doorslapen bij borstvoeding

Hoi hoi,

Ik geef nu 4 weken borstvoeding aan onze zoon, maar ik vind met name het niet lekker kunnen slapen een probleem. Onze Cas komt om de drie uur voor voeding, dit gaat ook zo door in de nacht. Vandaag was ik op het consulatiebureau en die arts zei simpelweg: dat hoort er bij, je moet het maar voor lief nemen.

Nou, dat kan ik dus niet! Emotioneel ga ik hier aan onderdoor. Ik heb gewoon rust nodig. Overdag rust ik ook wel, maar met langer dan 2 uur slaap per keer red ik het niet. Emotioneel gezien sta ik op het moment niet sterk omdat mijn vader ernstig ziek is en hij op dit moment er slecht aan toe is. Ik mag vanwege de keizersnede ook nog eens niet autorijden dus ik kan mijn ouders ook niet gaan opzoeken op momenten dat ze me nodig hebben. Alles bij elkaar ga ik dit niet lang volhouden.

Maar goed, mijn vraag is: hoe lang duurde het bij jullie voordat jullie kindje langere nachten maakten en bijv. naar 5 of 6 voedingen per dag gingen? En die vraag stel ik alleen maar aan de borstvoedings-moeders omdat ik weet dat kunstvoeding-kindjes eerder de nachten doorhalen. Die zitten met 1 maand al op vijf voedingen per dag.

Voor mij is het probleem echt zo erg, dat ik dus overweeg om op (gedeeltelijke) kunstvoeding over te gaan. De papa wil ik zeker door de week niet met de nachtelijke voedingen belasten omdat hij moet werken en van 7 tot 7 vaak van huis is. Hij maakt lange dagen. In het weekend geeft hij de fles (met afgekolfde melk uiteraard).

Gr. Tamara.

Hey hoi,
Ik herken je verhaal!de nachten vond ik ook een drama. En die kleine vent van mij sliep overdag ook niet goed, dus ook echt bekaf!
Ik heb 10 weken BV gegeven. Bij mij werd mijn moeder ernstig ziek en ze was er echt heel erg aan toe. Ik woon 200km bij haar vandaan. STRESS! Dus baby in de auto en gaan met die banaan. (toen was Daan 5 weken) Door de stress werd de kwaliteit van mijn melk slecht (wist niet dat het kon, maar CB zei dat) Daardoor had Daan niet genoeg meer en wilde om de 2,5u voeding. En ja, het CB zei bij mij ook wel zoiets als: je hebt zelf gekozen voor BV, dit hoort erbij. Ik zat er echt helemaal doorheen! Omdat ik merkte dat ik echt op mijn tenen liep, heb ik besloten om af te bouwen met BV. (ook omdat Daan niet genoeg voedingstoffen binnen kreeg)Dit vond ik heel erg, maar Daan heeft meer aan een moeder die fit is als een moeder die echt aan het eind van haar kunnen loopt. Het afbouwen ging heel snel en Daan knapte op van de fles voedingen. Omdat je zelf dan ook iets meer aan je rust toe komt (en je krijgt weer meer energie omdat je geen BV meer geeft) knapte ik ook op. Ik zag het allemaal weer zitten. Achteraf denk ik zelfs dat ik tegen een depressie aan heb gezeten. Ik ben normaal echt een posotief mens, maar het lampje ging heel langzaam uit.
Wat ik met dit verhaal wil zeggen:geef niet ten koste van alles BV. Als je het niet aan kan, dan niet meer doen! Ik kan het nu makkelijk zeggen, Daan is nu bijna 6 maanden. Maar achteraf had ik eerder moeten stoppen met BV. Ik heb echt gehuild, toen hij niet meer aan de borst wilde, vond ik zo erg! Probeer te denken aan jezelf, jij bent moeder en alles in je lijf schreeuwd dat je door moet gaan. Ik weet het...
Kijk maar wat je doet met mijn ervaringen. Ik hoop echt dat het opknapt voor je.
Succes!
X Anita

