donorregistratie

Na mijn auto-ongeluk in 1998 heb ik mij direct laten registreren. Eerst maar met bepaalde organen maar later heb ik dit weer herzien en heb ik aangegeven dat ik mijn buitenkant intact wil houden.   Met de rest van mijn organen mogen ze alles doen. Ik ben mijn heel bewust geworden hoe kort het leven kan zijn en hoe belangrijk het is dat mocht ik komen te overlijden er iemand anders langer kan genieten van het leven doormiddel van mijn orgaan donatie.

Groetjes Jolanda

Ik sta geregisteerd als dat ik mijn organen niet wil afgeven na mijn dood. Maar dat is een hele hypocriete keuze want waarschijnlijk zal ik wel organen accepteren als ik ze nodig heb. Ik zit er dus steeds vaker over te denken om wel mijn organen af te staan. Maar het is niet 'dringend' genoeg om het te laten wijzigen. Maar ik vind het wel wat ver gaan om te zeggen dat mensen die geregistreerd zijn automatisch voorrang hebben. Dat kan mijns inziens alleen als iedereen op regelmatige tijdstippen voor de keuze wordt gesteld wel of geen donor, bijv bij verlengen paspoort, rijbewijs etc. Want alleen als mensen er regelmatig mee bezig zijn zullen ze een bewuste keuze maken.

Annemieke

Allereerst, ik heb de hypocriete keuze gemaakt om mijn nabestaanden te laten beslissen. Deze weten dat ik wel organen wil afstaan en eigenlijk niet echt met beperkingen, echter.... ik heb er wel moeite mee dat een roker of alcoholist oid mijn goed bewaarde organen ontvangt.

Korting op zorgverzekeringen etc...tja, even over nadenken, ik kan het er niet mee eens zijn. Als het vanuit je geloof niet mag (ik ben zelf zonder specifiek geloof), dan vind ik niet dat ze je op deze manier mogen dwingen. Daarbij ga ik er echter wel vanuit dat als jou wat overkomt, jijzelf ook geen orgaan van een ander accepteerd.

Als het ooit zover komt dat ik (of een van mijn geliefden) in de positie komt dat hij/zij een orgaan nodig heeft, dan hoop ik dat er iets beschikbaar is.

Bloed doneren, tja... ja dat zou ik ook moeten doen..., maar ik ben verschrikkelijk bang voor naalden en ga dus onderuit. Dus voorlopig nog niet. Het vreemde is, dan ik laatst hoorde dat een kindje van een kennis van mij beenmerg nodig had, tja, dan heb ik toch zoiets van... waar kan ik me laten testen?? Dat had ik wel laten doen als dat mogelijk was....maar waarom niet voor een vreemd kindje? geeeen idee.

Er zit nog een groot gat tussen weten wat goed is en het goede doen.

ledereen moet vrij zijn in zijn of haar keuze en de reden waarom. Het is niet allemaal zwart wit.

liefs

Esther

Ik heb dus daarnet, nav een reclame, zitten kijken op de site van het donorregister.
Ik blijf maar twijfelen tussen wel en mijn nabestaande laten kiezen... En waarom?

Als ik naar mezelf kijk en mijn vader of moeder overlijd, mijn vader en moeder zijn mn alles echt waar. Ik vind het zowiezo moeilijk hier nu over na te denken, maar ik weet niet hoe ik me zou voelen en kan het me niet voorstellen, dat ze helemaal  'leeg geplukt' zouden worden.    

Zo dus ook met mijzelf, zelf denk ik als ik er iemand mee kan helpen, waarom niet ik heb er niets meer aan. Maar  ja hoe zou Yoëll er tegenover staan als zijn moeder 'leeg geplukt' wordt.  
Pffff ik kan hier nog heel lang over piekeren en verzinnen.  
Ik vind in ieder geval  nu al zeggen geen  donor te willen  zijn, niet mijn ding. Maar ik blijf dus tussen wel, maar dan niet alles (oa mn buitenkantje, alhoewel mn voetzolen niet te zien zullen zijn) en over laten aan mn nabestaande twijfelen.

Binnenkort eens met Bert erover piekeren, wie weet trekt hij me een kantje op

Leuk onderwerp trouwens! Nou ja leuk...... je snapt wat ik bedoel  

Ja maar dat stukje van mij leeft door in een ander mens. Als ik zoals hierboven het stukje over je hart zie.... Hoe leeft die door, met de liefde voor al mijn dierbare....
Of komen daar de dierbare van die persoon dan in.
Volgens mij denk ik gewoon veel en veel te ver door

Ik sta ook als donor geregistreerd sinds mijn 18e. Ik weet zeker dat als donoren korting krijgen op de premie ziektekosten, dat er dan meteen heel veel donoren bijkomen.

Ook ik heb aangegeven dat ze van mijn ogen af moeten blijven, raar misschien, maar ook met de reden dat ik daar alles mee heb gezien. Mijn man wil juist zijn ogen doneren aan de wetenschap. Hij heeft een aangeboren oogziekte en roept: misschien kan ik zo anderen met deze oogziekte helpen. Daar is natuurlijk ook weer wat voor te zeggen.

Als mensen uit geloofsovertuiging niet als donor geregistreerd staan, dan lijkt mij dat ze uit geloofsovertuiging ook geen orgaan mogen accepteren. Doen ze dat wel,  dat vind ik hypocriet.

Groetjes,
mv Tijs

Ik laat de nabestaanden kiezen. Enerzijds ben ik wel voor, maar mijn nabestaanden moeten met het idee leven. Aan de andere kant twijfel ik wel eens. Voor mijn gevoel is er meer dan het heden en nu. En we kunnen wel zeggen we hebben het niet meer nodig, maar wie zegt mij niet welke littekens het achterlaat op de ziel. Ik ben er wat dat betreft nog niet uit. Ik ben dus niet voor én niet tegen. Ik weet het gewoon niet.

Overigens kan ik slecht tegen opmerkingen die je tijdens diverse campagnes hoort over dat er mensen overlijden doordat mensen zich niet registreren als donor. Dat vind ik pertinent niet. Mensen overlijden aan hun ziekten en niet omdat ik niet aangeef dat ik mijn donoren wil afstaan. Ik moet er namelijk eerst zelf nog voor doodgaan voordat ik donor kan zijn.

Maar op zich is het wel goed om dit punt weer eens op de agenda te zetten. Ik ga toch maar weer eens nadenken over het hoe en wat, en het met mijn naatsen bespreken.

Miep

Miep

Terug
Bovenaan