Door borstvoeding wil hij geen flesvoeding/pap o.i.d.

Ik ben op zoek naar ervaringen van moeders die naast borstvoeding flesvoeding geven.
Mijn zoon weigert alles waar flesvoeding in zit. Zelfs als ik borstvoeding mix met flesvoeding wil hij het niet.
Hij is 6 maanden en slaapt nog niet door. Hij ligt om 20.00-21.00 uur al te slapen en  komt dan om 3.00 uur en om 6.00 uur...
Als ik hem nog een voeding geef rond 22.00 komt hij om 4.00 uur en om 7.00 uur.

Met het CB had ik vorige maand al afgesproken een flesvoeding te geven voordat hij gaat slapen, maar helaas... hij weigert, gaat huilen en raakt helemaal van de rel als we proberen vol te houden. Geen succes dus.

Ook borstvoeding met Nutrix rijstebloem erdoor is geen succes. Hebben we ook al geprobeerd.

Hoe reageren andere kindjes op die bijvoeding? Hoe lang hebben die moeders erover gedaan om hun kind eraan te laten wennen?
Overstappen op een ander merk flesvoeding, is dat nog een idee?  
Ik heb zelf die flesvoeding geproefd (mét en zonder Nutrix), maar het smaakt ook helemaal nergens naar (in tegenstelling tot borstvoeding). Kan goed begrijpen dat hij dat niet wil.

Fruitje en groente eet hij weer wel, maar dat heeft geen enkel effect op zijn slaapgedrag.

Ben benieuwd naar jullie verhalen.

Wendela
 
Hoi Wendela,
Hier sliepen ze ook pas erg laat door (8 en 9 maanden!). Het CB zei dat ook, probeer maar eens een flesje ofzo..(Ik gaf ook BV) Dat wilden ze allebei niet, maar eigenlijk had ik ook niet het idee dat ze honger hadden. Volgens mij vonden ze het wel gezellig en lekker, een knuffeltje en een slokje van mama. Toen ben ik het 'snachts gaan afbouwen, dus geen slokjes meer, wel een knuffeltje.
Maar goed, misschien heeft jouw zoontje wel honger, dat weet ik natuurlijk niet.
Mijn zoontje is trouwens gek op het pyamapapje van Nestle (dat is wat dikker en is lekker zoet), misschien vindt hij dit wel lekker?
Hij dronk dat ook niet gelijk uit een flesje hoor! Ik weet nog dat ik dat aan hem gaf, hij werd boos!!!! Daarna maar weer een slokje bij mij en toen keek hij me aan en ging toch lachen..... (hij was toen 11 maanden).
Groetjes Anne.
 
Hoi Wendela,

Ik geef mijn dochter (10 1/2 mnd) geen fles voeding maar wij hebben wel geprobeerd om rijstebloem door de borstvoeding te doen zodat ze evt. door zou slapen echter weigert ze die fles dan. Alleen bv in de fles drinkt ze zo op. Ze slaapt nu nog steeds niet door. we zijn de voedingen na 19.00 uur nu wel aan het afbouwen (1 voor 1) zijn we net mee begonnen dus of het gaat werken weet ik nog niet maar wij halen haar nu wel even uit bed blijven op haar kamer en knuffelen haar even dan leggen we haar weer terug ze gaat dan slapen. De voeding is dus eigenlijk niet meer nodig ze komt nu wel wat vroeger 's nachts maar dat is de volgende voeding die aangepakt gaat worden. Ik heb mij er inmiddels wel bij neergelegd dat ze ';s nachts nog een aantal keer komt voor een voeding, leuk vind ik het niet, brrrr koud enzo maar ga er wel veel ontspannender mee om, met het idee het komt wel goed.

Ik vind het een raar advies van het cb om dan maar kv te gaan geven alsof ze daar beter op slapen. Het is vaak ook een honger naar mama (papa).
Maar ja als je toch kv wilt gaan geven:
Om je kindje aan kv te laten wennen kun je het eerst gaan mengen met bv. Eerst meer bv dan kv en dan de hoeveelheid kv steeds verhogen. Misschien dat ze dan wel de kv wil drinken.

Renée
 
Als ik het zo lees, gaat het slapen 's nachts toch hardstikke goed?! Eén keer wakker worden voor een voeding is voor een baby van 6 maanden echt  niet vreemd.

Mijn zoontje lust ook geen kv, dat vindt hij heeeeeeel erg vies. Als je het voor zijn neusje houdt, gaat hij hysterisch huilen. En welbeschouwd is kv natuurlijk ook veel minder lekker dan mm.

Kijk, moedermelk is licht verteerbaar, kv is heel zwaar verteerbaar. Dus de enige reden dat een kindje door zou slapen op een flesje kv is dat het zo zwaar op de maag ligt, dat het uren duurt voordat het weg is. Zelf vind ik dat niet de beste methode om mijn kindje door te laten slapen, en ik vind het dan ook niet zo'n goed advies van het cb.

Je zult zien dat je kindje op een gegeven moment vanzelf wel gaat doorslapen. Maak tot die tijd de nachtvoedingen zo makkelijk mogelijk. Als je wil, heb ik nog wel wat tips hoe je het jezelf zo makkelijk mogelijk kan maken.

