zwanger als mij en heeft de test ook gedaan,zei had spijtig genoeg geen goed resultaat,ze had 1 kan op 70 kans op een kindje met syndroom van down,ze heeft dan een vruchtwaterpunctie laten doen omdat ze het toch wel zeker wou weten en uiteindelijk was het resultaat daarvan in orde...
Ze is ook nog maar 19 dus denk niet dat leeftijd er echt mee te maken heeft...
Je moet natuurlijk voor jezelf uitmaken welke keuzes je maakt daarin he en ook als de test niet zo goed is dat je voor verder onderzoek gaat of niet dus denk dat het zowat bij iedereen verschilt...
Ikzelf vind...die nekplooimeting en die bloedtest kunnen toch geen kwaad voor je babytje dus waarom het niet doen?
Moet wel zeggen moest het resultaat bij mij niet goed geweest is dat ik toch goed had moeten nadenken over een vruchtwaterpunctie omdat dit toch een klein risico heeft,maar zoals ik al zei is natuurlijk persoonlijk he..
Ben ook alleenstaande dus ben de enige om over te beslissen he,bij jullie is er ook nog je partner he...
Ben er zeker van dat je er wel uitkomt hoor..
Liefs orchideke

hai,
Ik ben nu 27 weken zwanger, en wij hebben de combitest niet gedaan.
Het had voor ons geen meerwaarde. Een kindje met het syndroom van Down is ook van harte welkom. Bovendien hoor ik ook vaak dat er onnodig ongerustheid gezaaid wordt.
Het is ieder zijn keuze natuurlijk, maar bij ons was het heel duidelijk dat we dat niet hoefden
Groetjes Soela

Hoi,

Wij hebben het niet laten doen. Ik zou de vervolgtest toch niet laten doen ivm de kans op een miskraam. Bovendien is het een kansberekening en dat zegt zeer weinig. Bij een kans van 1 op 70 worden er toch 69 kindjes zonder down geboren. En bij een kans van 1 op 10 000 kan jouw kindje nog die ene zijn die down heeft.
Daarnaast zijn er nog tal van andere erfelijke afwijkingen waar niet op getest wordt.
Het had voor ons dus geen meerwaarde en het zou me toch niet gerust stellen. Downsyndroom is niet het enige wat mis kan gaan.

Hoi,

ik denk dat je voor jezelf goed moet bedenken of de test een meerwaarde voor je zal hebben of niet en wat je bij een evt slechte uitkomst zal doen.
Ikzelf heb de test niet gedaan, ten eerste is de kans dat er iets met je baby is heel klein. Ten tweede: ik wil niet voor de keuze komen te staan om de zwangerschap af te breken of niet (vaak weet je wel dat er een afwijking is maar niet hoe ernstig die is)
Ten derde zo'n test brengt veel onzekerheden met zich mee en stress is ook slecht voor je baby. Ten vierde een kindje met het syndroom van down zou bij mij ook welkom zijn.

De enigste rede voor mij wanneer ik wel zo'n test zou laten doen is als er bekend is dat er levensbedrijgende afwijkingen in de familie voorkomen, zoal bijv Huntington of die ziekte waarbij jongetjes nog niet eens hun tiende verjaardag kunnen meemaken (weet ff niet hoe die afwijking heet). Zolang dit niet het geval is kies ik liever voor een 'onbezorgde' zwangerschap en neem alles zoals het komt en wanneer het komt (maar dat heeft misschien ook wel een beetje met mijn levens filosofie te maken).

Suc6 met jouw keuze en een goede zwangerschap gewenst!
Liefs Nika

Hi Sam,

Ik hoor niet op dit forum thuis, want ik ben inmiddels al mama, maar ik leef toch met jullie mee.

Wij hebben de test niet laten doen.
De combinatietest is alleen maar een kansberekening. Hoe groot is de kans dat je een kindje krijgt met een afwijking (weet niet meer of het alleen voor downsyndroom is). Ik was 34 en de waarde zou boven of onder de 250 liggen. Op mijn leeftijd is de kans 1 op 250 dat er een kindje met down geboren zou worden. Het nadeel is dat je het nooit zeker weet, dan moet je en vruchtwaterpunctie laten doen. De kans is dan 1 op 100 dat je een miskraam krijgt. Die twee berekeningen naast elkaar gelegd, hebben wij besloten het niet te doen. Daarnaast ben ik panisch voor prikken en pijn dus de keuze was simpel.

De keuze is geheel aan jou, maar weet dat de test alleen een kansberekening is. Als de uitslag slecht zou zijn, zit je compleet in de stress en dat is ook niet goed voor je kindje. Dan moet je nog een punctie laten doen met de kans op een miskraam... Al met al voor ons dus de keuze om het niet te doen.

Heel veel succes met je beslissing.

Groetjes Tamara.
Mama van Cas
16-04-2007

Terug
Bovenaan