doorslapen??? help!

Dag Mama Ilse

Hoe ziet het normale voedingsschema van je dochter eruit? Wat krigt ze, hoeveel en hoe laat?

Ik heb een goede tip, het lijkt hard maar het helpt goed.
Onze dochter slaapt al door vanaf dat ze een maand of 4 is, ik zou er niet aan moeten denken dat ze nu nog steeds niet door zou slapen. Ik denk niet dat ze die nachtvoeding echt nodig heeft, maar dat het gewoon een kwestie is van gewenning. Of misschien heeft ze niet genoeg aan de laatste borstvoeding, dat kan ook. Nooit eens gekeken hoeveel ze op kan als laatste voeding??? Nooit eens gekolfd om te zien hoeveel voeding je nog hebt? Ik bedoel het niet slecht, maar haar voedingsschema lijkt op die van een baby van een paar maand. Je haren staan nu waarschijnlijk recht overeind, maar toe lees nog even verder. Mijn gevoel van tact is superslecht, maar ik bedoel het echt niet om je af te kraken.
Wat is normaal, maar 'normaalgezien' zou een kind van een jaar al lang door moeten slapen van een uur of 19u tot ongeveer 07u. Nu dat je zwanger bent, is het geen goed idee om de BV verder af te bouwen en te stoppen? (Daarnaast zou ik eens informeren of het ook niet beter is voor de baby om te stoppen, geen idee van). Natuurlijk moet je het zelf weten, en ik vind het al super knap dat je het zo lang hebt kunnen volhouden!!!
Als ik jou was zou ik er proberen achter te komen door te kolven hoeveel voeding je nog hebt voor haar, misschien heeft ze gewoon honger en komt ze daardoor steeds om 4u. Nu ze zo lang de borst gehad heeft wil ze misschien niet gelijk een fles. Probeer dit met BV, dan is de smaak   iig hetzelfde. En probeer dan eens gewone melk, en kijk hoeveel ze dan op kan. (Mijn eigen dochter had op een gegeven moment met 3 mnd niet meer
genoeg aan de BV, ik heb zelf met alle macht twee weken geprobeerd om
de BV weer op gang te krijgen door te kolven. Dit kostte echt veel
inspanning, en achteraf zou ik het niet meer zo lang volhouden!! Dan
maar de fles, hoe moeilijk ik het ook vond om te stoppen met BV!!!)
Als tweede; weet je zeker dat ze genoeg heeft aan jouw voeding en geen honger kan hebben dan zal het gewenning zijn en moet ze wennen aan haar nieuwe ritme. Om dat af te leren dat duurt een paar dagen, is erg lastig voor het moederhart (ik weet hoe dat voelt!) maar het helpt. Je moet niet toegeven aan haar huilen. Laat je man zeker even bij haar kijken. Maar haal haar NIET uit bed, en laat haar NIET in slaap vallen op zijn schoot. Je kind is niet gek en merkt het wel als ze weer alleen in haar bed ligt ipv bij je man op schoot. Kijk even bij haar of alles verder ok is, leg haar weer neer in bed en loop dan de kamer uit. Je kind zal moord en brand schreeuwen, je hart zal zeer doen. Laat haar 10 min liggen, ga dan weer even kijken. Probeer haar even te troosten maar haal haar niet uit bed. Loop na een paar minuten weer de kamer uit; hoe moeilijk het ook is blijf niet te lang. Probeer de 10 min. te verlengen naar 15 min. Hou vol!!!! Ik kan me voorstellen dat dit niet de eerste nacht lukt, want het is gewoon vreselijk om je kind zo te horen huilen. Geef niet te snel toe, en probeer je grens iedere nacht te verleggen= langer wachten met te gaan kijken. Hou dit een paar nachten vol,   je kind zal op een gegeven moment wel doorhebben dat het huilen geen zin heeft en na een poosje gewoon in slaap vallen. En later gewoon ineens doorslapen. Hou vol, wees hard voor jezelf. Laat evt je buren weten dat je bezig bent met het laten doorslapen, zodat ze zich niet ongerust moeten maken mochten ze wat horen.

Helemaal nu je zwanger bent; koop/leen/huur in de bieb het boekje "Regelmaat en Inbakeren" van Ria Blom, daar staan fantastische tips in die je zeker zullen helpen!!! Ook op dit moment wel denk ik. Echt waar lees dit   boekje,(liefst nog gisteren) je zal er vast veel herkenbaars in lezen. En laat het je man ook lezen, zodat jullie allebei steun hebben aan elkaar.

