doorslapen bij borstvoeding

Hoi!

Het is idd killing!! Die van mij is bijna een half jaar nu en het chronishc slaapgebrek begint wel wat op te breken ja. Sinds een paar weken helpt mijn vriend nu ook s nachts - ook al moet hij zelf om vijf uur op - hij ziet dat   ik er ook door zit.
Ik kolf dan overdag één flesje bij elkaar en dat geeft hij dan de eerste voeding en ik doe bv de rest, scheelt al iets. (Onze zoon krijgt de laatste fles rond 8 uur - dan komt hij rond drie uur en 's ochtends rond 6, 7 uur en dan is het ook wel klaar, dan moet ik op  (Om 11 uur wakker maken maakt mijn zoon niets uit, hij komt toch wel rond 3 uur...) Wat we ook vaak deden is de nacht samen, mijn vriend en ik. Hij gaf m dan aan voor bv in bed en legde hem ook weer terug id wieg. Dan hoefde ik er niet uit, maar kon ik gewoon blijven liggen.
Zonder wat hulp ga je er echt aan onderdoor!!!! Tenminste, ik ben ook een avondmens, dus op tijd direct met hem naar bed gaan heeft geen zin, ik slaap echt niet voor 11-en! (Da's nog vroeg!)  Succes!

Groetjes Edith

Hoi Tamara,

Ik ben nieuw op dit forum, maar jouw noodkreet trof me direct.

In je eerste mailtje lees ik dat je zo graag klaar wilt staan voor anderen, anderen niet wilt belasten  en snakt naar rust omdat je uit balans bent. Het cb scheept je af met opmerkingen dat je er maar aan moet wennen.

Meiske.... Jouw wereld is een paar weken geleden op de kop gezet door de komst van je ventje. Die hormonen zijn nog niet uit je lijf dus ben je voorlopig nog lang niet de tamara van voor de bevalling. Als ik het lees, zie ik dat je zo aan het knokken bent tegen jezelf en de verwachtingen die je jezelf oplegt. Je wilt je man niet belasten met nachtvoedingen omdat hij moet werken. Maar misschien kun je toch een paar avonden afspreken dat hij jullie zoon 's nachts uit bed haalt, verschoond en bij jou legt. Hoef jij niet helemaal wakker te worden. Je legt je mannetje aan en slaapt zelf door. ALs je het eng vind dat hij bij je in bed ligt, vraag je je man om je zoon weer weg te leggen als hij klaar is. Tuurlijk hoeft het niet elke nacht, maar misschien geeft het je in je hoofd al meer rust als je kunt gaan slapen met de gedachte dat papa vannacht opstaat.   Als je man weet hoe moeilijk jij het hebt, wil hij je er toch wel mee helpen. Maar dan moet je het wel bespreken

Onze tweeling (23-1-07) sliep door met 8 weken. Haal daar vanaf dat ze 4 weken te vroeg geboren zijn. De andere kinderen sliepen met 2 en 6 weken door. Maar ik ben er van overtuigd dat het makkelijker loopt als je jezelf goed in de gaten houd. Doe eens iets leuks voor jezelf en wees niet bang om hulp te vragen.  

Je kunt het vast beter aan als je jezelf niet overvraagd. Ik hoop niet dat ik je nu helemaal in tranen heb gebracht. Zorg goed voor jezelf, dan kun je ook beter klaar staan voor diegenen die je lief hebt.

LIefs Monique
(mama van Laura, 4jr, Stephan 2jr en Romin en Marit 3 maanden)

Hallo,

Ik heb hier wel een positief verhaal over doorslapen met borstvoeding!
Mijn zoon krijgt overdag echt op aanvraag. Als hij 5x wilt drinken, drinkt hij 5x. is het een dagje 7x, krijgt hij ook 7x.
's Avonds gaat hij om 19:30 in bad en krijgt hij daarna z'n laatste voeding afgekolfde melk van mijn vriend uit een flesje, dit is meestal 200cc. We proberen hem wel wakker te houden tijdens het drinken door een keer hard te hoesten en dan gaan z'n oogjes weer open en drinkt hij door. Dit doen we tot hij minimaal 150cc op heeft. Hij slaapt dan meestal van 20:30 tot 4/5 uur 's ochtends. Dan krijgt hij een schone luier en mag hij aan de borst om vervolgens nog even tot 8:00 door te slapen!
Ik kolf af om 21:00 (soms is dat op mn werk) en om 00:30. Ik werk 3 avonden in de week van 18:00 tot 24:00 en dat gaat prima zo.
Overdag slaapt hij ook wanneer hij wilt slapen en doe hem nooit op een vaste tijd in bed.
De enige regelmaat die hij heeft is vanaf 17:00 's avonds. Als hij tevreden is, ben ik dat ook!
Mijn enige tip is: Houd je niet vast aan de maatstaven en probeer niet alles volgens het boekje te doen want elk kind is anders.
 Veel succes ermee,

