Doorslapen lukt niet, baby 6 maanden

Onze baby is 6 maanden en slaapt nog steeds niet door. We hebben al van alles geprobeerd. Een laatste flesje om 0.00u (komt hij nog om 3.00u), forte voeding erbij (geen verschil), laten huilen (niet leuk voor ons, de buren en de baby en hij gaat toch niet slapen), speentje er in doen (helpt voor 15min, daarna weer wakker), vaste voeding geven zodat hij minder honger heeft (geen verschil) en bij het laatste flesje rijstebloem (pap), maakt ook geen verschil.

Nu geven we hem 's nachts maar een flesje van 90ml met 1 schep om het af te bouwen, maar hij blijft komen snachts. Daarna valt hij wel vaak meteen weer in slaap.

Hij is goed op gewicht, krijgt fruit en vaste voeding en elke 4 uur een fles van 210 cc dus daar ligt het niet aan.

Ondertussen zijn mijn man en ik elke dag doodop en geïrriteerd door het gebrek aan slaap en lijkt niks te helpen.

Wie heeft voor ons de gouden tip dat hij doorslaapt en geen flesje nodig heeft snachts?

Mijn dochter is 20 maanden en slaapt nog steeds niet door. Helaas normaal. Zeker met 6 maanden. 
Maar ik ken je frustratie ? Bij mij werkt het het beste om gewoon te accepteren en mee te gaan in wat ze nodig heeft en hier was dat oa een nachtvoeding tot dat ze 18 maanden was. Dan sliepen we met zn allen gewoon het snelste weer verder. Helaas is dat nu over, ze wil geen melk meer snachts.
En ook veel uurtjes heen en weer lopen naar een boze huilende stampende dreumes. Want er zijn ook genoeg nachten dat het allemaal niet helpt en dat we enkel kunnen blijven doen wat we doen tot ze eindelijk de slaap weer kan vatten. Prikkels zijn hier ook vaak een boosdoener, maar je ontkomt er niet altijd aan. 

Helaas kun je dat niet afdwingen. 6 maanden is echt nog niet zo gek dat ze niet doorslapen. En al slapen ze door, zijn er zo vaak nog momenten, soms wekenlang dat ze alsnog weer wakker worden in de nacht. Mijn baby is nu 9 maanden, heeft al een hele tijd geen voeding nodig snachts maar wordt regelmatig nog 3x per nacht wakker. Soms genoeg aan speentje, soms weer gewiegd willen worden, soms toch weer een flesje...

Je doet er beter aan om gewoon toe te geven om die ene voeding snachts nog te doen, dan slaapt iedereen snel en rustig verder. Anders blijft iedereen (baby ook want die merkt en voelt dat) geïrriteerd en gefrustreerd.

Ja, echt zwaar he, nooit kunnen doorslapen? Ik herken je frustratie en je vermoeidheid!
Laat je niet gek maken dor verhalene van ouders waar het allemaal 'perfect' gaat, want echt veel kinderen slapen met 6 maanden nog niet door. Kinderen zijn, zo las ik, met 6 maanden fysiek in staat om door te slapen. Maar heel veel doen dat nog niet.
Ons eerste kindje werd met 1 jaar nog steeds meerdere keren per nacht wakker. Soms was ze 2 uur lang gewoon klaarwakker, maar als je dan wegging begon ze te krijsen.
Wat wij een tijdje hebben gedaan is om beurten een deel van de nacht bij haar op de kamer slapen, dus er lag dan een matras naast haar ledikant. We hadden ook een fijne stoel daar staat dat je iig comfortabel met haar kon zitten als nodig. Of we deelden de nacht op, mijn vriend deed dan de late avond en het eerste deel van de nacht en ik tweede deel nacht en vroege ochtend. Zoals anderen al schrijven kun je maar beter accepteren dat het nu even zo is. 
Wat wij uiteindelijk hebben gebruikt, na iets meer dan een jaar, is het boekje 'Slaap kindje slaap' van Dr. Estivill. Die beeschrijft een methode waar ik niet echt fan van was maar het werkte wel. Ik geloof dat het binnen 3 dagen al geod ging om zelf in slaap te vallen en niet veel later sliep ze de nahten door!
Gun elkaar af en toe slaap en hou ng even vol!

Begrijp ik dat ze na een flesje wel weer lekker verder slaapt? Dan is het een snel opgelost en is het misschien meer je mindset dat je je er bij neer moet leggen dat t nu even zo is. En die voeding kun je prima afwisselen met je partner.

Mijn zoon van 1 jaar komt snachts ook nog steeds voor een fles, drinkt zo 210 weg. En slaapt daarna netjes verder. Ook van alles geprobeerd. Terwijl hij soms wel een paar nachten doorslaapt en ook nooit op vaste tijden komt.
We hebben ons er maar bij neergelegd en gaan liever even snel een flesje geven en dat we met 15 min weer in bed liggen dan dat we die strijd weer proberen aan te gaan.

Hier 2 kinderen en het was net zo. Tot 14 maanden geregeld een nachtvoeding nodig gehad (idd ook 90cc). Soms was er een weekje dat ze doorsliepen, dan weer 4 weken niet. Na die 14 maanden gestopt met nachtvoeding maar werden ze alsnog bijna elke nacht wakker voor speentje, slokje water, verlatingsangst etc.
En de jongste is nu bijna 2.5 en nog steeds slapen we niet elke nacht door. Bijna elke nacht moet ik er nog 1-2x uit..

Heel rot, maar zo werkt het gewoon bij kinderen! Doorslapen kun je niet afdwingen en t is helaas echt wel normaal dat kindjes wakker worden s nachts, sowieso het eerste jaar maar daarna dus ook nog wel. En m'n oudste is ruim 4, we hebben dus al ruim 4 jaar nooit een volle week doorgeslapen. Ach, het went. Ondertussen zwanger van de 3e dus de komende jaren zal het nog wel zo blijven. Ondertussen kan ik prima leven op 6 uurtjes slaap per nacht haha (en dus geen 6 uur onafgebroken!). Verwacht alsjeblieft niet teveel van je kindje en ga er maar vanuit dat het nog lange tijd zo kan blijven, dan kan het alleen maar meevallen..

Gewoon flesje geven en dan slaapt iedereen weer in 15 minuten. Dat is echt voor iedereen het makkelijkst. Je kindje leert nog niks van 'laten huilen'. Dat is alleen maar een berg frustratie en nog meer wakkere uurtjes in de nacht. Zelfs na al die jaren laat ik m'n kinderen nog niet zomaar huilen s nachts, het werkt echt niet...

Terug
Bovenaan