doorslaaptraining

Het is zover...we hebben onze eerste nacht slaaptraining erop zitten. Onze zoon van 6 maanden kwam al 3 weken iedere nacht een paar keer en dan krijste hij de hele boel bij elkaar. Op aanraden van het consulatieburo hebben we 'm er vannacht niet uitgehaald, alleen elke paar minuten een aai over z'n bolletje met de mededeling dat we 's nachts slapen... WAT IS DAT MOEILIJK! Hartverscheurend huilen van 10 voor 11 tot 12, van half 2 tot kwart voor 2 en van 3 tot 4 uur, maar we hebben standgehouden! Hij moet ons wel verre van lief vinden momenteel :-((
Nu denken we meteen van de gelegenheid gebruik te maken om 'm van z'n speen af te krijgen....is dat slim of juist niet? Ook daarvoor moeten we al maanden ons bed uit namelijk.
En weet iemand of je 'm dan overdag ook een bepaalde tijd moeten laten liggen of dat ie er dan wel uit mag omdat het dan dag is??
Op naar nacht 2 (kan dit een week duren ofzo??)

Groetjes,
Janne
 
Ik moet eerlijk zeggen dat ik hier geen ervaring mee heb, maar ik vraag me af of je die speen afwennen er nu meteen bij moet doen. Is dat niet een beetje veel van het goede als je ook al aan het wennen bent met doorslapen?
 
Hoi Janne,

Ik heb dit ook met mijn zoontje moeten doen. Het is inderdaad hartverscheurend en een bijna onmogelijke taak. Mijn zoontje spuugde zelfs van boosheid, zelf dat kan er bij komen. Als ik jou was zou ik nu niet zijn speentje weg halen, want dat is op zo'n moment toch een soort troost voor hem. Als hij overdag moe is en je vind dat hij moet slapen dan moet je hem ook dan laten huilen en zeggen tegen hem dat het nu tijd is om te slapen omdat hij moe is. Hij moet leren dat als hij in bedje word gelegd dat hij dan moet slapen en dat jij dan heus nog wel terug komt. Het probleem kan eerst nog verergeren, maar na 2 weken moet hij het toch ongeveer weten en zal je merken dat het een stuk beter gaat en dat je zoontje zich een stuk vrolijker gaat gedragen. Je ziet dan duidelijk dat hij beter in zijn velletje zit. Het is moeilijk maar bedenk je steeds dat het voor zijn eigen bestwil is en dat er straks een goed resultaat te zien zal zijn.
Succes

Groetjes Wendy
 
Goed hoor de eerste nacht! Volhouden! wij hebben het ook gedaan.
Onze zoon is nu ook 6 maanden.
Het ligt aan het temparament hoe lang ze het volhouden en wanneer ze aan de nieuwe situatie gewent zijn.
Ik ben er nu wel achter dat kindjes graag willen weten waar ze aan toe zijn en blij om geleid te worden en blij met grenzen zijn(zijn ze een stuk rustiger, minder paniek).
als ze er gewoon maar worden uit gehaald s'nachts wanneer ze maar wakker worden dan hebben ze helemaal geen richtlijnen en wordt het een chaos.

Dus wij hebben het ook zo aangepakt,

het begin: s'nachts als hij huilde en ook heel erg krijste (als hij zijn zin niet kreeg, ik hoefde me maar om te draaien )
Ben ik naar hem toe gegaan en het kort gehouden en hem over de rug geaaid tot hij gekalmeerd was, ik heb zo min mogelijk tegen hem gepraat, en consequent tegen hem gezegd, op een zelfverzekerde rustige toon: “je moet nu lekker gaan slapen. ” en een aai over de bol en dan weggaan als hij gekalmeerd was. Daarna als hij weer huilde ben ik er nog 1 keer heengegaan. Het klinkt erg hard maar heb hem daarna laten door huilen. Maar jouw manier lijkt me ook erg goed. Maar wel vermoeiend, hij heeft toen de eerste nacht af en aan 1,5 uur gehuild, gejengeld. 2e nacht half uur. Enz.
Dat heeft hij 3 dagen volgehouden en ik twijfelde alweer aan mijn methode en zou het toen die avond anders doen,dus niet laten huilen en een half uur tussen bezoekjes doen als hij huilde. Maar hij wist denk ik toen al wat de bedoeling was want na mijn 2e bezoekje sliep hij voortreffelijk door.
Dus je moet echt consequent zijn en je methode blijven doen, want dan weet hij ook wat er van hem verwacht wordt.
Nu als hij s ’nachts wakker wordt dan laat ik hem gelijk een half uur huilen, behalve als het hysterisch is dan kom bijna ik meteen. Ik wacht altijd eerst even af als hij zelf ook weer inslaap valt. want ik vind het belangrijk dat hij zelf weer inslaap kan en leert komen, En na dat half uur zeg ik weer die ene zin en dan weet hij gelijk dat hij moet slapen. En eigenlijk slaapt hij nu gewoon door.
De speen zou ik ook maar 1 keer aan bieden, het went er vanzelf aan. Maar je moet doen wat voor jou het beste aan voelt, en wat jij kan volhouden.
ik was misschien wat radicaal erin maar ik was teneinde raad, ontzettend moe. Dus heb ik voor mezelf die half uur afgesproken.
En overdag haal ik hem er uit als hij wakker is , goed wakker is, want hij slaapt ook wel weer in nadat hij wakker wordt.
Veel succes meid!!
 