Groetjes Patricia en Tom (4 mnd oud)

hallo tamara

ik vind dat jouw man best een keer snachts een flesje afgekolfde melk kan geven zodat jij eens oor kan slapen, hij zal dat natuurlijk niet leuk vinden maar je zegt zelf al dat hij zo graag wil dat je kindje de bv krijgt en als hij meehelpt hou jij het misschien langer vol.

mijn kindje heeft ongeveer 4 weken volledige borstvoeding gehad aan de borst, hij kwam ook om de twee soms drie uur, en ook snachts, ( mijn man gaf dan ons kindje aan zodat ik mijn bed niet uihoefde vooral in het begin was dit wel fijn want ik heb ook een keizersnee gehad)

ik ben toen gaan kolven ik dacht dan kan ik zien of hij wl genoeg drinkt en als ik dan een lekkere volle fles geef savonds dan zal hij wel langer door slapen , nou niet dus daar sliep hij net zo lang op.

bij een week of 6 sliep hij snacht ineens wel door ja z'n 6 uur dan he, en met 10 weken net toen ik weer moest gaan werken kwam hij dus ook weer snachts dat was gelukkig maar een paar weken en sindsdien gaat het goed.

ik moet er wel even bijvertellen dat ik nu dus wel allevoedingen kolf en hij dus 5 flessen van 22oml krijgt , hij is nu 5 ,5 maand ( hij weegt best zwaar)

om een lang verhaal nog langer te maken vind ik dat je dus de hulp van je man mag vragen al doet hij maar twee nachten in de week ofzo en 4 weken is nog erg! jong om doorteslapen het gemiddelde ligt rond de drie maanden is mij verteld.

hou vol je krijgt er ook veel voor terug

flesvoeding is wel meer gedoe jeust snachts ;-)

ik hoop dat je hier iets mee kan, groetjes kelly

Hai Tamara,

Ik heb mijn drie kinderen borstvoeding gegeven, alleen mijn middelste kreeg vanaf vier maanden kunstvoeding. Doorslapen is relatief... mijn middelste kreeg dan wel geen voeding 's nachts (want dat staat op het blik...) maar daar konden we wel meerdere keren heen voor de speen. Kortom, ook die sliep niet door.

Ja, je man werkt overdag, maar dat doe jij ook! Het leven van een moeder is niet van negen tot vijf.... maar 24 uur per dag. Ik snap dat je je man niet extra wilt belasten, maar nu belast je jezelf ontzettend! Je hebt allebei iets in te leveren als er kinderen komen.

Probeer overdag eens een paar keer te kolven om een voeding bij elkaar te sprokkelen (gaat niet gelijk goed, moet je ook leren...) en laat dan een paar avonden in de week je man de late avond voeding geven. Ga dan zelf vroeger naar bed en zorg dat je je uren slaap pakt. Maar ook voor overdag kan dit een optie zijn, als je je man echt niet wilt vragen om dit voor jou en jullie ukkie te doen. Dan zou een familielid of goede vriendin even op jouw kleintje kunnen passen en kan jij een aantal uren achter elkaar slapen.

Er zijn echt meerdere wegen die naar rome leiden.... kijk anders even op http://www.borstvoedingsforum.nl daar kan je ontzettend veel moeders vinden die borstvoeding geven en jouw gevoelens ook echt herkennen.

Ik wens je het allerbeste met je vader, het is een hele zware tijd...