Hallo Tamara,

Mijn dochter is nu bijna 8 maanden en slaapt ook nog niet door, dus ik weet waar je over praat. Zelf geef ik ook nog grotendeels BV, maar ik heb inmiddels wel gehoord dat het niet altijd uit hoeft te maken of je de borst of de fles geeft. Eén leuk iets om naar uit te kijken: De meeste kinderen gaan voor ze 3 maanden zijn doorslapen. Ik heb dan net pech, mar er zijn ook flessemoeders met dit probleem. Als je er echt last van krijgt of het idee hebt dat je niet genoeg meer hebt zou ik toch naar het consultatiebureau gaan, ook zou je kunnen proberen om een paar dagen de laatste voeding te vervangen door een papfles (met nutrix vanillesmaak heb ik zelf gedaan) als je die voeding dan zelf afkolft kan je altijd nog weer terugvallen op je borstvoeding. Ik moet nl wel eerlijk zeggen dat ik blij ben dat ik haar 's nachts bij me ik bed kan leggen om te drinken en niet nog helemaal een fles hoef te maken met mijn slaapdronken koppie.

Verder kan ik je alleen maar succes wensen, ik denk dat je er gewoon even door moet. Probeer eventueel overdag als je kleine slaapt ook wat slaap te pakken, of ga er af en toe eens extra op tijd in. Mijn ervaring is dat je het doorslapen niet af kan dwingen, maar je kan zelf wel af en toe wat extra slapen.

groetjes Mama van Marieke

het spijt me het te moeten melden maar het hoort er echt bij.
Ik snap heel goed dat je in een moeilijke tijd zit vanwege je vader, maar overgaan op de fles geeft echt geen oplossing hoor.
Ik geef zelf al 12 maanden de borst aan mijn zoontje, hij sliep met een week of 8 a 9 de hele nacht door (mijn dochtertje van 2,5 kwam 5 maanden de nachten) maar na een maand of 3 werd ook hij weer zo nu en dan 's nachts wakker.
Als je echt denkt dat het een oplossing zou zijn kun je eens proberen na de avondvoeding een beetje flesvoeding te geven, wie weet slaapt hij dan langer door en kan jij ook wat langer slapen.
Maar het is geen garantie hoor ik heb het allemaal geprobeerd en zelfs als mijn zoontje nog na de borst 50 ml fles dronk, toch kwam ie dan 's nachts nog een keer.
En 4 weken is ook wel erg jong hoor om de hele nacht door te slapen.
Probeer zo veel mogelijk te rusten overdag, ga na de late voeding meteen zelf ook je bed in en neem de tijd om uit te rusten, je bent nog steeds kraamvrouw hoor.
En wat het autorijden betreft, ik ben van mijn zoontje ook via de keizersnede bevallen en ik reed na een week of 4 wel weer auto hoor, je moet gewoon kijken hoe je je voelt en of je wond goed genezen is.
gewoon lekker een dagje naar je ouders toe gaan, zal je alleen maar meer ontspannen ondanks de vervelende situatie.
Succes en sterkte met alles

Mijn dochtertje is volgende week 7 maanden en krijgt nu nog 3 keer BV op een dag van mij. Verder eet ze brood of bambix, fruit en een warme maaltijd.
Toen ze 3 maanden was sliep ze ineens door, toen kreeg ze de laatste voeding om 23:00. Na een maand hebben we die ook gestopt omdat ze al zo vast sliep. Sinds die tijd slaapt ze van 20:00 tot 08:00.
Zelf ben ik geen voorstander van FV, je kunt ook proberen om tot de 4 maanden alleen BV te geven en dan beginnen met bijvoeden. Mijn dochtertje was daar erg blij mee en had dan minder snel weer trek.
Al met al een lastige keuze.