Goed hoor de eerste nacht! Volhouden! wij hebben het ook gedaan.
Onze zoon is nu ook 6 maanden.
Het ligt aan het temparament hoe lang ze het volhouden en wanneer ze aan de nieuwe situatie gewent zijn.
Ik ben er nu wel achter dat kindjes graag willen weten waar ze aan toe zijn en blij om geleid te worden en blij met grenzen zijn(zijn ze een stuk rustiger, minder paniek).
als ze er gewoon maar worden uit gehaald s'nachts wanneer ze maar wakker worden dan hebben ze helemaal geen richtlijnen en wordt het een chaos.

Dus wij hebben het ook zo aangepakt,

het begin: s'nachts als hij huilde en ook heel erg krijste (als hij zijn zin niet kreeg, ik hoefde me maar om te draaien )
Ben ik naar hem toe gegaan en het kort gehouden en hem over de rug geaaid tot hij gekalmeerd was, ik heb zo min mogelijk tegen hem gepraat, en consequent tegen hem gezegd, op een zelfverzekerde rustige toon: “je moet nu lekker gaan slapen. ” en een aai over de bol en dan weggaan als hij gekalmeerd was. Daarna als hij weer huilde ben ik er nog 1 keer heengegaan. Het klinkt erg hard maar heb hem daarna laten door huilen. Maar jouw manier lijkt me ook erg goed. Maar wel vermoeiend, hij heeft toen de eerste nacht af en aan 1,5 uur gehuild, gejengeld. 2e nacht half uur. Enz.
Dat heeft hij 3 dagen volgehouden en ik twijfelde alweer aan mijn methode en zou het toen die avond anders doen,dus niet laten huilen en een half uur tussen bezoekjes doen als hij huilde. Maar hij wist denk ik toen al wat de bedoeling was want na mijn 2e bezoekje sliep hij voortreffelijk door.
Dus je moet echt consequent zijn en je methode blijven doen, want dan weet hij ook wat er van hem verwacht wordt.
Nu als hij s ’nachts wakker wordt dan laat ik hem gelijk een half uur huilen, behalve als het hysterisch is dan kom bijna ik meteen. Ik wacht altijd eerst even af als hij zelf ook weer inslaap valt. want ik vind het belangrijk dat hij zelf weer inslaap kan en leert komen, En na dat half uur zeg ik weer die ene zin en dan weet hij gelijk dat hij moet slapen. En eigenlijk slaapt hij nu gewoon door.
De speen zou ik ook maar 1 keer aan bieden, het went er vanzelf aan. Maar je moet doen wat voor jou het beste aan voelt, en wat jij kan volhouden.
ik was misschien wat radicaal erin maar ik was teneinde raad, ontzettend moe. Dus heb ik voor mezelf die half uur afgesproken.
En overdag haal ik hem er uit als hij wakker is , goed wakker is, want hij slaapt ook wel weer in nadat hij wakker wordt.
Veel succes meid!!
 
Bedankt voor jullie reacties!
Nacht 2 zit er ondertussen op en ons mannetje is maar 1 keer geweest! Om half 4 begon hij te brabbelen, om kwart voor 4 te brullen en nadat m'n man en ik elk 1 keertje bij 'm waren geweest is hij om 4 uur in slaap gevallen tot kwart over 7. 'k Ben zelf van de weeromstuit nog wel 6 keer wakker geweest, maar 't is ook zo anders!! Ik denk niet dat we 't al gewonnen hebben (1 zwaluw maakt nog geen zomer, toch?!), maar het ziet er veelbelovend uit, zeker ook omdat hij vanmiddag zowaar ook weer een tukkie heeft gedaan. En dit alles zonder speen...dus het ziet ernaar uit dat ook dat wellicht gaat lukken!

Groetjes,
Janne
 
ik zou niet gelijk zijn speentje afleren. Dat speentje is toch een soort troost voor hem. Zolang hij 's nachts het speentje heeft is dat toch niet zo erg. Heel veel succes verder.
 
hoi ik heb it ook gehad .ik moest hem inbakeren .ik dacht als hij dan toch moet huilen dan ook gelijk zijn speen weg. het voordeel daarvan vond ik dat als hij uit bed was ,hij niet de heletijd om zijn speen zemelden. ik heb wel het ritme eten spelen slapen aangenomen . in het begin moest ik hem dus iets vaker voeden maar nu hij het gewent is weet hij dat als hij gaat jammeren ,hij naar bed gaat. hij valt nu ook meteen in slaap. als ik dat niet doe merk ik dat hij moeilijker in slaap valt.hij mist het ritme dan .
 
Terug
Bovenaan