Groetjes Nynke
Ervaringen delen met andere (borstvoedende) ouders doe ik op http://www.borstvoeden.net

Hoi,

Hier ook een (redelijk ;) positief verhaal over doorslapen. Mijn zoontje sliep na ongeveer 7 weken helemaal door.... om daar na 4 maanden weer mee te stoppen. Daarna sliep hij weer goed door en zo gaat dat een beetje op en af.
Mijn persoonlijke mening is dat een baby doorslaapt op het moment dat hij daar aan toe is, ongeacht borst- of flesvoeding. Mijn zoontje heeft bijna 10   maanden borstvoeding gehad en ik vond het vaak heel erg makkelijk 's nachts. Even drinken en weer doorslapen, dat gaat toch een stuk moeilijker als je flesvoeding geeft.
Wat ik heeel vaak gedaan heb, zeker de eerste maanden,  is ook gaan slapen (overdag)  als mijn zoontje sliep. Gelukkig sliep hij heel veel.
En dit klinkt misschien heel raar, maar je neerleggen bij het feit dat hij wakker wordt ' s nachts hielp mij heel erg. Al had ik dit nooit verwacht, want ik ben ook helemaal geen nachtmens en ik heb veel slaap nodig. Mijn gedachte 's nachts was dan: kom maar even drinken bij mama en daarna gaan we weer lekker slapen. Dit werkte voor mij super. Niet altijd natuurlijk maar over het algemeen wel.
Ik herken je verhaal ook wat betreft je zorgen maken om familie. Mijn vader is ook ernstig ziek en ik wilde ook veel naar mijn ouders toe om ze te ontlasten. Op een gegeven moment had ik ook het gevoel dat ik twee gezinnen aan het verzorgen was.... dat is niet de bedoeling en dat kon ik ook helemaal niet aan. Toen heb ik besloten om zo vaak als mogelijk is mijn ouders te helpen maar alleen op momenten dat ik me goed voel en ik de situatie thuis helemaal onder controle heb. Niemand heeft er iets aan als jij je niet goed voelt, je hebt ook een eigen leven. Dit klinkt misschien hard maar dit is hoe ik er over denk.
Heel veel sterkte, geniet van je kindje.

Groetjes,
Noor mv Skip

Mijn zoontje is inmiddels 5 maanden, en slaapt door, maar ik herinner me ook nog heeeel goed hoe slopend het was. Mijn zoontje ging met 13 weken doorslapen. Daarvoor kwam hij nog voor 2 nachtvoedingen. Ik zat er op een gegeven moment ook helemaal doorheen. Ik had ook nog een hoop sores erbij (nog steeds), met een vader die ernstig ziek is. Ik wilde niet overgaan op kunstvoeding, want dat hoeft namelijk niet te betekenen dat je kindje dan ineens wel gaat doorslapen, bovendien vond ik het heel belangrijk dat mijn zoontje borstvoeding kreeg. Tja, en wat is dan het alternatief??
Ik vond het heel moeilijk om hulp te vragen, vond eigenlijk dat ik het als moeder allemaal zelf wel moest kunnen. Maar, weet je, je hebt ook een partner die best eens een nachtje de zorg kan overnemen zodat jij kunt slapen. Je zult zien dat als je 1 nacht per week goed slaapt, je je echt als stukken beter gaat voelen. Wij hebben onze zoon op een gegeven moment 1 nachtje naar oma gebracht. Toen heb ik van 23.00 tot 7.00u geslapen. Wat was dat heerlijk. Ik heb nog nooit zo lekker geslapen. En verder heeft mijn vriend een aantal x in het weekend 'nachtdienst' gehad, zodat ik ook een nachtje kon slapen. Ik werd dan wel even wakker, maar het was heerlijk om er niet uit te hoeven en dan viel ik toch vrij snel weer in slaap. En toen ineens ging hij doorslapen.

Heel veel sterkte meid!!

Hoi Tamara,

Mijn zoon krijgt nu ruim 10 maanden volledige borstvoeding en na 9 weken maakte hij een nacht van 20.00 - 7.00 uur. Iets daarvoor al sliep hij van 23.00 - 7.00 uur (ongeveer). Het kan dus nu echt snel gaan gebeuren.

Waar ik je voor wil waarschuwen is dat kunstvoeding niet betekent dat ze gaan doorslapen. Ok, de kans is iets groter, maar ik hoor om mij heen dat mensen er dan een paar keer uit moeten snachts om een speen in de mond te doen of toch even te troosten omdat ze ook wakker worden.

Ik kan me nog goed herinneren dat ik na een paar weken het echt niet meer zag zitten. Je zit er dan helemaal doorheen en kan alleen nog maar aan slapen denken.

Heel even volhouden nog, is mijn advies. Wellicht gaat hij heel binnenkort doorslapen. En ik zou toch je man vragen om één nachtje 1 of 2 voedingen te laten geven. Je voelt je dan een ander mens als je eens even lekker 6 of 9 uur kan slapen.....

Heel veel sterkte me je vader en hopelijk slaapt jouw kleine snel door!

Liefs,
Daniëlle

Terug
Bovenaan