HEEL veel succes!!!!!!

Esther.

nog een keertje dan! Nu ik zwanger ben wil ik eigenlijk 's nachts nog wel een paar maandjes doorslapen voordat we weer volop aan de bak moeten. Dus krijgt mijn meis nog 3 keer per dag borstvoeding ('s morgens, 's avonds en om een uur of elf). Dit gaat helemaal super en ik ben er erg blij mee. Maar helaas kan ze nog niet wennen aan het feit dat ze om 04.00 uur geen borst meer krijgt.

Dus iedere nacht wordt ze wakker en op dit moment gaat mijn man naar haar toe om haar dan te troosten. Hij haalt haar uit bed en houdt haar vast tot ze weer slaapt. Daarna legt ie haar terug, maar voordat ie weer onder de dekens ligt is zij alweer aan het huilen.... dit duurt soms wel anderhalf uur voordat ze slaapt. Erg vermoeiend.

Ik wil haar graag op een vriendelijke manier toch aanwennen dat ze doorslaapt. Wie heeft goede ervaringen????

liefs

Esther mama van Rêve en ivv pukje april 2008

Ze vraagt een vriendelijke manier om je kindje te leren doorslapen, niet het laten krijsen en je kind op die manier te laten "leren" dat papa of mama nog lang niet komt... Huilen kan uit eenzaamheid, honger, kou, ongemak, nare droom, of wat dan ook voortkomen, niet puur om mama te pesten.... Als uk lekker slaapt, denkt het niet plots... o, 't is vier uur, laat ik papa en mama eens gaan pesten.

Borstvoeding stoppen.... misschien wil ze wel tandemvoeden? Tuurlijk zit er nog voldoende voeding in, de kleine regelt dat helemaal zelf als je op verzoek voedt. Als er 's avonds niet genoeg zou zijn, komt je uk wel veel vaker om alsnog de productie op te krikken. Sorry, heb gelezen dat je je soms niet zo tactisch uitdrukt... maar kon het toch niet laten om hier even op te reageren.

Het ene kind slaapt sneller door dan het andere, tuurlijk je kan het gaan forceren en in het boekje van Ria Blom staan ook veel goede tips. Maar het laten krijsen vind ik geen goede manier. Dat je je kindje leert zonder borst of speen in slaap te vallen, ja daar had ik wel wat aan. Precies op juiste tijdstip (ritme) in bed leggen en je kind valt makkelijker in slaap. Maar door je kind te dwingen niet meer te huilen 's   nachts, ga je naar mijn idee aan je kind zelf voorbij.

Esther, mama van Rève, volg je hart en twijfel niet aan je borstvoeding!!! Als bijvoeding goed gaat, is de borst een heerlijk extra'tje, slokken drinken, antistoffen en ja ook nog steeds voeding! Je uk pakt precies datgeen wat ze nodig heeft. Ze regelt het perfect zelf.

Groetjes Nynke

Estherbelgie, jouw reactie is natuurlijk hartstikke lief bedoeld. Maar er staan een aantal fouten in (naar mijn mening). Die wil ik graag even rechtzetten.

quote: EstherBelgie reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('17-10-2007 00:23:00'));

Nooit eens gekeken hoeveel ze op kan als laatste voeding??? Nooit eens gekolfd om te zien hoeveel voeding je nog hebt?

Met kolven zie je niet hoeveel een kindje drinkt. Je kolft altijd minder dan dat een kindje uit een borst krijgt. Je maakt je daarmee alleen maar onnodig onzeker.

Wat is normaal, maar 'normaalgezien' zou een kind van een jaar al lang door moeten slapen van een uur of 19u tot ongeveer 07u.

Dit is ook niet waar, in ieder geval niet voor een bv-kind. Kijk maar eens op deze  site. Ik citeer even van deze site:

"Normale, gezonde, borstgevoede en samen slapende kinderen slapen niet 'door' (zeven tot negen uur achter elkaar) tot ze geen nachtvoedingenvoedingen meer nodig hebben en drie tot vier jaar zijn."
Borstvoeding is lichter verteerbaar en dus vaker een voeding nodig. Wat jij beschrijft klopt voor fv-kinderen. Die krijgen idd de totale behoefte aan eten overdag.

(Daarnaast zou ik eens informeren of het ook niet beter is voor de baby om te stoppen, geen idee van).
Stoppen met bv beter voor de baby???? Absoluut niet hoor!! De Wereldgezondheidsorganisatie adviseert zelfs om tot minimaal 2 jaar door te voeden voor diverse redenen. Maar één ervan is omdat dan pas het imuunsysteem van de baby het alleen af zou kunnen.