Groetjes,
Helena
 
Hoi Helena,

Alle tips zijn welkom.
Ik heb het ook geaccepteerd dat hij 's nachts komt. Hij sliep vrij snel door, maar dat is sinds 2 maanden weer anders... helaas. Het begint bij accepteren denk ik zelf. Ik verwacht(te) te veel van mijn mannetje.
Ach, en het is een kleine moeite. Ik leg hem net zo makkelijk aan en leg hem daarna weer in zijn bedje.
Maar ergens doet het toch een beetje 'pijn' als je andere moeders hoort over hoe goed hun kind al doorslaapt. Die krijgen overigens wel allemaal flesvoeding.
Door slaaptekort zie je de dingen af en toe niet meer zo helder.

Maar ik kijk uit naar je tips.

Groetjes, Wendela

 
Hoi Wendela,
Mijn drie kinderen zijn geen van allen vrijwillig 's nachts gaan doorslapen.Wat wij op een gegeven moment wel hebben gedaan is de ''kraan''s nachts dichtdraaien. Mijn jongste (9 maanden) krijgt nu nog om 23.00 1 borst en daar moet ze het maar mee uitzingen tot 06.00; het is maar 7 uurtjes, niet lang, maar als ze tussendoor wakker is, krijgt ze een aai over haar bol en haar knuffeldoek. Huilt ze, dan is het jammer. In het begin werkte Jasmijntje natuurlijk niet mee aan dit programma, maar na een nacht of drie werd het stukken beter. En bij haar twee voorgangers ging het net zo.
Wat ook helpt is als je baby een eigen kamertje heeft; als de wieg namelijk naast je bed staat, kun je je kindje moeilijk kwalijk nemen dat het nachts bij het wakker worden denkt "ik ruik iets lekkers".
Ook is het heel normaal dat een babyjte in die lange nacht heel eventjes wakker wordt--dat gebeurt ons ook wel--alleen hoeven ze dan niet meteen ook te drinken.
Of ze beter doorslapen na een flesvoeding om 23.00 uur, kan ik je niet vertellen.
Succes,
Michelle.
 
Het gaat het best als de voedingen niet te lang duren en als jij zelf weer snel in slaap valt.
Voor dat laatste krijg je hulp van  moeder natuur: tijdens het borstvoeden maakt je lichaam een hormoon aan waar je lekker sloom van wordt. Maak hier gebruik van door na de voeding niet allemaal dingen te doen. Ik ga bijv. voor het voeden naar de wc, zodat ik na het voeden gelijk verder kan slapen.
Ook slaapt mijn zoontje bij ons in bed, dus ik hoef hem niet naar zijn bedje terug te brengen. Als je dat niet fijn vindt, kun je  ook je man je kindje terug laten brengen of het bedje op jullie kamer zetten, dan hoef je in ieder geval niet ver ;-) .

Laat je kindje niet te lang drinken, dan kan je snel weer slapen: de tsr wegdrinken aan de ene kant, dan aan de andere kant en dan weer slapen. Natuurlijk niet zo kort dat hij er niet genoeg aan heeft en nog steeds niet wil slapen, dus experimenteer hier wat in.

Kijk niet op de klok als je wakker wordt, daar word je alleen maar nerveus van en het helpt niets. Ook kun je beter de voedingen niet tellen, ook dat helpt niets. Laatst heeft Berend een nacht doorgeslapen en 's ochtends moest ik echt even hard nadenken of ik nou wel of niet gevoed had, ik wist het echt niet, het gaat altijd zo vanzelf.

Sinds ik bovenstaande doe, ga ik er zo ontspannen mee om, dat ik vaak tijdens het voeden al in slaap val. Dan word ik veel later wakker met een baby die nog steeds ligt te sabbelen!

Belangrijk om te weten: als je langer bv wil blijven geven, zijn nachtvoedingen heel goed. Door de nachtvoedingen blijft je productie namelijk beter op peil. Je moet maar zo denken: Al die moeders met kindjes die doorslapen lachen nu, maar als zij in een mega-productiedip zitten en om de twee uur moeten aanleggen,  ze er niet meer tegenaan kunnen kolven en de borstvoeding ten einde loopt,  kun jij tevreden zijn met jezelf  en je nachtvoedingen (het is natuurlijk heel sneu voor die productie-dippende-vrouwen, maar je begrijpt vast wat ik bedoel).

En wat mij ook wat troost gaf: denk maar eens aan al die andere moeders die ook vannacht hun baby aan het voeden zijn: je bent niet alleen!
Probeer ervan te genieten, ze zijn maar zo kort zo klein. En zo'n klein lief mannetje dat midden in de nacht lekker warm tegen je aan ligt... Ik denk dat je aan die momenten met weemoed zal terugdenken als hij zich als puber rot schaamt voor zijn 'maffe moeder' :) .

Als je het nachtvoeden echt zat bent, zijn er heel baby-vriendelijke manieren om het je baby, zonder dat er huilen aan te pas komt, af kunt leren. Lees hiervoor het boek van Elizabeth Pantley eens. Het heet The no-cry sleep solution. Op deze website kun je er meer over lezen: pantley.com/elizabeth/content/excerpts

Helpt dit?

Groetjes,
Helena
 
Terug
Bovenaan