Mijn dochter ging doorslapen met zo'n 4 weken (ze kreeg toen 6 voedingen). Heerlijk, maar met 4 maanden was het ineens weer over. Ze is nu bijna 6 maanden en doorslapen doet ze nog steeds niet (na wekenlang weer op 7/8 voedingen te hebben gezeten, zitten we nu wel weer op 6 meestal). Terwijl ze het dus wel al een hele tijd heeft gedaan...
De afgelopen nachten waren een ramp (volgens mij wilde ze zo'n beetje elk uur drinken!, ik denk dat ze weer aan het regelen is en hoop dus maar dat het snel over is), ik laat haar in zo'n geval maar naast me liggen in bed. Wel veilig hoor, maar dit geeft mij wel meer rust. Als ze dan wil drinken hoef ik alleen maar een stukje op te schuiven en ze kan drinken.
Er zijn ook speciale bedjes die je tegen je eigen bed aan kunt schuiven, een co-sleeper heet zo'n ding geloof ik. Misschien een idee?

Naar wat ik heb begrepen van anderen is flesvoeding echt niet de oplossing. Ook dan kunnen de nachten net zo zijn als met borstvoeding. En dan is borstvoeding een stuk makkelijker want dat is al klaar en op temperatuur.

Karin, mama van Hannah (20-11-2006)

Hoi,

Mijn kindje is nu 11 weken. Na 4 weken sliep ie redelijk lekker door, maar sinds 3 weken meld hij zich standaard weer. Je kindje heeft die voeding gewoon nodig.
Het is allemaal heel vervelend, maar je moet er echt door heen... Je krijgt er een hele hoop moois voor terug.

En niet gelijk als het even tegen zit, aan de fles gaan denken...
Wat dames uit mijn zwangerschapsbegeleiding en nagym groepje ook doen, is de laatste voeding vervangen door fles. Maar ik wil daar zelf niets van weten, mijn kindje krijgt sowiezo de eerste 6 maanden borstvoeding.. behalve als mijn borstvoeding gaat terug lopen. Maar anders echt niet... dan maar 2x er uit 's nachts.
Ik werk sinds 2 weken ook weer, en het is echt wel zwaar... maar niemand heeft ook beweerd dat een kindje hebben niet zwaar is. (vooral de eerste maanden)

Maar je moet natuurlijk doen, waar jij je goed bij voeld.
Ik zelf hecht veel waarde aan borstvoeding.

Nancy

Bedankt voor jullie reacties!
Ik geef ook niet zomaar op, weet wel dat bv beter is dan kv (hoewel de kv-moeders daar anders over denken). Maar ik ben al niet voor 100% met bv begonnen, deed het omdat mijn man het graag wilde en ik het beste wilde voor mijn kindje. Ik was voor deze emoties al erg bang, voor ik er aan begon, dat zal de reden zijn waarom ik het sneller op zal geven dan andere moeders die bv geven.

Gister was ik bij het cb en daar heb ik om advies gevraagd om onze zoon van 8 naar 6 voedingen te krijgen en daar zei de arts simpelweg dat ik die 8 voedingen maar moest accepteren. Dat was mijn taak, zeg maar. Nou, ik voel me niet meer de Tamara die ik voor de bevalling was, ik voel me alleen nog maar moeder. En als ik dan zo'n advies krijg, dan geef ik het helemaal snel op. Ben mezelf compleet kwijt na 4 weken.

Wat ik nu ga proberen: Meer voedingen kolven en die per fles geven. Op het cb zeiden ze dat ik misschien te veel voeding had (onze zoon geeft veel over), dus met het flesje kunnen we zien hoeveel er in gaat. Dat blijft dan nu wel even 8 flesjes per dag, maar we zullen zien hoe het gaat. Wellicht kunnen we op die manier afbouwen. Hij krijgt nu 1x per dag de fles (met afgekolfde moedermelk).

Ik ga het nog 2 weken proberen. Als ik me echt niet beter ga voelen, dan ga ik afbouwen naar kv.

Groetjes Tamara
Mama van Cas (16-04-2007)

Terug
Bovenaan