(Mijn eigen dochter had op een gegeven moment met 3 mnd niet meer genoeg aan de BV, ik heb zelf met alle macht twee weken geprobeerd om de BV weer op gang te krijgen door te kolven. Dit kostte echt veel inspanning, en achteraf zou ik het niet meer zo lang volhouden!! Dan maar de fles, hoe moeilijk ik het ook vond om te stoppen met BV!!!)

Jij zat toen misschien midden in de regeldagen. En tegen de tijd  dat je begon met de flesvoeding,   was dan die dip weer over geweest en had je weer heerlijk kunnen voeden. Ik geef toe, als je genoeg over borstvoeding weet, is het ook makkelijker om het langer vol te houden. Je leert namelijk wat de valkuilen en dipjes zijn en hoe die op te lossen. Want ook dat geef ik toe dat borstvoeding je soms best onzeker kan maken.  Maar door deze  onzekerheden te spuien op een (bv-) forum, kan je geholpen worden zodat je niet met pijn in het hart die bv moet stoppen. (Sprak zij  uit ervaring!! Ik lees veel op de site van  SBO. En ook op  het forum van  deze  site heb ik menig antwoord gekregen!!)

Om dat af te leren dat duurt een paar dagen, is erg lastig voor het moederhart (ik weet hoe dat voelt!) maar het helpt. Je moet niet toegeven aan haar huilen.

Dit ben ik absoluut met mama Bal eens, dat Esther vraagt om een vriendelijke manier en dat is in bed laten huilen natuurlijk niet. Dan ben ik het met vorige schrijfsters eens dat ,die voeding proberen naar steeds later, misschien een optie is. Geen idee of het werkt, maar klinkt voor mij redelijk, absoluut en proberen waard denk ik!

Esther, hele fijne zwangerschap en wie weet... misschien nog een paar nachtjes doorslapen? Maar och, als je Rêve in bed legt na die voeding, kan je toch ook weer lekker slapen? Misschien eens 's morgens langer in bed blijven liggen als je man thuis is. Kan die ff lekker met Rêve alleen zijn en kan jij nog even bijtanken!

Veel liefs, Marloes.

sjips... tweede site die ik noemde heeft link van de eerste... dom, dom!!
Hier  dan alsnog de link van de tweede site.

Mennnnn.... gaat lekker!! Laatste poging.... deze  site dus (hoop ik)

nou, op de een of andere manier pakt'ie niet de site die ik wil!! Dan maar zo:

www punt borstvoeden punt info

Even een rectificatie...

Ik had echt geen enkel idee dat BV kindjes op deze leeftijd nog niet doorslapen, hierdoor zijn een heleboel opmerkingen van mij inderdaad nogal misplaatst. Excuses hiervoor!!!

Ik zal gelijk eens kijken hoe dat zit met BV als je zwanger bent, ik weet dat de WHO zegt dat het goed is om tot twee jaar te voeden, maar hoe zit dat voor je nieuwe' baby als je ondertussen weer zwanger bent?

Wat betrefd mijn eigen situatie: ik weet bijna 100procent zeker dat ik juist gehandeld heb, en voel me achteraf niet schuldig dat ik eerder dan mijn bedoeling heb moeten stoppen.(Nou ja een klein beetje dan, want wie weet als ik dit of dat had gedaan...)

Groeten, Esther

document.write(friendlyDateTimeFromStr('
'));

Ah zo, Estherbelgie, ik snap nu je vraagtekens bij het doorvoeden . Je bedoelde ivm de nieuwe zwangerschap. Maar een nieuwe zwangerschap maakt geen probleem voor de bv van het oudere kind. De borstvoeding begint eigenlijk weer van voor af aan als het kindje geboren is. Na de bevalling dus ook weer colostrum en daarna weer echte moedermelk. Deze melk is dan wel afgestemd op het jongste kind. Maar is natuurlijk voor oudere kindjes nog steeds erg gezond om mee te drinken. Het enige wat soms een probleem is, is dat de melk behoorlijk kan teruglopen tijdens de zwangerschap en zelfs van flink van smaak kan veranderen. Hierdoor komt het voor dat het oudere kindje uit zichzelf dan niet meer wilt drinken. Dan is het jammer, maar helaas.... voeden op verzoek en dan dus ook stoppen op verzoek.

Groetjes, Marloes.

Terug
Bovenaan